Venyttelyä kaverin kanssa!

DCIM102GOPRO

Kehonhuollosta olenkin teille kirjoitellut nyt lähiaikoina paljon. 🙂 Se on tärkeää! Ja sitä voi tehdä myös kaverin kanssa. Eilen käytiin Rosannan kanssa tekemässä venyttelytreeni Mäkelänrinteessä.

Rosannan kanssa ollaan vasta tutustuttu, mutta juttu soljuu ja on taas hauska tutustua uusiin ihmisiin. Rosanna laittoi mulle viestiä muutama viikko sitten, että josko voisin opettaa hänellä vähän ”temppuilun saloja”. Ollaan nyt parit treenit vedetty temppuillen ja venytellen. Ja kohti päälläseisontaa ilman tukea ollaan menossa. 🙂 Ehkä keväällä sitten molemmat seistään käsillään vierekkäin. 😉

DCIM102GOPRO DCIM102GOPRO wallclimb

Otettiin eilen pieni lämpö muutamalla liikkeellä. Hölkättiin aluksi viitisen minuuttia ja sitten tehtiin viiden liikkeen minisetti, jotta saatiin lihakset lämpimäksi muttei väsyneeksi.

Venyttelyt tehtiin oikein pitkän kaavan mukaan. Pääosin venyteltiin eilen alakroppaa, mutta otettiin myös pari yläkropan venytystä mukaan.
Se miksi kehonhuolto on niin tärkeää on esimerkiksi treenitehot. Jos aina vaan junttaa ja pumppaa salilla painojen kanssa, eikä ikinä venyttele, on kroppa vähemmän vastaanottavainen taas seuraavalle treenille. Venyttely on siis tärkeä osa kehittymistä. Jos haluaa kasvattaa lihaksia on erittäin tärkeää ja terveellistä pitää lihakset elastisina ja valmiina uusille treeneille.

DCIM102GOPRO takareidet

Takareidet

Ensin venyteltiin takareisiä yksin. Muutamalla erilaisella venytyksellä ja alkuun pienillä joustavilla venytyksillä. Sitten otettiin avustettu venytys takareisille. Toinen meistä meni vuorollaan lattialle istumaan ja lähti taivuttamaan itseään kohti lattiaa. Toinen meistä meni selän taakse ja painoi toista alemmas. Kun ääriasento löytyi, siinä oltiin aina 30-45sek kerrallaan.

nivuset

Reiden lähentäjät

Sitten venyteltiin nivuset. Toinen taas lattialle istumaan ja hakemaan ensin asento, jossa venytys jo tuntuu. Tässä liikkeessä venytys kohdistuu siis reisien sisäsyrjiin, eli lähentäjiin. Kun kaveri on venytyksessä, toinen taas selän päälle lisäämään venytystä ja viemään asentoa hieman syvemmälle. Ääriasennossa hengitellen taas n.30-45sek.

Näissä kaverivenytyksissä pitää muistaa pari juttua.
Ensinnäkin se, joka työntää venytystä pidemmälle mihin yksin venytellessä pääsisi, on vastuussa siitä ettei venytys mene liian pitkälle. Pitää siis koko ajan kuunnella miltä venytettävästä tuntuu.
Venytettävän taasen pitää muistaa koko ajan hengittää. Isoja, pitkiä hengityksiä sisään ja ulos.

lonkankoukistajat

Lonkankoukistajat

Lonkankoukistajat on todella kireänä suurimmalla osalla ihmisistä. Niiden kireys vaikuttaa mm. kyykkytekniikkaan. Lonkankoukistajia voi venyttää muutamalla tavalla. On tärkeää, että lantio pysyisi joka tapauksessa mahdollisimman suorana. Kaverin kanssa lonkankoukistajia venyttäessä kaveri työntää pakarasta ja alaselästä venytystä pidemmälle. Ei yläselästä. Näin venytys pysyy oikeassa kohdassa.
Ääriasennossa taas n.30-45sek per puoli.

DCIM102GOPRO

Etureidet

Tämä kyseinen etureisien venytys on mun yksi suosikeista etureisille. Tuntuma on taattu!
Jos lonkankoukistajat on todella kireinä, tuntuu tämä venytys myös siellä.

DCIM102GOPRO

Pakara

Pakaralle löytyy myös monia hyviä venytyksiä. Tämä on yksi suosikeistani pakaran venytykseen. Tässä pitää vaan katsoa, että etummaisen jalan polveen ei satu. Etummaisen jalan pakarassa pitäisi siis tuntua venytys.

Itselläni on jalkatreenit ruvennut sujumaan entistä paremmin, kun pakarat, takareidet ja lonkankoukistajat ei ole enää niin jumissa kuin ennen. 😀

DCIM102GOPRO

”Overall-venytys”

Loppuun tehtiin vielä tuollainen vähän jokapaikan venytys. 😀
Alaspäin katsova koira-asento on tuttu monille joogasta. Tässä asennossa venyy niin takareidet, pohkeet kuin yläselkä ja hartiatkin. Kun kaveri vielä työntää lapaluista venytystä hieman syvemmälle, on tuntuma aika tiukka! 😉

Pitkiä venyttelyjä olisi hyvä olla viikossa edes se yksi kerta. Sitä varten kannattaa varata kalenterista ihan kokonainen treenikerta. Pitkien venyttelyjen lisäksi tietysti olisi hyvä venytellä työtätehneet lihakset aina jokaisen treenin päätteeksi lyhyesti.

***

Venyvää torstaita kaikille! 🙂 <3

Mä suunnistan huomenna matkani kohti Leviä viiden mahtavan bloggaajakollegan kanssa! Sieltä luvassa sitten postausta, että mitä kaikkea siellä tapahtuu. 🙂

headstand