Kollageenin mahdolliset hyödyt

Kollageenin mahdolliset hyödyt hyvinvoinnille

Erilaiset kollageenivalmisteet ovat nyt kuuma hitti ravintolisämarkkinoilla ja myös itse käytän laadukasta kollageenivalmistetta päivittäin. Kollageenista (ravintolisistä) tehdyt tieteelliset tutkimukset ovat vielä toistaiseksi varovaisia, esimerkiksi kollageenia sisältävästä ravintolisästä ei saisi käyttää terveysväittämää että se vaikuttaisi ihon hyvinvointiin. Siksi myös itse tässä tekstissä puhun mahdollisista positiivisista vaikutuksista, jonka jokainen voi itse testata kohdallaan. Kuitenkin käyttäjäkokemukset ovat olleet hyvin useissa tapauksissa hyviä, joten siksi käytö on lisääntynyt. Tässä artikkelissa kerron yleisesti kollageenin mahdolliset hyödyt hyvinvoinnille, sekä omia käyttökokemuksiani kollageenia sisältävästä ravintolisästä.

Mitä kollageeni on? Kollageenin mahdolliset hyödyt hyvinvoinnille

Kollageeni on elimistön yleisimpiä proteiineja, joita on elimistön kokonaismassasta noin 30-40%. Ihossa kollageenia on eniten, noin 70%. Kollageeni antaa tukikudoksille tukea ja lujuutta, eli se toimii tärkeässä roolissa ihon, nivelten, jänteiden muiden kudosten joustavuuden, uusiutumisen ja toimintakyvyn tukena.

Kollageenin luonnollinen tuotanto alkaa pikkuhiljaa hidastua 25 ikävuoden kohdilla (noin reilun prosentin vuositahdilla) ja lakkaa noin 40-50 ikävuoden paikkeilla. Erityisesti tupakointi, stressi, sokeri, ravintoköyhä ravinto ja runsas UV- säteily vaikuttavat kollageenin tuotantoon siten että kollageenin tuotanto alkaa vähentyä kovemmalla vauhdilla ja voi lakata aikaisemmin. Yhden tupakan polttaminen tuhoaa kollageenin valmistuksessa oleellista C-vitamiinia jopa yhden päiväannoksen verran. Tämä on aika radikaali asia ajatellen ihon kuntoa. Auringon UV-säteet taas hidastaa kollageenin tuotantoa sekä rikkoo jo olemassa olevia kollageenisäikeitä. Myös sokeri on yksi kollageenin tuotantoa häiritsevä ainesosa.

Mistä kollageenia saa?

Kollageenia saa eläinkunnan tuotteista: lihasta ja kalasta sekä ravintolisistä. Erityisesti luuliemi on yksi parhaista kollageenin lähteistä. Ravintolisissä kollageeni on yleensä peräisin naudan nahasta tai kalan ihosta. Luonnolliseen kollageenin tuotantoon vaikutetaan syömällä monipuolisesti proteiininlähteitä. On huomioitavaa, että muodostaakseen kollageenia, keho hajottaa ravinnosta saadun kollageenin ruoansulatuksessa pienemmiksi osasiksi (joko aminohapoiksi tai peptideiksi). Elimistö on sen verran viisas, että se viestin saatuaan alkaa valmistaa kollageenia sinne missä sitä kehossa ensisijaisesti tarvitaan minäkin hetkenä.

Ravintolisissä kollageeni on valmiiksi pilkottu peptideiksi, jotka osaltaan vilkastuttavat kollageenintuotantoa. Elimistön on helpompi siis hyödyntää nämä valmiiksi pilkotut, oikeassa muodossa olevat aminohapot. On tärkeää, että kollageeni ravintolisässä on C-vitamiineja imeytymisen kannalta, tai voit nauttia samanaikaisesti ravintolisän kanssa esimerkiksi hedelmiä tai c-vitamiinivalmistetta. Päivän aikana on myös tärkeää syödä aivan minimissään 500g kasviksia, marjoja ja hedelmiä. Mielellään määrä saisi lähennellä kiloa, jos hamuaa nuorekkaampaa ihoa ja muutoinkin hyvinvoivempaa kehoa.

Seuraavaksi kerron muutamia kollageenin hyötyjä hyvinvoinnillesi. Ravinnosta kollageenia saa siis pääsääntöisesti, mutta myös kollageenivalmisteilla voi olla positiivisia vaikutuksia ravinnon tukena. Se selviää jokaiselle kokeilemalla.

Kollageenin mahdolliset hyödyt

Kollageenin yleiset mahdolliset hyödyt hyvinvoinnille terveellisten elämäntapojen tukena

1.Kosteampi ja kimmoisampi iho. Iho kun koostuu lähes pääosin kollageeneista, voi myös kollageeni ravintolisillä olla sen kuntoon vaikutusta, kun kollageenia nautitaan terveellisten elämäntapojen tukena. Itse olen henkilökohtaisesti huomannut ihoni muuttuneen pehmeämmäksi kollageenia sisältävän ravintolisän käytön aloittamisen jälkeen. Kimmosuus voi parhaimmillaan näkyä joidenkin pintajuonteiden silottumisena, erityisesti dekolte -alueella on näitä muutoksia havaittu. Kollageenin valmistuksen yhteydessä valmistuu elimistössä myös hyaluronihappoa joka kosteuttaa ihoa. Kostealla iholla myös ryppyjen muodostuminen on vähäisempää.Myös selluliittiin pitkäaikaisella kollageenin käytöllä voi olla positiivisia vaikutuksia juurikin tämän ihon kosteuspitoisuuden lisääntymisen myötä.

Jos hamuat säteilevää ihoa, on elämäntavoilla kuitenkin tärkein rooli; liikuta kehoasi, ulkoile, juo runsaasti vettä, syö monipuolisesti, vältä alkoholia, tupakointia sekä auringon UV-säteitä ja anna itsellesi myös aikaa levätä.

2.Kiiltävämmät hiukset sekä vahvistuneet kynnet. Kollageeni on lisäksi myös hiusten tärkeä rakennusaine ja erityisen tärkeässä roolissa hiusten kasvulle ja elinvoimaisuudelle. Kollageeni ympäröi jokaista hiusnystyrää ja auttaa hiuksia pysymään paksuina ja kiiltävinä. Myös kynsissä voi havaita vahvistumista sen myötä kun kiinnität huomiota kollageenin saantiin.

3.Nivelten hyvinvointi. Kollageeni pitää yllä joustavuutta sekä kosteutusta nivelissä ja on niiden tärkeä rakennusaine. Kun nivelet ovat joustavammat, tulet  kärsimään vammoista pienemmällä todennäköisyydellä. Jos jo nyt kärsit nivelkivuista, saat usein murtumia tai nivelet paukkuvat, kannattaa harkita kollageenin saantiin panostamista jo tosissaan.

4. Tukee raskauden aikaisia kehon muutoksia erityisesti sidekudoksissa. Raskauden aikana mm. kehon sidekudokset sekä iho joutuvat koetukselle ja venymään lähes äärimmilleen. Kollageeni lisää sidekudoksen elastisuutta ja siten on loistava asia ravinnossa raskaana olevalle ja siitä palautuvalle. Kollageenilla voi olla myös raskausarpia ennaltaehkäisevä vaikutus, koska se pitää ihoa kimmoisana ja kosteana.

Kollageenia ravintolisänä

Jos haluat testata voisiko kollageeni toimia sinulla ravintolisänä terveellisten elämäntapojen tukena, valitse itsellesi laadukas ravintolisä ja anna aikaa muutama kuukausi, niin näet, toimiiko kollageenivalmiste sinulla. Itse olen käyttänyt noin parin kuukauden ajan säännöllisesti uutta Fit Linen Beauty -kollageenivalmistetta (linkki minun verkkokauppaan, josta voit käydä tsekkaamassa ja/tai tilata Beautya itsellesi). Tykkään sen pirteän hedelmäisestä mausta ja toimivuudesta. Olen huomannut ihoni pehmentyneen ja muuttuneen ehkä kimmoisammaksi. Ryppyjä itsellä on tosin erittäin vähän. Ravintolisän mukana on kollageenipeptidien lisäksi imeytyvyyden kannalta tärkeää C-vitamiinia sekä E- ja B2 -vitamiinia. Tuote on sokeriton ja makeutettu stevialla.

 

Sinua voisi kiinnostaa myös nämä artikkelit:

Mitä selluliitti on ja miten voit päästä siitä eroon?

Miten parantaa vastustuskykyä

Seuraa Elinaa Instagramissa