ketoruokavalio

Ketogeeninen ruokavalio on näiden kahden valinta – lue miksi! Osa 2/2

Kysyin kahdelta ketoruokavaliota jo pitkään noudattaneelta henkilöltä kysymyksiä liittyen ketoruokavalioon. Tästä kirjoituksesta löydät Mariella Pudaksen vastaukset kysymyksiini!

Julkaisin alkuviikosta osan 1/2, jossa Heli eli Rouva Keto kertoi vastauksensa ketoruokavalioon liittyen. Pääset lukemaan hänen vastauksensa tästä linkistä!

Ketoruokavalio

Kuka olet?

Olen Mariella Pudas, 30-vuotias vantaalainen laulaja ja liikenneturvallisuuden ammattilainen.

 

Kuinka kauan olet noudattanut ketoruokavaliota?

Aloitin ketogeenisen ruokavalion syyskuussa 2009. Välissä on ollut vähemmän ketoisia jaksoja, mutta olen tehnyt hyviä valintoja joka päivä ja noudattanut vähintään vähähiilihydraattista ruokavaliota.

 

Miksi alunperin lähdit kokeilemaan ketoruokavaliota?

Ystäväni suositteli sitä minulle kun kamppailin ylipainon kanssa. Laihtuminen ilman liikuntaa houkutteli silloin kovasti. Aloitin lukemalla kaikki aiheeseen liittyvät, silloin saatavilla olleet kirjat ja lueskelin netistä paljon ihmisten kokemuksia karppaamisesta, Atkinsista, Heikkilän opeista ja monista muista silloin pinnalla olleista ruokavalioista. Muodostin näistä itselleni sopivan kokonaisuuden, joka oli hyvin lähellä sitä, mitä nyt kutsutaan ketogeeniseksi ruokavalioksi.

 

Miten juuri keto on jäänyt mukaan arkeesi? Miten keto eroaa mielestäsi olemassa olevista ruokavalioista?

Aloittaessani sain hyötyjä nopeasti ja ruokavalion toteuttaminen oli heti todella helppoa. Rakastan sitä, että saan syödä ihanan makuista, värikästä ja ravinnetiheää ruokaa, jonka tiedän tekevän minulle hyvää. Tämä tarkoittaa mm. paljon laadukasta rasvaa ja suolaa sisältäviä ruokia, joista meitä perinteisesti on peloteltu. Ketogeeninen ruokavalio on jäänyt arkeeni pysyvästi siksi, että voin tällä ruokavaliolla parhaiten ja pystyn ylläpitämään saavuttamiani tuloksia helposti.

Mielestäni ketoruokavalio eroaa muista ruokavalioista parhaiten siinä, että kyse ei ole vain painonpudotuksesta, vaan lähes jokainen huomaa elämänlaadun paranevan monilla muillakin elämän osa-alueilla. Kaikki ketoilijat eivät ole ylipainoisia aloittaessaan, vaan apua saatetaan hakea vaikkapa migreeniin, kilpirauhasen vajaa- tai liikatoimintaan, tuki- ja liikuntaelinsairauksiin tai autoimmuunisairauteen. Ketogeeninen ruokavalio ei sisällä tulehdusta aiheuttavia ruoka-aineita, joten siitä saa kokonaisvaltaisesti apua erilaisiin ongelmiin, esimerkiksi epilepsiaan.

 

Mikä on mielestäsi parasta ketoruokavaliossa?

Parasta on kaikki ne positiiviset asiat, joita olen itse tällä ruokavaliolla saavuttanut ja ne hyödyt joita läheiseni ovat saaneet. Ensimmäisenä huomasin muutosta vireystilassa ja puntarin lukemassa. Muina esimerkkeinä mainittakoon parantunut aineenvaihdunta, syventynyt uni, vähentynyt makeanhimo, vahvistuneet kynnet ja hiukset, hehkuvampi iho, mutta ennenkaikkea loppuneet vatsakivut ja suolisto-ongelmat. Tutuiltani on vähennetty monia lääkkeitä (esim. insuliinia, verenpaine- ja masennuslääkkeitä) ketogeenisen ruokavalion ansiosta.

 

Kenelle suosittelet ketoruokavaliota?

En keksi kovin montaa tapausta, kenelle en suosittelisi. Totta kai jos sinulla on jokin sairaus tai lääkitys, on asiasta aina keskusteltava oman lääkärin kanssa. Muutoin suosittelen lämpimästi kokeilemaan, saatat yllättyä positiivisesti.

 

Vinkkisi aloittelevalle ketoilijalle?

Tee hyvä pohjatyö ja valmista itsesi tulevaan muutokseen myös henkisesti. Tutustu ketogeeniseen ruokavalioon riittävästi, jotta tiedät mitä se sisältää, miten ruokavalio koostetaan ja miten vältyt ensimmäisiltä sudenkuopilta, kuten ketoflunssalta, ummetukselta ja päänsäryltä. Suosittelen liittymään sellaiseen valmennukseen mukaan, jossa valmentajat ovat myös ketoilijoita. Ketogeeninen ruokavalio olisi syytä ajatella elämäntapana, ei oikotienä onneen. Ja tärkeimpänä: älä pelkää (hyvälaatuista) rasvaa <3

  • Syö tarpeeksi, +-2000kcal, riippuen esimerkiksi kulutuksestasi
  • Juo päivässä 3l vettä
  • Lisää ruokiin laadukasta suolaa, syö kaliumpitoista ruokaa ja ota laadukasta magnesiumia lisänä

 

Tuleeko mieleesi jotain harhaluuloja, joita haluaisit korjata liittyen ketoruokavalioon?

Yleisimmät harhaluulot liittyvät kolesteroliin ja verisuonisairauksiin, sekä ketoosin ja liikunnan yhdistämiseen.
Kolesteroli on monimutkaisempi asia, kuin pelkästään luku, jolle on asetettu yläraja. Tai että meillä on hyvää ja huonoa kolesterolia. Ketogeenisellä ruokavaliolla varsinkin HDL saattaa alkuun lähteä nousuun, mutta triglyseridit ja myös LDL laskevat huomattavasti. Oleellista on näiden lukujen väliset suhteet ja niihin kannattaakin perehtyä huolellisesti. Lyhyesti sanottuna, ketogeeninen ruokavalio on auttanut ainakin minua saamaan veriarvoja huomattavasti parempaan suuntaan. Lisäksi ketogeeninen ruokavalio hillitsee verisuonten seinämien tulehduksia, jotka ovat perimmäinen syy verisuonten tukkeutumiselle.

Mitä ketoosiin taas tulee, niin se on ihmiselle luonnollinen rasvanpolttotila, jossa maksa alkaa muodostamaan rasvasta ketoaineita energiaksi. Pääset käsiksi omiin rasvavarastoihisi ja teet itsestäsi tehokkaan rasvanpolttokoneen. Olen ollut todella pitkiä aikoja putkeen ketoosissa, eikä siitä ole seurannut haittavaikutuksia.

Liikunta voi tuntua vähän takkuisemmalta aluksi, koska kroppa opettelee käyttämään rasvaa ja ketoaineita glukoosin sijaan. Ajan kanssa tämä kuitenkin helpottaa ja saat enemmän energiaa liikuntasuoritukseesi rasvasta, kuin hiilihydraateista.

 

Lemppari ketoateriasi?

Tämä on kaikista vaikein kysymys! Iski valinnan vaikeus… Mutta valitsin todellisen pikaruuan: Ketokeittiömme jauhelihakaaliherkun, jonka piti olla nopea sotku paistinpannulla, mutta josta muodostuikin kaunis ja erittäin herkullinen kokonaisuus

 

Resepti – Jauhelikaaliherkku

Ainekset:

  • 400g mahdollisimman rasvaista jauhelihaa
  • 1/3 varhaiskaalia suikaloituna
  • 1 chili pilkottuna
  • 30g tuorejuustoa/koskenlaskija cheddar
  • 50g cheddaria (tai muuta juustoa) raastettuna
  • Mausteita oman maun mukaan (meillä on omatekoinen taco-mausteseos tehtynä valmiiksi purkkiin, sopi tähän täydellisesti)
  • Suolaa

 

Valmistusohje:

Kypsennä jauheliha ja pilkottu chili isolla paistinpannulla ja mausta rohkeasti. Lisää suikaloitu kaali pannulle ja anna pehmetä. Lisää tuorejuusto ja sekoita joukkoon. Lisää lopuksi raastettu juusto pinnalle ja sekoita. Maistele, että mausteita on omaan makuusi riittävästi ja nauti!

 

ketoruokavalio
Kuva: Roosa Bröijer

Lisätietoa: Iltalehti 

Seuraa Mariellaa Instagramissa 

 

Onko sinulla kokemusta ketoruokavaliosta? Jaa ihmeessä oma kokemuksesi laittamalla kommenttia alapuolella!

– Merita <3