Kollageenia sisätäviä jauheita voi sekoittaa smoothieen tai veteen.

Kannattaako kollageenia syödä purkista?

Kollageeni edistää kehon kimmoisuutta, joustavuutta ja uusiutumista. Nyt siitä on tullut suosittu ravintolisä urheilijoiden keskuudessa.

Ensin kollageenia siveltiin iholle voiteina, sitten tarjonta suorastaan räjähti − kollageenia saa kapseleina, jauheina ja juomaseoksina. Instastoryssa törmää yhtenään videoihin, joissa bloggaajat ja muut vaikuttajat lisäävät into piukeina kollageenijauheita aamusmoothieihinsa. Kollageenia on yksi tärkeimmistä ihon kimmoisuutta ja nuorekkuutta ylläpitävistä kehon rakennusaineista, joten ei ihme, että siitä on tullut niin suosittu. Ikuinen nuoruus kiinnostaa Lisäksi kollageenijauheita on alettu myymään myös aktiivisille treenareille. Kollageenia sisältävien ravintolisien sanotaan muun muassa edistävän lihasten palautumista ja vahvistavan luustoa ja niveliä. Toistaiseksi tutkimustietoa aiheesta on kuitenkin vielä niukasti.

Mainos alkaa
Mainos päättyy

Mitä kollageeni on?

Kollageeni on solujen muodostama suurikokoinen proteiini, joka muodostaa yli 30 prosenttia ihmisen elimistön proteiinista. Ihon kuivapainosta kollageenia on noin 70 prosenttia. Kollageenia on olemassa kymmeniä eri tyyppejä, ja sitä löytyy ihosta, nivelistä, jänteistä, luustosta, verisuonista ja selän välilevyistä. Kollageeni on ihon ja koko kehon sidekudosten merkittävä rakennusaine. Se pitää ihon, nivelet, jänteet ja muut kudokset joustavina, uusiutuvina ja toimintakykyisinä.

Jos kerran elimistö muodostaa kollageenia, miksi sitä täytyy ottaa purkista? Jo noin 25-vuotiaana ihmisen luontainen kollageenin tuotanto alkaa pikkuhiljaa hidastua. Samalla kollageenin rakenne heikentyy. Nelikymppisenä elimistö valmistaa jo huomattavasti vähemmän kollageenia kuin kolmikymppisenä. Näin ihon vastustuskyky aurinkoa, saasteita, ruokavaliota ja tupakointia vastaan heikkenee, ihon kimmoisuus vähenee ja siihen alkaa ilmestyä juonteita ja ryppyjä. Kollageenin väheneminen hidastaa myös kehon nivelten, jänteiden ja rustojen uusiutumista ja joustavuutta.

Luuydinkeitto on hyvä kollageenin lähde.

Mistä kollageenia saa?

Kollageenia saa lihasta ja kalasta. Monien treenaajien suosikki luuliemi sisältää enemmän kollageenia kuin pelkkä liha, sillä se valmistetaan keittämällä luita, joista liemeen irtoaa suoliston, ihon ja hiusten hyvinvointia lisääviä ravintoaineita, kuten kollageenia, magnesiumia, kalsiumia, kaliumia ja aminohappoja. Kasvissyöjänkin keho valmistaa luontaisesti itse kollageenia, kunhan syö riittävästi kasviproteiineja.

Ravintolisänä kollageenia on saatavissa eläinkollageenina ja kalakollageenina. Eläinkollageeni tehdään useimmiten naudan nahasta, ja kalakollageeni on kalan ihosta, tukikudoksesta ja suomuista eristetty proteiini. Ravintolisien kollageeni on yleensä hydrolysoitu eli pilkottu valmiiksi peptideiksi. Pilkottu rakenne on edellytys sille, että ravintolisästä voi olla jotain hyötyä elimistölle.

Ruokavaliosta tai ravintolisistä saatu kollageeni ei kulkeudu sellaisenaan ihoon ja muualle kehoon, vaan se hajoaa ruoansulatuksessa pienemmiksi osiksi eli aminohapoiksi tai peptideiksi. Kun kollageenia hajoaa, elimistö saa signaalin, että sitä pitää valmistaa lisää. Elimistö alkaa valmistaa kollageenia sinne, missä keho sitä ensisijaisesti tarvitsee.

Eli­mis­tö tar­vit­see runsaasti C-vi­ta­mii­nia tuottaakseen kol­la­gee­nia.

Monipuolinen ruokavalio ja ravintolisät eivät siis suoraan lisää kollageenin määrää, mutta ne edistävät kollageenin luontaista tuotantoa. Pelkät ravintolisät eivät auta, vaan myös ruokavalion tulee olla monipuolista. Etenkin C-vitamiinin saanti on tärkeää, sillä elimistö tarvitsee sitä runsaasti kollageenin tuotantoon. Koska C-vitamiini on vesiliukoinen vitamiini, sitä pitää saada lisää joka päivä. Syömällä päivittäin vähintään puoli kiloa hedelmiä, marjoja ja värikkäitä kasviksia, kuten appelsiinia, kiiwiä, mustaherukkaa, lehtikaalia ja paprikaa, edistät myös kollageenin muodostumista.

Sokeri sen sijaan on kollageenin vihollinen. Elimistön sokeripitoisuus voi muodostaa ristisidoksia, jotka muuttavat kollageenin ominaisuuksia ja häiritsevät sen toimintaa tekemällä siitä jäykempää ja joustamattomampaa.

4 syytä syödä kollageenia

1. Ihosi kimmoisuus säilyy kauemmin

Kollageeni on ihokudoksen tärkeä rakennusaine. Kun elimistö valmistaa kollageenia, samalla elimistöön muodostuu hyaluronihappoa. Hyaluronihappo on molekyyli, joka pystyy sitomaan vettä. Sen avulla iho pysyy kosteana, mikä taas ehkäisee ryppyjen muodostumista. Koska kollageenin tuotanto vähenee 25 ikävuoden jälkeen, iho alkaa vähitellen menettää kimmoisuuttaan. Kollageeni tehoaa parhaiten sisäisesti käytettynä eli ruokana tai ravintolisinä. Tehokkain tapa hyödyntää kollageenia ryppyjä tasoittavana ainesosana on kollageenipistokset.

2. Apua selluliittiin ja raskausaikaan

Alustavien tutkimustulosten mukaan kollageenituotannon vahvistaminen ravintolisillä voi pitkään käytettynä tasoittaa selluliittia, sillä se lisää ihonkudoksen kosteuspitoisuutta ja vahvistaa ja tasoittaa sitä. Kollageenista voi olla hyötyä myös raskausaikana, jolloin sidekudoksilta vaaditaan äärimmäistä venymistä.

3. Nivelet pysyvät joustavampina

Koska kollageeni on nivelten, rustojen ja jänteiden tärkeä rakennusaine, sen väheneminen aiheuttaa jäykistymistä ja nivelten elastisuus kärsii. Kollageenituotannon ylläpitäminen ruokavaliolla tai ravintolisillä voi ennalta ehkäistä nivelvaivoja ja pienentää loukkaantumisriskiä sekä edistää nivelten uusiutumista ja auttaa kehoa palautumaan ja pysymään joustavampana.

4. Ruokavaliosi monipuolistuu

Jos tuntuu siltä, ettet syö riittävän monipuolisesti, kollageenivalmisteista voit saada monia muitakin hyödyllisiä ja ruokavaliota täydentäviä ravintoaineita. Monissa kollageenivalmisteissa on muun muassa runsaasti C-vitamiinia, mineraaleja ja flavonoideja sisältäviä marjatiivisteitä sekä magnesiumia, MSM:ää ja glutamiinia, jotka tukevat kehon hyvinvointia.

Asiantuntija Ravitsemusasiantuntija, ETM ja personal trainer Anu Kosonen

Lue myös:

Yhdistä oikeat raaka-aineet, saat parhaat terveyshyödyt

Lisää puhtia treeneihin − valitse välipala oikein

Teksti Mirja Aarnio
Kuvat Fotolia