Miten jaksaa väsymyksen kanssa?

Multa kysellään usein, että miten sen väsymyksen kanssa jaksaa ja mitä vinkkejä mulla olis sen selättämiseen. Väsymys on vähän sellainen monitasoinen juttu, eikä siihen oo valitettavasti mitään tee näin ja olet pirteä – neuvoja. Mä oon kuitenkin itse kamppaillut viimeisen vuoden ajan väsymyksen kanssa enemmän ja vähemmän, joten jotain vinkkivitosia mulla voi olla takataskussa.

Mä tiedän myös sen, että se tuntuu ihan älyttömältä, kun joku sanoo: ”koitapa nukkua vähän pidempiä yöunia”… Mulla itselläni väsymys on ollut monen teon summa, mutta yksi niistä oli pitkään jatkuneet katkeilevat yöunet. Mä nukkuisin 10h reippaasti, jos mua ei mikään ulkoinen tekijä herättäisi. Pienen lapsen kanssa kuitenkin on sellainen fakta, kuin yöheräilyt. Toiset nukkuu vauvasta asti 12h putkeen, toiset ei.

Katkeilevien yöunien lisäksi mulla todettiin viime syksynä raudanpuute, eli alhaiset ferritiiniarvot. Sen yksi pahin oire on jumalaton väsymys. Se väsymys on erilaista kuin se, että tulipas nyt nukuttua vähän huonosti. Se on sellaista, kun istuu alkuillasta taaperon kanssa lattialla leikkimässä ja tuntuu, että nukahtaa kohta istualleen. Sellaista, että on vaikeaa jaksaa hakea nenäliinaa alakerrasta, kun on jo kivunnut yläkertaan.

Mutta silti on ollut muutamia juttuja, jotka on mua auttaneet väsymyksen kanssa. Toki nyt näyttäisi siltä, että rautainfuusio olisi auttanut ja vireystila paranemassa!! Kerron kuitenkin muutamia juttuja, jotka on mua henkilökohtaisesti auttanut pahimmassa väsymyksessä.

  1. Se on ok olla väsynyt. On pakko myöntää itselleen, että se on ihan ok olla väsynyt. Ei aina tarvi jaksaa ja olla pirteä. Sillä ei ole mitään väliä, jos silloin väsyneimpänä päivänä pyykit jää koneeseen tai tiskipöydällä on likaisia astioita. Sillä ei vaan ole mitään merkitystä. Mutta sillä on, jos aivan rättiväsyneenä raahautuu ripustamaan pyykkejä ja meinaa itku päästä kun ei tahtoisi jaksaa tehdä sitä.
  2. Lepää silloin kun voit. On tärkeää oppia ottamaan lepotaukoja ja olla potematta huonoa omatuntoa niistä. Kun arki on yhtä härdelliä, kannattaa yrittää löytää edes 15min breikki päivän aikana. Jos vaan pystyy, silloin tekee jotain sellaista mikä ei liity mihinkään velvollisuuksiin, ei työhön tai kodin/lasten tms. hoitoon. Lukee kirjaa, lehteä, tuijottaa ikkunasta ulos tms. Tai vaan on ja hengittelee hetken.
  3. Syö hyvin. Kun väsymys painaa päälle päivittäin, on super tärkeetä pitää elimistö jaksavana. Jos bensaa ei ole koneessa, ei se jaksa pysyä käynnissä. Jos kaiken muun väsymyksen päälle jättää vielä energiatasot alhaisiksi, se ei todellakaan auta tilannetta. On hyvä muistaa syödä riittävästi ja tasaiseen tahtiin päivän aikana. Vaikka herkut houkuttaa, sokeri nostaa nopeasti energiatasot ylös, mutta sen jälkeen lasku alaspäin on vielä kovempi. Ajattele, että syömällä rikkaasti saat myös lisää voimaa jaksaa väsymyksen keskellä.
  4. Liiku jaksamisen mukaan. Älä ota stressiä treenaamisesta. Raitis ulkoilma tekee terää, rauhallinen kävelylenkki voi piristää. Jooga voi auttaa väsynyttä kroppaa. Joku kevyt kehonpainotreeni voi saada olon virkeämmäksi. Silloin kun väsyttää eniten, ei kannata lähteä pakolla tekemään kovaa salitreeniä tai pitkää juoksulenkkiä, mutta joku kevyt treeni usein saattaa piristää vaikkei lähteminen ole helppoa.

Toivottavasti näistä vinkeistä on jotain hyötyä teille. Mulle ainakin on ollut. Ajattelin myös väsyneimpinä hetkinä sitä, että tämä ei voi olla pysyvä olotila, se menee ohi ja pian on virkeämpi fiilis. Se auttoi.

Auringosta saa myös energiaa ja kesää kohti ollaan menossa! 🙂 Se on ihana juttu!

Monna

* Kuvien college-asu Yvette By Monna -mallistosta. Tulossa myyntiin kesäkuussa. <3