Mitä paino merkitsee?

Kuinka paljon mulle merkitsee se lukema, mitä vaaka näyttää? No tosi vähän! Kuten moni teistä varmasti tiesikin jo ennen vastausta. 🙂

Se on kuitenkin yksi tapa motivoida itseään hyvinvointiin ja terveellisimpiin elämäntapoihin. Painoa ei kannata kytätä pakkomielteisesti päivittäin, eikä sen kannata missään nimessä olla mikään ”ainoa oikea” mittari. Mutta jos homma on hanskassa, on se ihan kiva pieni motivaattori siinä muun hyvinvointihomman rinnalla.

Minä tänään 13.8.2019

BMI

Mä oon monesti puhunut täällä blogissakin painoindeksistä. Se on mun mielestä edelleen sellainen mittari, jonka vois heittää roskakoriin. Pelkkä vaa’an lukema nimittäin ei oikeasti kerro juuri mitään. Toki se kertoo vaarallisesta alipainosta tai runsaasta ylipainosta. Monesti kuitenkin paino voi olla aika ”korkeakin” pelkän vaa’an mukaan, mutta kehonkoostumus onkin täyttä lihasta.
BMI on laskentakaava vaa’an lukeman ja henkilön pituuden suhteesta. Siinä ei siis katsota lainkaan mistä tuo paino koostuu.

Mä oon painanut aikuisiällä vähimmillään n.65kg ja enimmillään n.80kg. Mulle sellainen ns. paras paino on jotain n.70kg. Se on sellainen paino, jossa mä voin hyvin. Mun on helppo pysyä siinä painossa, eikä mun tarvi alituiseen miettiä mitä voi laittaa suuhun ja mitä ei. Se 65kg taas on mulle liian pieni paino. Sen eteen joutuisin koko ajan laskemaan kaloreita ja jättämään jokaisen herkkupäivän unholaan. Mun ei olis helppo pysyä siinä painossa. Enkä mä näe myöskään mitään syytä miksi haluaisin olla siinä painossa kärvistelemässä. 😀

Kun taas mennään mun oman painoni sinne yläpäähän, on se mulle liikaa. Mulla on inhottava olo, kömpelö ja väsynyt. Turvottaa, eikä vaatteet meinaa mahtua päälle. Väsyttää, enkä meinaa jaksaa edes pyykkejä purkaa koneesta. Siinä n.80kg painossa mulla ei oo henkisesti eikä fyysisesti hyvä olla.

Kehonkoostumus

Kun mä painoin raskautta ennen 70,5kg – olin mä mun mielestä tosi hyvässä kunnossa. Mulla oli kehonkoostumusmittausten mukaan silloin n.30kg lihasmassaa ja jotain 17kg rasvamassaa. Painoindeksin mukaan olin ylipainoinen, mutta kehonkoostumusmittarin mukaan kroppani koostumus oli ihanteellinen.

Kehonkoostumusmittarin (InBody on paras ja luotettavin) mukaan voidaan nähdä mistä keho koostuu; kuinka paljon painokiloista on rasvamassaa ja kuinka paljon lihasmassaa. Niiden suhteesta henkilön painoon lasketaan rasvaprosentti. Kehonkoostumusmittauksesta näkee myös viskeraalisen rasvan määrän, joka on älyttömän tärkeä mittari! Se kertoo kuinka paljon henkilöllä on kertynyt rasvaa sisäelimien ympärille, vyötärölle. Tämä luku ei ole sellainen, joka näkyisi aina päälle päin.

Tein paljon kehonkoostumusmittauksia aikoinaan asiakkailleni. Viskeraalisen rasvan määrää nostaa stressi, tupakointi, runsasproteiininen ruokavalio, vähäinen aerobinen liikunta jne.. Muistan aina, kun kunnon lihaskimppumiehet saivat huimia tuloksia lihasmassan runsauden ja rasvamassan vähyyden kanssa, mutta heillä monesti viskeraalinen rasva oli korkea.

Paino 70kg
Paino 70kg

Nyt en oo käynyt vähään aikaan kehonkoostumusmittauksessa, mutta ajattelin kyllä nyt lähiaikoina mennä. Mua on motivoinut tosi paljon tässä mun ja Tuukan Perhe Pursiaisten Suurimmassa Pudottajassa vaaka. Se on ollut tosi kiva lisä tähän juttuun! Se pitää sellaisen hauskan tvistin tässä mukana.

Mutta silti mulle sitä painomäärää enemmän merkitsee mun olo kropassa. On vaikea selittää sitä, miten inhottavalta turvonneessa ja väsyneessä kropassa on olla, versus sitten tähän fiilikseen, kun pari kiloa on tipahtanut ja energiamäärä kasvanut. On ihana mennä treenaamaan, kun kroppa tuntuu omalta ja mistään ei purista ja kiristä.

On ihana, kun jaksan touhuta Emman kanssa ja hyppiä sen kanssa vaikka tasajalkaa olkkarissa. Ei väsytä, eikä hengästytä ihan heti 10sek. jälkeen. 😀

En paina tällä hetkellä 70kg, enkä 80kg. Jotain siltä väliltä. Pieni tavoite mulla on tuolla takaraivossa, että ehkä vielä joku päivä tuossa lähempänä 70kg. 🙂

Paino 65kg
Paino 67kg

Jos omaa painoaan haluaa tarkkailla, mä suosittelen ottamaan yhden punnituspäivän viikkossa. Päivittäin ei oikeasti kannata juosta vaa’alla. Jo pelkkä treeni edellisenä päivänä saattaa hetkellisesti nostaa painoa muutaman sata grammaa. Kerran viikossa aamupaino, silloin se on vertailukelpoista ja luotettavaa tulosta. 🙂

Vajaan viikon päästä alkaa mun Energisempi äiti -valmennus! Vielä ehtii mukaan!! <3 Tuon neljän viikon aikana haluan nimenomaan opettaa sitä järki kädessä etenemistä. Sitä, miten saa sitä omaa ruokailua järkevämmäksi, miten saa niitä treenejä muutaman kerran viikkoon. Puhun myös henkisestä puolesta ja tietysti myös kehonhuollosta! <3

Jos sua kiinnostaa, niin vielä tosiaan ehtii mukaan! <3 TÄSTÄ pääset ostamaan valmennuksen! Kaikki sisältö on kännykkä-applikaatiossa! <3

Monna