talvipyöräily

Talvipyöräily: 6 vinkkiä, joiden avulla pääset alkuun

Suomessa talvikausi on pitkä, joten pyörää ei kannata jättää varastoon. Talvella pyöräily on asennelaji, josta selviää hyvillä varusteilla.

Talvipyöräily on mitä parhainta arkiliikuntaa – 70-kiloinen nainen kuluttaa jo 30 minuutin lenkillä 300 kaloria. Lumipyryssä kulutus sen kuin vain lisääntyy. Lisäksi reippaassa talvisäässä pyöräily herättää takuuvarmasti uuteen työpäivään, eikä päivän päätteeksikään kotiin tullessa tunnu niin nuutuneelta kuin hikisessä bussissa tai junassa matkustamisen jälkeen.

Ja kun työmatkailu on handussa, keho suorastaan huutaa lähtemään vapaa-ajallakin talviseen luontoon polkemaan. Vaikka polut ovat kapeampia kuin kesäisin, ajaminen on paljon helpompaa, kun lumi peittää kivet ja juurakot. Suomessa riittää lääniä pyöräillä ja hiihtolomaankin voi ­yhdistää talvipyöräilyn. Monissa hiihtokeskuksissa on upeita talvireittejä, joita suhata.

Mukavuudenhalu rajoittaa usein talvipyöräilyä. Mutta kuka pakottaa hyppäämään satulaan silloin, kun pyryttää niin, että näkyvyys on nolla tai kun mittarin lukema paukkuu ennätyksiä? Silloin voi hyvällä omalla tunnolla jättää fillarin kotiin ja odottaa mukavampia säitä. Kun hommasta ei tee pakkopullaa ja satsaa varusteisiin, saa talvipyöräilystä parhaat hyödyt irti.

1. Mihin asioihin pyörän valinnassa kannattaa kiinnittää huomiota, jos haluaa ajaa myös talvisin?

Kun on ostamassa pyörää, kannattaa aina kiinnittää huomiota laatuun. Kaikkein halvimpaan hintaryhmään kuuluvat pyörät ovat usein heikkolaatuisia ja raskaita ajaa. Kesällä tämä ei niinkään haittaa, mutta jos ajatuksena on fillaroida ympäri vuoden, laadun merkitys korostuu. Raskaalla pyörällä polkeminen saattaa muuttua vaivalloiseksi lumessa tai loskassa, jolloin pyörän kotiin jättäminen on houkutteleva vaihto­ehto.

Talvipyöräilyyn sopii niin hybridi kuin city- tai maastopyöräkin, mutta moni luottaa cyclocrosspyörän ominaisuuksiin. Se on hyvä vaihtoehto ympärivuotiseen ajoon, sillä se sopii niin tasaiselle asfaltille kuin epätasaisille alustoille. Crossarilla ajettaessa ajoasento on pysty, mikä helpottaa varsinkin talvella.

Sähköpyörien tulo on tutkitusti lisännyt talvipyöräilyä, sillä ne helpottavat kulkemista. Jos siis haaveissa on pyöräillä ympäri vuoden, ei ole hullumpi idea satsata sähköavusteiseen fillariin.

Ei ole huonoja kelejä, on vain huonoa pukeutumista. Säävaihtelut haastavat talvipyöräilijän, joten varusteisiin kannattaa panostaa.

2. Millaisia varusteita talvipyöräilijä tarvitsee?

Vallitsevat olosuhteet määrittävät sen, millaiset renkaat ja lisävarusteet pyörään kannattaa valita. Kuvioidut talvirenkaat pitävät hyvin, ellei tiellä ole jäätä. Moni vaihtaakin talveksi jäähän pystyvät nastarenkaat. Ne tosin hidastavat matkantekoa, mutta ovat ainakin turvalliset. Eturenkaaksi kannattaa valita yli 200-nastainen rengas, takana riittää vähempikin määrä.

Jos pyörässä ei ole vakiovarusteena lokasuojia tai ne eivät ole riittävän pitkät ja leveät, kannattaa ne säiden kylmetessä asentaa. Loskakeleillä on miellyttävämpää polkea, kun kura ei sotke ja kastele vaatteita.

Pimeässä ajettaessa on päivän selvää, että pyörässä on oltava valot. Ensi kesänä astuu voimaan laki, jonka mukaan pyörässä on oltava etuvalon lisäksi takavalo. Selvyyden vuoksi edessä valon on oltava vaalea, takana punainen. Vilkkuvaloja ei suositella, sillä pimeässä kanssakulkijoiden voi olla vaikea hahmottaa, mihin suuntaan vilkkuva valo matkaa. Jokainen itseään kunnioittava asentaa pyöräänsä heijastimet, ne takaavat sen, että pyöräilijä huomataan liikenteessä.

3. Miten pyörä pitäisi ­huoltaa ennen talvea?

Pyörä pitäisi huoltaa vähintään kaksi kertaa vuodessa, keväällä ja kesän jälkeen. Erityisesti kuluvat osat, kuten renkaat, jarrut ja vaihteet, pitäisi syynätä ja tarvittaessa vaihtaa. Kun rapa roiskuu tai pakkanen puree, öljy pitää jarrut ja vaihteet kunnossa. Ketjutkin pitää öljytä, mutta moni laittelee rataspakkaan reilusti öljyä tai pahimmassa tapauksessa rasvaa, joka kerää likaa ja kuraa. Riittää kun öljyä on ketjun nivelissä, muu öljy pyyhitään pois rätillä kuraa keräämästä.

Pyörää kannattaa säilyttää paikassa, jossa se on säältä suojassa. Lämpimässä varastossa se pääsee sulamaan, joten liikkeelle lähtö on aina helpompaa. Jos se ei ole mahdollista, kannattaa fillari sijoittaa katoksen alle, ettei se jää lumen armoille.

4. Kuinka talvipyöräilijän pitäisi pukeutua?

Ei ole huonoja kelejä, on vain huonoa pukeutumista. Säävaihtelut, sade, pakkanen ja tuuli haastavat talvipyöräilijän, joten varusteisiin kannattaa panostaa. Kerrospukeutuminen on kaikessa ulkoliikunnassa kaiken A ja O.

Mikään ei ole ikävämpää kuin kylmettyä siksi, että hikoilun vuoksi koko keho viilenee. Laadukas tekninen alusasu pitää ihon kuivana ja lämpimänä. Välikerrokseen kannattaa valita fleeceä tai villaa, jotka eristävät lämpöä ja siirtävät kosteutta uloimpaan kerrokseen. Uloimman kerroksen tehtävä on puolestaan suojata tuulelta ja sateelta. Suojaavat kuorivaatteet ovat passeli valinta sateella ja tuulella, softshell-materiaalista valmistetut vaatteet sopivat taas kuivemmalla säällä.

Tuulenpitävä päähine suojaa viimalta. Pipon pitäisi olla päänmyötäinen, jotta se mahtuu hyvin kypärän alle. Kovilla pakkasilla kommandopipo on hyvä vaihtoehto, jolloin myös kasvot ovat suojassa.

Ohjaustangosta kiinni pitävät kädet altistuvat helposti kylmälle, joten myös hanskojen materiaali kannattaa valita niin, että ne suojaavat viimalta. Softshell on monien talvipyöräilijöiden suosikkipintamateriaali hanskoissakin. Tarpeeksi pitkälle ylettyvä, säädettävä ranneosa suojaa, eikä hihoja tarvitse koko ajan olla vetämässä alaspäin. Hanskat eivät myöskään saa olla liukkaat, jotta tangossa ote pitää. Kaikkein viluisimmat voivat hankkia käsien suojaksi ohjaustankoon kiinnitettävät tankotumput.

5. Millaiset kengät ovat parhaat talvisin?

Kesät talvet pyöräilyyn kannattaa valita kengät, joiden pohjat pitävät polkimissa. Kengänpohjien pitäisi olla myös tarpeeksi jäykät, jotta voima välittyy polkimiin oikein. Esimerkiksi vedenpitävät, varrelliset retkeilykengät ovat oiva vaihtoehto, jos ei halua satsata lukkopolkimiin ja niihin suunniteltuihin talvipyöräilykenkiin. Kovilla pakkasilla kenkien päälle voi pukea kenkäsuojat.

6. Kannattaako matkan tekoon varata normaalia enemmän aikaa?

Sääolosuhteet täytyy toki ottaa huomioon matka-aikaa suunniteltaessa. Jos yöllä on tullut lunta, saattaa polkemiseen kulua normaalia enemmän aikaa. Monilla paikkakunnilla on verkossa palvelu, josta näkee, mitkä pyöräväylät on putsattu ja missä aikataulussa katuosuuksia putsataan. Jos omat reitit ovat jatkuvasti lumisia, kannattaa asiasta raportoida ELY-keskukselle sekä oman kunnan kunnossapitoon.

Asiantuntija Teemu Tenhunen, Jyväskylän Pyöräilyseura ja Suomen Pyöräilynohjaajat

Tilaa Fit!

Lue myös:

Miten työmatkapyöräilijä voi huolehtia turvallisuudestaan?

Näin hiukset pysyvät kuosissa pyöräilykypärän alla

Oikaise myytit pyöräilystä – miksi vaihtaa raskaat vaihteet välillä kevyisiin?

Teksti Päivi Ekola
Kuvat Hotelli Iso-Syöte/ laplandbikehotel.fi ja Fotolia