Näin ehkäiset flunssaa

Näin ehkäiset flunssaa

Nyt on taas se aika vuodesta, kun flunssapöpöt liikkuvat ja vaihtavat omistajaa. Vastustuskyky joutuu koville ja siksi ajattelinkin kerätä yhteen parhaimmat vinkit flunssan ehkäisyyn, joista varmasti minun lisäkseni myös te olette kiinnostuneita. Tämä artikkeli sisältää vinkkejä aiheeseen: näin ehkäiset flunssaa tai lyhennät sen kestoa.

Perusterve aikuinen sairastaa keskimäärin 2-4 flunssaa vuodessa ja pikkulasten vanhemmilla määrä nousee, koska erityisesti päivähoidossa olevat lapset tuovat helposti erilaisia viruksia kotiin. Kova henkinen tai fyysinen stressi lisää hengitystieinfektioiden riskiä, joka korostaa palautumisen merkitystä arjessa.

Sairastelukierrettä voi aiheuttaa myös tarpeettomat antibioottikuurit, joita voidaan antaa tiheään tahtiin hengitystieinfektioihin ja jotka heikentävät vastustuskykyä ja elimistön luonnollista bakteerikantaa entisestään, sekä hidastavat elimistön parantumista ja altistavat uusille infektioille. Onkin erityisen tärkeää, että tarpeetonta antiobioottikuuria välteltäisiin ja selvitetään ensin, onko sairaus bakteeri-, vaiko virusperäinen. Virusperäisiin kun antiobiootti ei tehoa. (Lähde: terveyskirjasto)

Näin ehkäiset flunssaa tai helpotat sitä/ lyhennät sen kestoa: immuniteetti

Immuniteetti koostuu niistä kaikista elimistön puolustusjärjestelmistä, jotka toimivat infektioita ja erilaisia toksiineja vastaan. Immuunijärjestelmää voisi verrata hyvis- sotajoukkoihin, jotka taistelee tunkeilijoita vastaan. Immuniteetin voi jakaa luontaiseen immuniteettiin sekä hankittuun immuniteettiin, joista luontainen on perustaltaan synnynnäinen ja sen kehittymiseen vaikuttaa mm. saadut rokotteet, elämän aikana elimistön kohtaamat erilaiset bakteerit ja mikrobit, kun taas hankittu immuniteetti saadaan aktivoitua muutamien päivien viiveellä.

Tiesitkö sen, että noin 70 prosenttia vastustuskyvystä sijaitsee suolistossa, jonka vuoksi suoliston hyvinvointiin kannattaa ehdottomasti kiinnittää huomiota. Suolistoa ja sen bakteerikantaa hellii kuitupitoinen, ravinnepitoinen ja mahdollisimman luonnollinen ruokavalio, ylimääräisten lääkkeiden välttäminen, tasapainoinen mieli ja sopiva määrä liikuntaa.

Kyllä vain, tasapainoinen mieli! Positiivisilla ajatuksilla voit siis mahdollisesti jopa vaikuttaa vastustuskykyysi tai/ja flunssan kestoon!

Mitkä asiat heikentää vastustuskykyä, joka suojaa eri flunssilta ja tartunnoilta?

Yleisimmät vastustuskykyä heikentävät/ sen ylikierroksille saavat asiat ovat univaje, huono ruokavalio, krooninen stressi, passiivisuus ja esimerkiksi negatiiviset ajatukset. Immuniteettia voi heikentää myös tietyt lääkehoidot, joista mainitsen kortisonihoidon sekä jo aikaisemmin mainitsemani antibioottikuurit.

Myös kovatehoinen treeni ja varsinkin ylitreenaaminen voi heikentää vastustuskykyä, joka voi johtaa elimistön epätasapainotilaan. Oireena voi olla huonontunut suorituskyky, väsymys ja uniongelmat. Paljon ja kovaa treenavan kannattaakin tarkkailla omaa palautumistaan, oloaan ja sykettään: leposykettä sekä sykettä harjoittelun aikana. Tasapaino treenaamiseen olisi hyvä löytää, jos haluaa pitää vastustuskykynsä terävänä.

Miten parantaa vastustuskykyä

Mitä tekoja voit tehdä vastustuskyvyn eteen ja näin mahdollisesti ehkäiset flunssaa tai lyhennät sen kestoa?

Vähennä stressikuormaa! Opettele hengittämään (syvähengitys), liiku luonnossa, pidä huoli että arjessasi on tarpeeksi vapaata aikaa ja pyri olemaan suorittamatta elämää. Opettele nauttimaan hetkestä, ilman suurta murhetta menneestä tai tulleesta. Kuullostaako vaikealta? Etene yksi askel kerrallaan. Tämän muutoksen tehdessäsi, et tule katumaan hetkeäkään. Stressi altistaa kehon herkemmin eri bakteereille ja viruksille ja näin sairastut herkemmin.

Nukuthan tarpeeksi? Anteeksi, mutta kuusi tuntia ei ole tarpeeksi. Unen tarve on yksilöllistä, mutta  nyrkkisääntönä voisi pitää noin 8 tuntia yössä. Jos arki on oikein hetkistä, urheilet paljon tai työ vaatii sinulta paljon henkisesti tai fyysisesti, voi unentarve tuolloin olla suurempaa. Tiedät melko varmasti, miltä tuntuu kun on antanut johonkin kaikkensa ja keho on joko henkisestä tai fyysisestä ponnisteluista ihan puhki ja sen jälkeen tekisi vain mieli nukkua ja nukkua. Keho vaatii joskus unta tavallista enemmän. Vaikeinta tämä on pienten lasten vanhemmille, jos lapsi valvottaa. Tuolloin läheisten apu on korvaamatonta.

Syö laadukkaammin ja monipuolisemmin. Niin, että sateenkaaren värit käyvät lautasellasi päivittäin ja saat monipuolisesti ravinteita ja antioksidantteja! Pidä huoli että saat tarpeeksi energiaa kulutukseesi nähden, koska liian niukka energiansaanti heikentää immuniteettia. Esimerkiksi treenaja ja vähäiset hiilihydraatit ruokavaliossa eivät tee välttämättä vastustuskyvylle hyvää, joten treenaaja LATAA LAUTASELLESI HIILIHYDRAATTEJA!

Pidä huolta, että saat tarvittavat vitamiinit sekä mineraalit ja probiootit. Itse käytän monipuolisen ravinnon tukena toimiviksi ja minulle sopivaksi havaitsemiani laadukkaita ravintolisiä, joilla paikkaan ravinnon ja arjen jättämiä aukkoja. Aina kun ei tule syötyä täydellisesti sateenkaaren värejä ja myös hektinen arki ja treenaaminen kuluttaa ravinteita, joten mä koen itse hyötyväni purkista otetuista vitamiineista.

Liiku sopivasti ja monipuolisesti ja pysy hyvässä kunnossa! Yhdistele lihaskuntoa, liikkuvuutta ja aerobista harjoittelua harjoituksissasi, jolloin kehosi pääsee kehittymään monipuolisesti ja haastat niin lihaksiasi, hapenottokykyäsi kuin myös pidät huolta kehosi joustavuudesta. Liiku päivittäin ja tehokkaiden treenisettien väliin muista aina ripotella kevyitä harjoituksia. Jooga on yksi loistava liikuntamuoto, jolla tasapainoitat kehosi lisäksi myös mieltä sekä vähennät stressitilaa ja ylikierroksia.

Löydä elämääsi iloa ja naurua! Kyllä vain, nauraminen laskee kehon stressitilaa ja edesauttaa samalla myös vastustuskyvyn ylläpitoa. Hyvillä ajatuksilla pystyy vaikuttamaan kehon toimintoihin positiivisesti, joten muista suorittamisen tilasta löytää arkeesi iloa ja naurua, yhteisiä hetkiä muiden kanssa, joissa olet läsnä. Hetkiä joista nautit.

Näin ehkäiset flunssaa

Muita vinkkejä flunssan ehkäisyyn

  • Juo riittävästi vettä päivittäin (vähintään 2 litraa, jos hikoilet, niin enemmän)
  • Pysyttele normaalipainoisena
  • Tee säännöllisesti kylmä-kuuma -altistuksia (sauna-avanto-sauna tai sauna-kylmäsuihku-sauna -ajatuksella)
  • Pese käsiä flunssakauden aikana tiuhaan mutta vältä ”ylihygienista” elämää, eli liian steriiliä ympäristöä! Hakeudu luontoon sekä eläinten läheisyyteen mahdollisimman usein, jos vain mahdollista ja saa sitä kautta kehoosi hyödyllisiä mikrobeja

Ja no..Aina nämäkään toimenpiteet ei riitä ja flunssa iskee. Silloin ei auta kuin levätä ja antaa keholle ja mielelle hyvää ravintoa ja vielä kerran levätä.

 

Sinua voisi kiinnostaa myös nämä hyvinvointiin liittyvät tekstit:

Tärkeät kysymykset liittyen ruokavalioosi

Kiristääkö otsaa? Stressaako? Tee pikainen välibreikki!

Arvosta terveyttäsi

Vetovoiman laki elämä

 

Elina INSTAGRAMISSA