10 treenifaktaa minusta

Monissa blogeissa on kiertänyt haaste: 10 treenifaktaa minusta. Oon lukenut ainakin Vilma P:n, Hillan, Lauran ja Elinan postaukset. Mua ei kukaan haastanut tähän. 😀 Mutta ajattelin silti ottaa haasteen vastaan. 🙂

1. TREENITAUSTANI

Mä olen liikkunut jollain tapaa pienestä asti. Ensimmäisen harrastuksen aloitin n.6-vuotiaana; tanssin. Ekoja tanssilajeja, joita harrastin oli show-jazz ja disco. Sittemmin myös hip hop ja lattarit. Viimeisimpänä lajikokeiluna aikuisiällä oli dancehall reggae. Balettia olisin pienempänä halunnut alkaa harrastamaan, mutta luokkakavereista pari tyttöä pelotteli sen verran, että en uskaltanut lähteä kokeilemaan.

Tanssin lisäksi mun elämääni pienestä pitäen on kuulunut jollain tapaa uinti, hiihto ja luistelu. Nuo kolme kuitenkin vain ihan sellaisena vapaa-ajan tekemisenä perheen tai kavereiden kanssa. Niistä mitään en koskaan varsinaisesti harrastanut missään seurassa.

Lisäksi harrastin nuorena koripalloa ehkä n.puoli vuotta. 😀

Nyt aikuisiällä mun harrastuksiin oon kuulunut pääsääntöisesti kuntosali ja jonkinlainen akrobatia. Plus tietysti aina jossain roolissa tanssi. Yksi ihanuus oli pari vuotta kestänyt tankotanssi-harrastukseni. Se päättyi siihen, kun multa murtui sormi ja sitten tuli pitkä tauko. Sen jälkeen olinkin raskaana. 😀

2. TREENI-INHOKKINI

Mä en oo oikeastaan koskaan tykännyt pallopeleistä, paitsi lentopallosta. Ehkä sen takia mun koripalloharrastuksenikin jäi niin lyhyeksi. 😀 Sulkapallo on myös toinen kiva lentopallon lisäksi, mutta muista pallopeleistä en oo koskaan välittänyt.

Juoksuun mulla on viha-rakkaus-suhde. Siitä en oo koskaan suuremmin välittänyt, mutta silloin tällöin on ollut fiilis, että haluaa juosta vähän muun treenin ohella. Tänä keväänä mulla heräs taas super pitkästä aikaa juoksufiilis.

3. MOTIVAATIO NYT

On aaltoilevaa. Välillä mun tekee mieli ihan hulluna treenata ja mennä salille ja aloittaa tanssi taas uudestaan ja lähteä juoksemaankin. Mutta välillä tuntuu, että ei kiinnosta, ei oo aikaa, en jaksa.

4. HAAVEENI

Haaveeni onkin, että saan sen motivaation taas kunnolla päälle. Koska edelleenkin mä tiedän miten hyvä fiilis säännöllisestä treenistä tulee. Mun haaveeni on pystyä liikkumaan mahdollisimman monipuolisesti ja kehoa kuunnellen mahdollisimman pitkään.

5. TAVOITTEENI

Se liittyy oikeastaan tohon ylläolevaan. Eli siihen, että haluan pystyä liikkumaan mahdollisimman monipuolisesti mahdollisimman pitkään.

Yksi konkreettinen haave on päästä joskus vielä spagaattiin ja oppia uudestaan kävelemään käsillään. 🙂 Viime viikolla kokeilin pitkästä aikaa käsilläseisontaa, nyt kun olkapää on vihdoin kuntoutunut. Siitä se pikkuhiljaa sitten taas lähtee.

6. ENNÄTYKSENI

No tää on vähän vaikea. 😀 Mulla ei varsinaisesti mitään ennätyksiä plakkarista löydy. Mutta sellaisia omia ennätyksiä on varmaankin Sulkavan souduissa 60km soutu. Ihan ykkösenä jos mietitään suorituksen raskautta ja pituutta. Extreme Run juosten läpi oli myös yksi suoritus, koska tosiaan se juoksu on ollut mulle aina mitä on.

4.sija tanssikisoissa tanssiparini Päivin kanssa oli myös yhdenlainen ennätys.

Tanssikilpailussa
Extreme Run -porukkamme

7. SUHTAUTUMISENI HARJOITTELUUN

On tosi rentoa nykyään. Kotitreeneistä on tullut osa mun arkea, koska en vaan kerkeä sinne salille tällä hetkellä, vaikka haulaisinkin. Ajattelen niin, että kunhan jollain tapaa liikutan kehoani edes muutaman kerran viikossa, se on hyvä ja riittävä.

Mulle tärkeää on tällä hetkellä se, että keho voi hyvin. Mä huomaan heti jäykkyytenä ja jomotuksina sen kropassani, jos en oo päässyt sitä millään muotoa liikuttamaan.

8. INSPIROIDUN

Muista äideistä, jotka ruuhkavuosien keskelläkin jaksaa ja ehtii treenata säännöllisesti.

9. IDENTITEETTINI

Mun treeni-identiteetti on jännä. Mietin itseäni personal trainerina, kuntosalitreenaajana ja tanssijana. Vaikka tanssia en oo harrastanut pariin vuoteen, se on kuitenkin se mun vahvin lajitaustani. Miellän itseni myös valmentajaksi, vaikka juuri nyt en yksilövalmennuksia teekkään.

Kuntosalitreenaus on mun sellainen aikuisiän treenirakkaus. Siellä mä oon viihtynyt tosi hyvin! Tosin kun mä tän sanon, niin haluan lisätä, että niin myös niissä ”temppuilutreeneissä” ja tanssisaleilla.

Viime viikon käsilläseisonta-onnistuminen

10. SOME

Viimeisimpänä, mutta ei vähäisimpänä some. Mulle some on toiminut kirittäjänä! Kun vuonna 2012 aloitin oman elämäntapamuutoksen ja sitä myötä blogin, oli somella valtava voima siinä, että jaksoin pistää pökköä pesään omassa trenaamisessani ja pysyä kiinni yhdessä herkkupäivässä per viikko. 😉

Mun mielestä somella on super voima treenaamiseen hyvällä tapaa! Se motivoi, innostaa ja inspiroi! Sieltä saa ihan konkreettisia treeni-ideoita jne. Mutta toki silläkin on varjopuolensa. Some voi olla kova ahdistus juurikin treenaamisen saralla. Koska sinne laitetaan vain onnistumiset ja kerrotaan niistä kymmenistä treenikerroista, voi se luoda monille paineita ja riittämättömyyden tunnetta.

Mutta jos osaa suodattaa juttuja somessa ja käyttää sitä inspiraation lähteenä, niin silloin se on huippu!

Monna