Puolen tunnin aamulenkin voi hyvin juosta tyhjälläkin vatsalla, energia kyllä riittää.

Kannattaako aamutreeni tyhjällä vatsalla?

Pitääkö lenkille oikeasti lähteä tyhjällä vatsalla vai onko parempi syödä jotain ennen lähtöä? Asiantuntija vastaa kysymykseen.

Tavalliselle kuntoilijalle ei ole väliä, treenaako ennen vai jälkeen aamiaisen. Jos kuitenkin treenaat pian aamupalan jälkeen, suosi nopeasti sulavaa ja hiilihydraattipitoista ruokaa, kuten puuroa ja hedelmiä, tai testaa vaikka smoothie bowlia.

Vaikka et ehtisi syödä ennen treeniä, ei huolta: välittömän energian lisäksi elimistö hyödyntää lihaksistossa varastoituneena olevaa glykogeenia, joka riittää helposti esimerkiksi puolen tunnin lenkkiin juosten tai pyörällä.

Painonpudotuksen kannaltakaan syömisen ajoituksella ei ole juuri merkitystä. Rasva-aineenvaihdunnan on todettu lisääntyvän vain vähän tyhjällä vatsalla treenattaessa.

Asiantuntijana Heikki Kyröläinen, liikuntafysiologian professori

Mainos alkaa
Mainos päättyy

Lue myös:

Näin hiilihydraatit pelastavat treenisi

Yhdistä oikeat raaka-aineet, niin saat parhaat terveyshyödyt

Iskeekö treenin jälkeen armoton nälkä? Toimi näin!