Sali kiinni ja tunnit peruttu – ideoita kotitreeniin

Listasimme kotitreenivideoita, -valmennuksia ja -ohjelmia, joista on nyt apua, kun salit ovat kiinni ja ryhmäliikuntatunnit peruttu.

Koronavirusepidemian vuoksi moni on siirtänyt treenit kotioloihin. Niinpä listasimme tähän tehokkaita valmennuksia, kotitreeniohjeita sisältäviä blogipostauksia sekä Instagram-tilejä, joiden avulla sormi ei mene suuhun, vaikka sali olisi kiinni ja ryhmäliikuntatunnit peruttu.

Mainos alkaa
Mainos päättyy

Inspiraatiota Instagramista kotitreeniin

Hyvinvointivaikuttaja Anna Saivosalmi tunnetaan helpoista ja tehokkaista kotitreenivideoistaan, joita hän postaa Ig-tililleen @ansaivo. Virusepidemian aikana hän tehostaa tahtiaan ja jakaa joka toinen päivä uuden jumpan. Ilmaiset ideat takaavat, että ihmiset pääsevät liikkumaan siitä huolimatta, että kuntosalit ovat kiinni ja harrastukset tauolla.

”Tulossa on muun muassa HIIT:ejä, lihaskuntotreenejä, kahvakuulatreenejä, voimatreenejä, villasukkajumppia ja kuminauhatreenejä,” Anna vinkkaa.

Seattlessa vaikuttavan Kaisa Kerasen Instagram-tili @kaisafit pursuaa hyvää energiaa. Hauskoista treenivideoista saa ideoita omiin hyppy- ja ketteryystreeneihin. Meno on usein aika kovaa, mutta kotioloihinkin sopivia treenejä feedistä löytyy.

Fitin tuoreimman kansimallin Nana Heikkilän @nanafitofficial-tilille Instagramiin postatut kotitreenit ovat helposti toteutettavia mutta eivät todellakaan tylsiä. Jos omistat treenikuminauhan tai foamrollerin, muttet tiedä, mitä niillä tekisit, kannattaa kääntyä Nanan apuun.

Oona Tolppola on viime päivinä ladannut @fitoona-tililleen tehokkaita ulkotreenejä. Ne onnistuvat ilman välineitä, säänmukaiset vaatteet riittävät. Kovaa menoa tiedossa!

Valmennuksesta ryhtiä treenaamiseen

Valmennukset sopivat erityisesti niille, joilla on haasteita omatoimisen treenaamisen kanssa. Joskus on hyvä, että joku ikään kuin ”potkii” hikoilemaan. Nyt kun monet menot on peruuntuneet, saattaa valmennukseen olla myös aikaisempaa helpompaa sitoutua.

Jos suosit tehokkuutta, Martina Aitolehden Bodyweight training with Martina voi olla hyvä valinta. Se koostuu lyhyistä, maksimissaan 20 minuutin mittaisista kehonpianotreeneistä. Treenit voi suorittaa missä ja milloin vain.

Nanna Karalahden luotsaama Hero tarjoaa valmennuksia moneen makuun ja elämäntilanteeseen. Niissä motivoivaa on, että omatoimisen treenaamisen lisäksi voi osallistua myös livetunteihin. Tunnetuin on kolmen viikon Tehosetti, jossa Nanna vetää kolme livetreeniä viikossa. Välineitä ei tarvita ja treenivideot jäävät näkyviin valmennuksen päätyttyäkin. Uutuutena on pian alkava Oona Kivelän Lapsitreeni. Päivästä ei voi tulla kuin hyvä, kun muksu pääsee jumppaamaan heti aamusta.

Myös Fitfarmilla on kattava tarjonta kotitreenivalmennuksia, jotka eivät vaadi erillisiä laitteita tai tarvikkeita – tai jos kotitreenisettiä tarvitaan, lähetetään se kotiin.

Monna Pursiaisen Energisempi äiti alkaa joka maanantai. Se on tarkoitettu pienten lasten äideille, jotka haluavat tehdä pieniä muutoksia kohti parempaa oloa.

Ilmaisia livetreenejä ja kotitreenivideoita

Elixia sulki koronaviruksen takia ensimmäisenä ketjuna ovensa, mutta on nyt avannut Online Training -palvelun kaikille, myös ei-jäsenille. Treenejä on tehokkaista core- ja kehonpainotreeneistä joogaan ja pilatekseen. Osa treeneistä onnistuu ilman välineitä. Uutena ovat myös livetreenit.

Dudson-Jukan vaimo, tanssija Chachi Conzales pitää koronaviruksen vuoksi kotiin jääneiden iloksi ilmaisia tanssitunteja 16.—20.3. välisenä aikana Youtube-kanavallaan kello 21 Suomen aikaan. Opetuksen luvataan sopivan niin vasta-alkajille kuin harrastajille.

Youtubesta löytyy myös Fit-lehden vanhoja treenivideoita. Lyhyissä pätkissä muun muassa Eveliina Eevsku Tistelgren ja Oona Tolppanen esittelevät teemoitettuja treeniliikkeitä.

Espoolainen kuntosali MyBody & Balance on perustanut Facebookiin ryhmän, jonka jäsenet pääsevät osallistumaan kovatehoisiin livetreeneihin. Kannattaa ehdottomasti tutustua konseptiin, jos haluaa treenata kovaa.

Poimi bloggaajien parhaat palat

Hyvinvointibloggaajien sivuilta löytyy paljon treenivinkkejä ja ohjelmia, joita on helppo tehdä kotona.

Monna Pursiaisen Monna treenaa -blogista löytyy kestohittejä. Kokeile myös Monnan Instagramiin lataamia Koko kropan kehonpainotreeniä, HIIT-treeniä tai 6 lankutus-versiota.

Else Lautalan porrastreenit kannattaa ottaa haltuun, jos haluat liikkua ulkona. Suomen parhaat portaat löytyvät täältä. Treenin jälkeen kannattaa venytellä Elsen ohjeilla.

Uusimmassa Fitissä on Hooray for squats -blogia kirjoittavan Elinan haastattelu. Hänen blogistaan löytyy treenejä ulos ja kotiin. Tsekkaan aluksi ainakin koko kropan kotitreeni.

Joogaharjoitukset onnistuvat erinomiasesti kotona.

Joogaa kotona

Jooga ohjaajaksi opiskelleen Kriselda Mustosen @kriselda Ig-tv:seen lataama Hip Hop Flow -jooga johdattelee mukavasti pehmeän joogan pariin. Lisää on tulossa!

Yoga Girl -sivusto jakaa tietoa muun muassa joogasta ja meditaatiosta. Koronaepidemian vuoksi, auttaakseen kotona aikaa viettäviä, he ovat aukaisseet online-treeninsä ilmaiseen käyttöön 30 päiväksi. Kannattaa siis kokeilla! Nimestään huolimatta joogat eivät ole suunnattu vain naisille.

Sympaattinen helsinkiläinen joogastudio OhMyGoodness siirsi toimintansa pikaisesti nettiin. Tunteja pidetään 5 päivänä viikossa ja tunnit myös tallennetaan, joten niitä voi katsoa tarvittaessa myöhemmin tai uudestaan.

Muista myös Fitin kotitreenit!

Tehokas kotitreeni kurittaa lihaksia pitkillä pidoilla

Helppo keppijumppa kotona – 5 tehokasta liikettä

Helppo kotitreeni aloittelijalle – 5 liikettä, joilla pääset alkuun!

Janni Hussin pepputreeni – näillä liikkeillä saat muotoa pakaroihin

Janni Hussi näyttää, kuinka saat vatsalihakset vahvoiksi

Löytyikö listasta apua? Kerro myös omat suosikkisi!

Teksti Päivi Ekola
Kuvat Adobe