Täsmäsääntö laihdutukseen – näin fiftaat itsesi hoikaksi

Laihdutus ei välttämättä ole kidutusta. Fiftaaminen eli puolittaminen on lempeä elämäntapamuutos.

Fiftaa, eli puolita, ja syöt terveellisemmin, sanoo sairaanhoitaja ja terveystoimittaja Nina Sarell kirjassaan 50:50 – Helppo tie hoikaksi ja pysyvään painonhallintaan.

Pääsääntö on helppo – puolita tai vaihda. Eli korvaa puolet broilerinleikkeestä uuni-kasviksilla tai syö broilerin sijaan tofua. Pidä puolet tutusta ja opettele vain puolet uutta. Täyskäännös elämässä kantaa harvoin pitkälle.

Muista perinteinen lautasmalli: puolet kasvista, loput hiilaria ja proteiinia, mutta fiftaa tässäkin. Korvaa puolet lihasta pavuilla ja puolet riisistä juureksilla.

Siirrä puolet syömisen hallinnasta mahasta päänuppiin. Mieti, miksi mielesi tekee suklaata. Maistele jokaista suupalaa, vaikka haarukassasi olisi perusparsakaalia.

Älä turhaan kieltäydy kakusta, mutta ota vain puolet siitä palasta, jonka silmäsi haluaisivat syödä.

Lue myös:

23 faktaa painonhallinnasta

”Nopea laihdutus ei onnistu” ja muut dieettimyytit

Jojoilevatko kilosi? Vinkit parempaan painonhallintaan