Liikkuja – älä vältä riisiä turhaan!

Kaura- ja perunabuumit on jo koettu, mutta mitä kuuluu riisille? Tutulla tuotteella on huonot ja hyvät puolensa.

Riisiä kasvatetaan maailman kaikilla mantereilla paitsi Etelämanteerella. Se on paikoin niin tärkeä osa ihmisten ruokavaliota, että riisistä ja ruuasta tai ateriasta saatetaan käyttää samaa sanaa.

Riisejä on kuitenkin moneen lähtöön. Kuoritun valkoisen riisin yksi versio on parboiled-riisi, johon on imeytetty takaisin kuorikerroksen poistossa kadonneita ravintoaineita. Moni vannoo raaka- eli täysjyväriisin nimeen, sillä siinä ovat tallella jyvän alkio ja kuorikerros, minkä vuoksi se sisältää enemmän vitamiineja ja kivennäisaineita kuin valkoinen riisi. Sama asia voi kuitenkin olla joskus myös ongelma: täysjyväriisissä on mukana ravintoaineiden imeytymistä estäviä osasia kuten lektiiniä ja fytiinihappoa. Täysjyväriisi voikin olla herkästä vatsasta ja suolesta kärsivälle huono valinta. Se saattaa myös sisältää enemmän haitta-aineita kuten arseenia.

Mainos alkaa
Mainos päättyy

Hyvä maku on riisin valtti

Mikä riisissä sitten vetoaa satoihin miljooniin ihmisiin?

– Se on yksinkertaisesti maukasta, sanoo kilpa- ja kunto­urheilijoiden ravitsemukseen perehtynyt laillistettu ravitsemusterapeutti Merja Kiviranta-Mölsä.

Riisiä onkin viime aikoina alettu yhdistää entistä enemmän erilaisiin seoksiin. Näin riisin miellyttävään makuun on saatu yhdistettyä ravitsemussisällöiltään tehokkaampia eli enemmän kuitua ja proteiinia sisältäviä tuotteita. Näissä ”superriiseissä” on riisin lisäksi esimerkiksi linssejä, jyviä ja siemeniä. Riisin ja kauran, ohran ja rukiin seoksia on ollut markkinoilla jo pidempään.

Vaikka moni karttaa valkoista riisiä höttöhiilarina, monet huippukovaa treenaavat syövät mieluummin juuri valkoista riisiä, sillä se antaa nopeasti energiaa ja sisältää runsaasti hiilihydraatteja. Riisin matalahko proteiinipitoisuuskaan ei aina ole ongelma varsinkaan, kun sillä on melko hyvä aminohappokoostumus. Moni onkin vaihtanut maitoproteiinin riisiproteiiniin esimerkiksi smoothieta tai palautusjuomaa tehdessään.

Riisi sopii suolisto-ongelmista kärsiville

Lisäksi valkoinen riisi on usein suolisto-ongelmista kärsivälle eräänlaista turvaruokaa – harva saa helposti sulavasta ja hyvin imeytyvästä valkoisesta riisistä oireita.

Riisi myös sopii moneen käyttötarkoitukseen ja maailman erilaisista ruokaperinteistä ammentaviin annoksiin. Esimerkiksi sushia, pokekulhoja, paellaa ja risottoa on vaikea kuvitella ilman riisiä. Se sopii myös jälkiruokiin ja ennen kaikkea gluteenitonta ruokavaliota ­noudattaville.

Riisiä ei siis pidä demonisoida eikä sitä tarvitse erityisesti vältellä, Merja Kiviranta-Mölsä sanoo. Riisi voi hyvin olla osa monipuolista ruokavaliota, jota hän muutenkin suosittelee myös treenaajille.

Kolme vinkkiä

1 / Riisi kannattaa sijoittaa ruokavaliossa sille kuuluvaan lokeroon. Se on lautasmallissa yksi aterian osa.

2 / Mitä vähemmän riisiä syö, sitä vähemmän riisin lajilla on merkitystä. Silloin ei tarvitse nipottaa. Ja päinvastoin: jos riisiä haluaa syödä paljon, kannattaa ­vaihdella erilaisia riisejä.

3 / Jos riisin huuhtelee ennen keittämistä, siitä huuhtoutuu mahdollista likaa ja ylimääräistä tärkkelystä. Se taas sopii etenkin niille, jotka tarkkailevat hiilihydraatteja ja seuraavat glykeemistä indeksiä.

Vinkit antoi laillistettu ravitsemusterapeutti Merja Kiviranta-Mölsä.

Lue myös

https://www.fit.fi/ruoka/peruna-on-vitamiinipommi-joka-sopii-myos-treenaajalle/

https://www.fit.fi/ruoka/kananmuna-evaaksi/

 

Teksti Anu Piippo
Kuvat Adobe