Herkkuhimon helpottajat!

Lauantaina moni pitää herkkupäivän, niin myös minä! 🙂 Kuitenkin jo ensi viikkoa silmällä pitäen, kirjoitan tästä. Nyt kun kohta on eka viikko #kohtiterveempääminää takana pureudun taas tähän asiaan! Makeanhimo on nimittäin monien kompastuskivi, niin myös mun! Se on fakta, että väsyneenä tekee enemmän mieli herkkuja kuin virkeänä. Se on myös fakta, että nälkäisenä (verensokeri alhaalla) niihin tarttuu kaupassa ja kotona helpommin.

Tärkeä asia, mikä on hyvä tietää makeanhimosta on tämä: sokeri ja makeutusaineet koukuttaa. Mitä enemmän/useammin syöt herkkuja, sitä enemmän niitä janoat. Se, että herkuista eroon pääseminen tai niiden vähentäminen tuntuu monille vaikealta, ei johdu vain ”heikosta mielestä” tai huonosta motivaatiosta. Keho oikeasti janoaa sokeria (ja niitä makeutusaineita). Sokeri ja makeutusaineet lisää mielihyväntunnetta ja sen vuoksi herkkuja syödäänkin monesti johonkin tunteeseen. Sokerin vähentäminen tai minimiin jättäminen usein myös aiheuttaa vieroitusoireita: mm. päänsärkyä. Tosin kaikki tutkimustulokset ei tätä täysin allekirjoita. Osa uskoo, että mm. päänsärky johtuu siitä, kun saatavan energian määrä tippuu karkkien/herkkujen poisjäännin myötä, tulee siitä energiavajetta ja sitä päänsärkyä. Joka tapauksessa, pää yrittää laittaa paljon vastaan sille herkuttomuudelle tai niiden vähentämiselle. Joko se johtuu fysiologisista seikoista tai sitten vain ihan siitä pinttyneestä tavasta.

On muutamia keinoja, joilla voit helpottaa herkkuhimoja:

  • Jätä makeutusaineet ja sokeri minimiin! Katso tuoteselosteista, että tuotteet eivät sisällä piilosokeria. Mm. ketsupit, jugurit, myslit jne.. sisältää usein todella paljon lisättyä sokeria. Mutta on myös ns. ”parempia” vaihtoehtoja. Jos tuotteessa on alle 5g/100g sokeria, se on vähän ja silloin tietää ettei siellä ole lisättyä sokeria. Jos pystyt vähentämään sokeria ja makeutusaineita, keho ei janoakaan niitä enää niin paljoa. Mutta tämä muutos ei tapahdu päivässä, eikä kahdessa.
  • Päätä herkkupäivästä! Pidä vain yksi herkkupäivä viikossa. Totaalikieltäytyminen usein sysää meidät kahta kovempaa kiellettyjen asioiden pariin, kun motivaation häntä laskee. Mutta jos tietää, että kerran viikossa saa herkutella, on päätöksestä helpompi pitää kiinni. Jos olet herkutellut joka päivä -> vähennä ensin kahteen kertaan viikossa.
  • Tee parempia ratkaisuja! Jos se herkkuhimo sitten yllättää joku päivä niin kovaa, että et vain saa taisteltua sitä vastaan, osta jotain vähemmän kuin normaalisti. Kuten yksi haasteeseen osallistuneista laittoi: ”Normaalisti me ostetaan miehen kanssa suklaalevy ja syödään se puoliksi, nyt ostettiin vain patukka ja syötiin se puoliksi. Parempi 2,5 palaa kuin puolikas suklaalevy.
  • Pidä itsesi kylläisenä! Syö tarpeeksi! Syö riittävän monipuolisesti! Tarpeeksi proteiinia, hiilareita ja rasvoja. Kun keho on kylläinen, herkkuhimot ei pääse yllättämään nälän ja alhaisen verensokerin vuoksi. Muista myös, että on todella tärkeää syödä monipuolisesti.
  • Liiku! Tee jotain liikunnallista; käy kävelyllä, tee salitreeni, jumppaa kotona, mene juoksulenkille, venyttele.. Usein säännöllinen liikunta vähentää herkuttelua, koska haluaa pitää hyvästä kiinni. 🙂 Toki joillekin liikuntasuoritus tekee sen, että on ”lupa” syödä sen jälkeen herkkuja.

Karkeista luopuminen kokonaan voi olla oikeasti henkisesti tosi iso juttu. Jos karkit / herkut on toiminut jonkinlaisena palkintona raskaasta työpäivästä, vaikeasta lapsen nukutuksesta, hyvin onnistuneesta palaverista tms.. Monilla meillä on myös ihan sieltä lapsuudesta asti tosi vahva mielikuva karkkipäivästä lauantaina. Niin myös mulla ja se pitää edelleen. Mieluummin syön karkkia lauantaina kuin keskiviikkona. Se kokonaan luopuminen onkin aika tiukka juttu, enkä sitä välttämättä suosittele kellekään. Vähentäminen on jo huippu juttu!

Tän asian kanssa kannattaa muistaa kuitenkin antaa aikaa itselleen. Ei kannata soimata itseään, jos sittenkin se herkku menee suuhun. Voi ajatella, että nyt näin ja huomenna paremmin. Tai jopa niin, että ei ajattele jos aamulla ”sortuu” herkuttelemaan, että nyt on sitten koko päivä pilalla. Vaan miettiikin, että okei nyt tuli syötyä vähän herkkuja – eipä siinä, vedetäänpä loppupäivä taas terveellisemmin.

Sokerin ja makeutusaineiden vähentäminen ainakin mulle itselleni merkitsee parempaa jaksamista, enemmän energiaa, hyvinvoivempaa ihoa, paremmin toimivaa vatsaa. Vaikka se ei todellakaan aina oo helppoa, mä huomaan tosi nopeasti eron mm. mun kasvojen ihossa ja vatsan hyvinvoinnissa, kun jätän sokeriherkut ja makeutusaineet vähemmälle. 🙂

Ihanaa viikonloppua!

Monna