Urheiluliivit – miten ja miksi?

Kaupallinen yhteistyö: Yvette

Urheiluliivit on sellainen asia, josta on hyvä tietää pari juttua. Oon aiemminkin blogissani kirjoittanut siitä kuinka tärkeää on tukea rintoja oikealla tavalla treenin aikana. Se kannattaa myös muistaa, että rintojen koolla ei ole väliä, sillä niin isompi kuin pienempi povisellakin on tarve hyvään tukeen liikunnan aikana.

Myös raskausaikana kannattaa pitää huolta hyvistä liiveistä, monesti tukevimmat liivit on urheiluliivit. Itsehän käytin läpi raskauden treeniliivejä! 🙂

Tässä postauksessa kerron vähän faktajuttuja rintojen liikkeestä treenin aikana, kudoksista jne..

Rinnat ei sisällä lainkaan lihasta, rintalihas sijaitsee rinnan ”alla”. 🙂 Rintoja pitää paikoillaan ainoastaan ohuen ohuet sidekudossäikeet, Cooperin ligamentit ja venyvä iho. Ligamentit venyy 1-3 mm vuodessa, joten 30 vuoden kuluttua rinnat ovat niiden koosta ja käytetystä tuesta riippuen 3-9 cm alempana. Rintojen heiluriliike juoksun tai hyppimisen aikana A-kupilla on 4cm ja G-kupilla 15cm!! Sitä sitten kun miettii, että miltä huonoilla treeniliiveillä juokseminen tai pomppinen tuntuu.. Hui oikeasti!

Itsehän joskus aikonani jumppatunneilla paljon käydessäni, pidin kaksia treeniliivejä päällekkäin. Se nimittäin tuntuu tosi pahalta, kun rinnat ei oo hyvin tuettuna treenin aikana. Enää en käytä kaksia liivejä päällekkäin, yhdet tarpeeksi tukevat riittää! 😉

Mikään kiinteyttävä voide tai rintalihastreeni ei valitettavasti palauta venyneitä sidekudoksia tai ihoa entiselleen. Treenaaminen vaikuttaa vaan rintalihaksen kokoon ja ryhtiin, joka taas luo vaikutelman terhakkaammista rinnoista. Rintojen kohottaminen on mahdollista kirurgin veitsen avulla. On kuitenkin toinenkin toimiva keino minimoida tukirakenteiden venyminen – käyttää tukevia ja oikean kokoisia urheiluliivejä liikkuessa, jolloin ligamentit ja iho joutuvat suurimmalle rasitukselle.

Raskauden aikana rintojen koko kasvaa usein paljon ja nopeasti, jolloin rintojen ihoon ja ligamentteihin kohdistuu lyhyellä aikavälillä paljon ylimääräistä, lisääntyvää rasitusta.
Rintojen tukirakenteet käytännössä antaa periksi, josta merkkinä ovat venymäarvet ihossa ja rintojen laskeutuminen. Tämän toki monet hyväksyy osana uuden elämän luomista ja se on täysin ok.

Jos rintojen ulkonäöllisille seikoille haluaa viitata kintaalla, kannattaa kuitenkin miettiä omaa mukavuutta odotusaikana. Niska-hartiaseudun kiputilojen sekä päänsärkyjen ennaltaehkäisy / vähentäminen vois riittää syyksi käyttää tukevia liivejä. 😉

Raskauden aikana rintojen tukeminen on siis erityisen tärkeää, vaikka liikunnan taso muuten kevenisikin. Parhaat ja tukevat urheiluliivit myös kohottaa rinnat ylös vasten kehoa. Moni raskaana oleva kokee varsinkin raskauden loppuvaiheessa rintojen ahdistavan lisää, kun ne painavat vatsaa ylhäältä päin. (mä niin muistan ton tunteen) On siis helpotus saada ne ”pois tieltä”. Urheiluliivien leveät olkaimet jakaakin rintojen painon leveämmälle alueelle olkapäällä, eivätkä ne silloin ”pureudu” ihoon.

Oikean kokoisilla ja oikealla tukitasolla olevien liivien käyttö tuo myös ryhtiä ulkonäköön. Vaatteet istuu paremmin ja ainakin mulla on myös itsevarmempi olo, kun on oikean kokoiset liivit yllä. Se, että löytää oikean kokoiset liivit voi vaatia aikaa ja monen eri koon ja mallin sovittamista, mutta se kannattaa! Mä lupaan, että treeni tuntuu erilaiselta, kun on oikean kokoiset liivit päällä! 🙂

Mun ehdottomat suosikit korkean tuen urheiluliiveistä on NÄMÄ. Alla kuva. 🙂

TÄSSÄ mun oman malliston liivissä, on keskivahva tuki. Se tuntuu hyvältä päällä ja on ihanan värinen. Eikö?? Tällä liivillä voin lähteä vaikka salille tai tehdä kotitreenin, mutta treeniä jossa pompitaan en tekisi. 🙂

Kuva tässä alla.

 

Muistattehan, että koodilla MONNA20 saatte ostettua näitä urheiluliivejä (ja muitakin normihintaisia tuotteita) -20% alennuksella! Ja kannattaa katsoa myös kaikki muut mun ekan malliston tuotteet TÄSTÄ ja tietysti muutkin Yveten tuotteet plärätä läpi! 😉

Yveten tuotteissa on 14 päivän palautus – ja vaihto-oikeus! Sen lisäksi kannattaa ennen tilausta katsoa apua tästä rintaliivin koon valinta-oppaasta!

Monna