Vastauksia

Mitä kuuluu? Onko ollut kiva viikonloppu? Mulla ihan mahtava ja ihana viikko kokonaisuudessaan.
Ystäviä, mökkeilyä, uintia, saunomista, urheilemista ja rentoutumista. Mitään ei puuttunut! 🙂
Ihan mahtava porukka
Tehtiin myös pizzaa 🙂

Haluaisin ihan erikseen nyt kiittää kaikkia teitä lukijoitani todella imartelevista ja kannustavista kommenteista!! ♥ Ette uskokkaan kuinka ne saa hymyn huulilleni. On myös ihana kuulla kuinka moni teistä saa motivaatiota näistä mun treenihöpötyksistä. 🙂

Kysymys-postauksen vastauksia olis nyt sitten tiedossa! 🙂 Kiitos kaikille kysymyksistä. Muutama kysymyksistä liittyi kovasti työhöni. En ihan täysiä vastauksia anna valitettavasti niihin, missä kysyttiin suoraan jotain sellaista mistä otan asiakkailtani rahaa. Olisi mun mielestä väärin jakaa täällä infoa ilmaiseksi mistä joku toinen maksaa. Toivottavasti ymmärrätte! 🙂
Kysymys nro 1
Kuinka kauan olet työskennellyt liikunta-alalla kokonaisuudessaan? 

Olen työskennellyt liikunta-alalla nyt 7 vuotta. Aloitin lasten uimakoulujen ohjaamisella, vesiliikuntatuntien vetemisellä ja kuntosaliohjauksilla. Ja nykyään Personal Trainer-työn lisäksi ohjaan ryhmäliikuntatunteja ja teen edelleen myös kuntosaliohjauksia erikseen.

Kysymys nro 2
Miten pidät hiuksia kiinni treenatessa? Lyhyehköt hiukset ärsyttää, kun ne on aina tiellä treenatessa. 
Mä pidän tosi usein sellasia jenkkihuiveja treenatessa, ne pitää aika hyvin hiukset aisoissa. 🙂 Tai sitten vaan parilla pinnillä tosta edestä ”sliipatusti” korvien taakse. Nimenomaan lyhyehköt hiukset on treenatessa ehkä hankalimmat, ei mee kunnolla kiinni muttei toisaalta oo niin lyhyet ettei ne haittais yhtään jos ne ois auki. 
Kysymys nro 3
Mikä on minulle sopiva kalorimäärä, kun laihdutan? Mitat on nyt 69 kg/162 cm, syön n.1600kcal/pvä ja liikun 5krt/vko. Tuntuu että kestää ikuisuus saavuttaa tavoitepaino. Niin ja imetän tällä hetkellä.

Tarkkaa kalorimäärää per päivä on tosi vaikea lähteä arvioimaan ilman, että tiedän perusaineenvaihduntasi. Sen saat tietää esim. InBody-mittauksella. Toinen tapa on myös kirjoittaa Googleen ”perusaineenvaihdunta + laskuri” , niin löydät näitä laskureita. Sekin on tietysti suuntaa-antava.
Yhden kilon pois saamiseksi ihmisen pitää kuluttaa n.8000kcal. Siitä on hyvä laskea kuinka paljon pitää liikkua ja miten syödä, jotta saa yhden kilon pois. Onko sinulla sykemittaria? Se on todella suositeltava ja hyvä väline kun haluat tietää paljonko kulutat. 

Jos ajatellaan, että perusaineenvaihduntasi on esim 1500kcal/pvä, kulutat liikunnalla 500kcal/pvä, niin sinun olisi hyvä pitää syödyt kalorit alle kulutetussa, eli 2000kcal. Tietysti myös ruoka mitä syöt ja mikä on ruokailusi rytmi, on väliä.
Kysymys nro 4
Vaikutat itsevarmalta ja positiiviselta persoonalta. Kysyisinkin, miten suhtaudut muiden (välillä ehkä negatiivisiinkin) mielipiteisiin susta ja onnistut ns. pitämään omaa lippua korkealla? 
Itse asiassa olen saanut niin paljon positiivista palautetaa ihmisiltä, että ne palautteet pitävät lipun aika korkealla. 🙂 Myös elämä opettaa ja nyt reilu kolmekymppisenä itsevarmuus ja oma minä on aika vahvoja, joten ihan pienet negatiiviset kommentit ei paljoa hetkauta. Toki välillä (onneksi todella harvoin) saa kuulla, esim täällä blogissa negatiivisia kommentteja, ne voi pistää mielen matalaksi hetken ajaksi. Mutta sitten järki voittaa ja ajattelen, että tällaisten negatiivisten kommenttien kirjoittajat ovat itse hukassa ja tahtovat vain pahoittaa toisen mielen ja saada sillä edes jotain iloa omaan elämäänsä.
Kysymys nro 5

Miten onnistut kääntämään ne elämän nihkeimmät hetket aurinkoisiksi?
Positiivinen elämänasenteeni auttaa. Ja näen lähes kaikessa jotain positiivista ja hyvää. En halua ikinä ajatella jostain ihmisestä tai asiasta ensin negatiivista. Myös moni isompi kolhu tai menetys on opettanut nauttimaan elämän pienistäkin iloista ja kääntämään nihkeät asiat jossain kohdassa aurinkoisiksi. Myös ihanat ystävät, perhe ja mieheni ovat iso osa sitä, minkä avulla olen iloinen ja heidän tuellaan kolhuistakin selviää.
Kysymys nro 6
Kun opiskelit liikunta juttuja, minkälainen ikäjakauma teitä opiskelijoita oli?
Olen opiskellut siis liikunnanohjausta ja personal trainingia. Liikunnanohjausta opiskelin Kisakallion Urheiluopistolla ja siellä meidän luokalla oli ikäjakauma about 20-35.
Nyt PT-koulussa meidän luokalla oli ikäjakauma n.18-42. Eli selkeästikin PT-koulutukseen hakeutuu enemmän eri ikäisiä.
Kysymys nro 7
Ootko aina tiennyt, että haluat työskennellä liikunnan parissa, vai onko sulla vielä joku salainen haave työrintamalla toteuttamatta? Pelottiko yrittäjäksi heittäytyminen?
Mä en oo aina tiennyt, että haluan työskennellä liikunta-alalla. Mutta nyt tiedän! 🙂 Se on ihan parasta ja ihanin työ mitä mulla ikinä on ollut. Mä oon työskennellyt esim. Vero Modan ja Onlyn myyjänä, somistajana ja myymäläpäällikkönä, sekä viime vuonna yhden suomalaisen merkin tukkupuolella myyntiedustajana.
En usko, (ainakaan tällä hetkellä ei tunnu siltä) että mulla ois mitään haavetta toteuttamatta työrintamalla. Tietysti toivon, että oma yritys nousee PT-huipulle ja asiakkaita riittää! 🙂
Yrittäjäksi alkaminen ei pelottanut, mulla on niin suuri into tehdä tätä työtä, että uskon sen avulla menevän vaikka läpi harmaan kiven! 😀 Ja ainahan sitä voi palata ns. palkalliseksi johonkin firmaan jos oma yritys ei enää toimikkaan.
Kysymys nro 8
Raha-asiat ei meille lukijoille kuulu, mutta oletko pärjännyt rahallisesti jo näin alussa?
Onneksi on olemassa starttiraha ja muutamia muitakin tukia aina alkuun. Tietysti se, että minulla on jo asiakkaita (vaikkakin vielä vähän) turvaa myös taloutta. PT-hommien lisäksi olen siis nyt tehnyt edelleen myös ryhmäliikuntaohjauksia ja kuntosaliohjauksia muutamalla liikuntaketjulla, joten myös näitä tekemällä talous pysyy hallinnassa. 🙂 Eli kyllä, olen pärjännyt rahallisesti jo näin alussa. 🙂
Kysymys nro 9
Miksi mun vatsalihakset ei kipeydy koskaan, vaikka teen niitä oikein (teen niitä kotona, erilaisia vatsalihasliikkeitä, joskus joitain painoja käytän joissain liikkeissä)…? Kuuluuko lihasten kipeytyä, että tietää, että treeni on ollut tehokas?
Monesti vatsalihaksia tehdään usein kuitenkin samoilla liikkeillä. Vaikka tekisitkin erilaisia liikkeitä, niin luultavasti nekin liikkeet toistuvat vuoropäivinä ja lihasmuisti on hyvä. Vatsalihaksesi on tottunut näihin liikkeisiin ja siksi eivät kipeydy. Toinen vaihtoehto on se, että teet liian pieniä sarjoja suhteessa vatsalihastesi tasoon. Luultavasti vatsalihaksesi ovat jo aika hyvässä kunnossa ja siksi sarjojen ja toistojen määrää pitää kasvattaa. (vatsalihakset voivat olla suht hyvässä kunnossa, vaikka päällä olisi vielä rasvaa)
Kirjoita YouTubeen ”8 min abs” ja kokeile tuota sarjaa!
Lihasten ei tarvitse kipeytyä, jotta tietäisi treenin olleen tehokas. 
Kysymys nro 10
Onko sinulla vinkkejä miten saisi jenkkakahvoja pienennettyä? Voitko vinkata jotain hyviä täsmäliikeitä/treeniä?
Jenkkakahvojen pienentämiseen auttaa tietysti ihan kaikenlainen liikunta. Kyllä se läski palaa joka paikasta. 😉
Yksi todella hyvä treenimuoto on sauvakävely, tehokas ja oikealla tekniikalla sellainen. Se miksi esim sauvakävely on hyvä ”jenkkakahvatreeni” on se, että huomaamatta ylävartalo tekee kiertoliikettä, joten vinottaiset vatsalihakset joutuvat treeniin ja rasva palaa kyljistä. Toinen hyvä laji on vapaauinti. 
Kysymys nro 11
Voisitko antaa vinkkejä ns. rasvanpolttokuurille?  Millä tavoin ja miten paljon liikkua? Sekä miten kannattaisi syödä?
Jos haluat tehdä ns. rasvanpolttotreeniä kannattaa tehdä pitkäkestoisia treenejä (90-120min) suht matalalla sykkeellä, peruskestävyystasolla sykeraja n.110-140. (riippuu tietysti omista sykealueista) Tällainen treeni polttaa prosentuaalisesti enemmän rasvaa, mutta toisaalta mitä kovempi syke on sitä enemmän se polttaa kaloreita jolloin lyhyempikin treeni saattaa polttaa kaloreita enemmän kuin pitkä peruskestävyystreeni.
Eli monipuolisuus treenissä on valttia!
Kysymys nro 12
Minua kiinnostaisi saada oma valmentaja/pt. Kertoisitko jonkun esimerkkitapauksen esim. juoksuvalmennuksesta. Lähinnä minua kiinnostaa miten paljon tuollainen tulisi maksamaan ja minkälainen olisi sellainen peruskonsepti esim. juoksuvalmennuksessa?
Tähän oikeastaan vastaan vaan, että käy katsomassa SIVUILTAMME juoksukoulusta. Laita sähköpostia, mukaan mahtuu vielä muutama. 
Juoksuvalmennusta toki voidaan tehdä myös yksilövalmennuksena jos lähtötasosi on jo sellainen, että aloittelijoiden juoksukoulu on ”liian helppoa”.

Nyt on viikonloppu rötväilty ja löysästelty, huomenna taas treenamaan ja siitä lisää sitten huomenissa! 🙂 Ihanaa sunnuntaipäivän jatkoa! 🙂