Helmikuu 2019

Eikö sua haittaa mennä nukkumaan puoli kymmeneltä?

Säännöllisin väliajoin joku kaverini kysäisee, että eikö sua haittaa mennä nukkumaan puoli kymmeneltä. Ei haittaa, vaikka olenkin vähän lipsunut tuosta kellonajasta. Saatan nimittäin välillä mennä nukkumaan jo klo 21 tai 20.50, jos tunnen itseni väsyneeksi ja tunnen, että kehoni kaipaa palautumista. Eikö sua haittaa, että et käy baarissa tai bilettämässä? Ei haittaa, sillä kuten yltä… Lue lisää

20 ohjausvuoden jälkeen mahtavaa on saada harrastaa ja käydä ohjatuissa treeneissä

Viime päivinä olen pohtinut treenihistoriaani ja miettinyt, että vaikka välillä liikkumisessani ei ole ollut järkeä saati punaista lankaa ja välillä olen liikkunut paljon siksi, että se on ollut sivutyöni ja merkittävä tulonlähteeni, kaikesta liikunnasta on varmasti ollut ja on yhä hyötyä. Ja vaikka aina välillä mietin, että lopetan ohjaamisen kokonaan, on se kuitenkin jotain, jota… Lue lisää

Hyvään päivään riittää (useimmiten) se, kun saan aamulla avata silmäni

Eilen aamulla kun heräsin, tunsin syvää kiitollisuutta. Olin kiitollinen perjantain treeneistä, työpäivästä ja kaikista mahdollisuuksista, joita elämä tarjoaa. Kiitollinen perheestäni, bussilipusta, auringosta ja kylppärin lattialämmityksestä. Samalla olin kiitollinen myös kaikista vaikeuksista: siitä, etten luovuttanut edes niinä pimeimpinä hetkinä, olin kiitollinen rahaongelmista, jotka opettivat, ettei mikään arkinenkaan asia ole itsestäänselvyys, kiitollinen siitä, että sain kasvattaa vanhimmat… Lue lisää

Mihin keskityn treeneissä, että pystyn juoksemaan pitkiä matkoja?

Mitä lisää treeniohjelmaan, että pystyn juoksemaan pitkiä matkoja? Matkaa, mäkeä, vauhtia, punttia ja kehonhuoltoa! Toki myös peekoota, mutta sitä on taas tahkottu sen verran, että on aika vähän myös nostaa tehoja. Tulevan kesän alppimatkaan kuuluu myös mentorointi, jossa kävimme läpi eri osa-alueita, kuten ravintoa, kestävyyttä ja polkujuoksutekniikkaa, ja itse sai pohtia, millä tasolla kukin alue… Lue lisää

Inspiraatiota omaan salitreeniin

Miten salitreenit saa uuteen nousuun pienen takapakin jälkeen? No toki palaamalla salille, mutta hakemalla inspiraatiota ammattitaitoiselta ohjaajalta ja treenikavereista. Se oli syy siihen, miksi ostin paikan Noora Kenttämaan pienryhmästä, ja heti ekojen treenien jälkeen voin sanoa, että kyllä kannatti! Olen ostanut Nooralta lisäksi yksilöohjausta, koska onhan se mahtavaa saada henkilökohtaista ohjausta, silloin ei todellakaan tule… Lue lisää

Tiukat treenit sujuvat porukalla – matka kohti Tour du Mont Blancia jatkuu

Kyllä ihminen on outo kapistus. Olen alkanut haaveilla verttitonnitreenistä kerran viikossa. Vieläkin pitää nipistää itseä, että olenko ihan tosissani! Kyllä se niin on, että tasamaan rakastajasta on oikeasti tullut mäkien ystävä. Yhdessä juokseminen on kyllä ihan parasta. Erityisesti kovat ja haastavat treenit on mahtava tehdä kaverin kanssa tai isommalla porukalla. Peruskestävyysalueen pitkiksiä pystyn jolkottelemaan yksinkin kilometrikaupalla,… Lue lisää

Kaikkea voi tehdä, mutta ei samaan aikaan

Tajusin vasta nyt, että miksi viime kuukaudet ovat olleet vähän ankeat ja ilo oli kadonnut. No huh, tulipa taas tehtyä vaikka mitä viime syksyn ja alkutalven aikana, vähempikin olisi riittänyt. Kirjoitin Uuteen nousuun -kirjan, kävin päivätöissä, treenasin paljon, hoidin perheen, blogin ja sivutyöt, kuten spinningtunnit ja luennot. Mutta nyt ilo on takaisin ja olen taas… Lue lisää

Mistä motivaatiota jojoliikkujalle?

Mistä motivaatiota jojoliikkujalle? Liikuntamotivaatio tai ehkä enemmänkin sen puute on monen huulilla nyt, kun tammikuun treeni-innostus on alkanut laantua ja nyt tulisi oikeasti vain sinnikkäästi jatkaa liikkumista, vaikka aina ei huvittaisikaan. Itse tunnistan tuon motivaation puutteen ajalta, kun elämässä oli vastoinkäymisiä, nukuin huonosti, olin jatkuvasti väsynyt, lapsi valvotti ja herätteli, stressiä ja murheita oli liikaa… Lue lisää