Onko sinulla penikkatauti? Näin tunnistat ja hoidat sen!

Penikkatauti vaivaa etenkin aloittelevia kuntoilijoita. Lue, millä keinoilla säären rasitusvamma pysyy loitolla.

Penikkatauti eli säären rasitusvamma havaitaan yleensä siitä, että juokseminen alkaa sattua. Jaloissa tuntuu heikkoa mutta yhä tuskallisemmaksi käyvää kipua. Jos varpaiden koukistus tai nilkan ojennus tekee kipeää, voi kyse olla penikkataudiksi kutsutusta säären rasitusvammasta.

Penikkatauti on tuttu etenkin nuorille, aloitteleville ja harjoitusmäärää nopeasti lisänneille kuntoilijoille. Yleensä se vaivaa lajeissa, joissa säärilihaksiin kohdistuu voimakasta rasitusta, esimerkiksi tanssitunnilla, aerobicissa ja salibandyssä.

Penikkatauti aiheuttaa kipua säären sisäosassa

Kipu tuntuu yleensä säären sisäpuolella, etenkin sääriluun alaosassa aina, kun jalkaan kohdistuu painoa eli juostessa, hyppiessä tai jopa portaita kävellessä. Sääreen sattuu tavallisesti aina samasta kohdasta. Aloittelijaa vihloo molemmista jaloista, kovempikuntoisella penikkatauti iskee tavallisesti vain toiseen jalkaan.

Taudin kehittyessä kipu tuntuu vain vähän aikaa suorituksen lopussa tai kuntoilun jälkeen, ja se on selvästi erilaista kuin normaali treenin jälkeinen lihaskipu. Kun tauti on äitynyt pahemmaksi, särky alkaa samalla kun suorituskin mutta voi treenin aikana vaimentua.

Krooniseksi muuttuneessa penikkataudissa kipu riivaa koko rasituksen ajan ja pakotus jatkuu pitkään treenin jälkeen.

Lue myös: Eikö juoksu suju? Vika voi piillä kasvojesi ilmeissä

Jalan virheasento altistaa

Useimmiten penikkatauti iskee, kun säärilihasta kuormittava liike tehdään väärin. Kuormituksen sietokyky on yksilöllistä, mutta kovakaan rasitus ei aiheuta ongelmia, ellei se kohdistu raajaan väärällä tavalla.

Usein penikkataudille altistaa jalkaterän virheellinen toiminto. Jopa 70 prosenttia suomalaisista kärsii jalan virheasennoista, useimmat ylipronaatiosta eli linttaan astumisesta. Nilkka ja jalkaterä kiertyvät tällöin liikaa sisäänpäin jossain rasituksen vaiheessa. Liikehäiriö on synnynnäinen, tai se on saattanut kehittyä esimerkiksi nivelsiteiden revähdyksen seurauksena.

Lihakset kestävät väärää kuormitusta aikansa, mutta vähitellen lihakset, niiden kiinnityskohdat ja luukalvo ärtyvät. Kun ärtyneiden kudosten kuormitus jatkuu pitkään, ne tulehtuvat. Tulehdus häiritsee lihaskudosten aineenvaihduntaa ja verenkiertoa. Lisäksi se ärsyttää kudosten hermoreseptoreita, mikä aiheuttaa kivun.

Lue myös: Aitajuoksija Lotta Harala vinkkaa: Näin vältät juoksijan rasitusvammat

Tulehduksesta kudosmuutoksia

Säärilihakseen kasvaa usein tulehduksen seurauksena haitallista arpikudosta ja kiristäviä kiinnikkeitä. Ne poistuvat tavallisesti itsestään, mutta etenkin krooniseksi pitkittyneessä penikkataudissa kudosmuutokset on poistettava leikkauksella.

Alkuvaiheessa olevaan penikkatautiin voi saada hetkellistä helpotusta kuona-aineita poistavasta ja nestekiertoa parantavasta lymfaterapiasta. Kiinnikkeitä tai arpikudosta se ei kuitenkaan poista. Tulehduskohtaa on myös vaikea paikallistaa, joten terapiaa saadaan harvoin kohdistettua juuri oikeaan paikkaan.

Rasitusvamma voi mennä penikkatautiakin pahemmaksi, jos tulehdus on levinnyt lihaksen lisäksi luukalvoon ja jos väärä kuormitus jatkuu. Tällöin luun biomekaaninen rakenne muuttuu ja aineenvaihdunta häiriintyy, jolloin luu väsyy ja siihen voi muodostua marssimurtuma. Murtuma saattaa parantua kolmen neljän kuukauden lepotauolla, mutta joskus joudutaan turvautumaan leikkaukseen.

Hoida syytä, älä oireita

Yhtä hyvin lievä kuin vaikeakin penikkatauti voi pitkittyä: toisilla kasvaa alttius säären kipeytymiseen, toisilla riski marssimurtuman syntyyn. Kipua kannattaa kuunnella ja ottaa oireet tosissaan, kun vaivan voi vielä saada hallintaan. Jos liikuntaharrastusta haluaa jatkaa, oireiden hoitamista tärkeämpää on löytää penikkataudin syy ja hoitaa sitä.

Nykyisin tautia hoidetaan tavallisesti korjaamalla virheellinen kuormitus. Joskus tarvitaan röntgen- tai magneettikuvausta varmistamaan, ettei kyse ole muusta sairaudesta. Koska jalka kiertyy väärin usein vasta päkiäponnistuksessa, omaan arvioon esimerkiksi kävelytavasta tai kenkien kulumisesta ei kannata luottaa.

Lue myös:

Ratkaisut 3 tyypillisimpään jalkavaivaan

Charlotta löysi intohimon juoksuun vihdoin: ”Juoksukoulu pelasti motivaation”

Putkirulla voi kasvattaa loukkaantumisriskiä – ethän käytä sitä väärin?