vähennä istumisen haittoja

Viikkohaaste päätteen edessä työskelenteville: vähennä istumisen haittoja ja tauota työpäiviäsi!

Teetkö toimistotyötä? Istutko pitkiä aikoja paikallasi? Joskus jopa useita tunteja? Lähde mukaan viikkohaasteeseen ja vähennä istumisen haittoja työpäivistäsi! 

Omat työpäiväni kuluvat suurimmaksi osaksi tietokoneen ääressä istuessa ja vaikka välillä pääsen hyvään flow-tilaan työskennellessäni, myöhemmin mua lievästi sanottuna kauhistuttaa se tosiasia, että saatan istua paikallani neljäkin tuntia ja vain tuijottaa näyttöä liikuttamatta juuri ollenkaan muita kehonosiani kuin sormiani. Apua!

Tällä viikolla ajattelinkin haastaa itseni tauottamaan työpäiviäni ja lisäämään pientä aktiivisuutta joka tunnille, koska jo nousemalla ylös tuolista pystyn vähentämään istumisen haittoja. Jes!

Joten nyt kysynkin sinulta päätteen edessä työskentelevältä kanssaihmiseltä siellä ruudun toisella puolella, oletko valmis ottamaan haasteen vastaan, jonka päätarkoituksena on puhtaasti tukea hyvinvointiasi ja auttaa vähentämään istumisen aiheuttamia haittoja päivistäsi?

 

Vähennä istumisen haittoja päivistäsi näiden simppelien keinojen avulla:

  • Nouse ainakin kerran tunnissa ylös työtuolistasi ja annan kehollesi liikettä.
  • Puhu osa työpuheluista seisten tai kävellen.
  • Tee ylös nousun yhteydessä muutama hyppy, kevyt kyykky, X-hyppy tai pyörittele käsiä, tee keskivartalolle kiertoja ja ravistele kehoasi hereille.
  • Ota työpisteelle keppi mukaan ja availe parin minuutin ajan varsinkin ylävartaloa kerran tai kaksi päivän aikana (itse ajattelin tuoda heti huomenna harjanvarren tai mailan toimistolle).

Ps. Jos et ihan joka tunti muista nousta tuolistasi ylös, ei se haittaa. Jo pienikin parannus on kotiinpäin!

 

Mitä kannattaa ehdottomasti tehdä myös?

Jaa hyvää eteenpäin ja tsemppaa työkavereita aktivoitumaan työpäivän aikana jakamalla tämä haaste myös heille! Tsekkaa myös työasentosi ergonomisuus ja varmista aina tasaisin väliajoin, ettet tuijota näyttöä nenä kiinni ruudussa, otsa kurtussa ja olkapäät eteenpäin lysyssä (jos huomaat juuri nyt tekeväsi niin, pyöräytä hartiat kunnolla taakse,rentouta otsasi ja ota ryhdikkäämpi asento).

 

Miksi istuminen on niin haitallista?

Jatkuva istuminen ja paikallaan olo voivat olla hyvin haitallisia terveydelle. Miksi? Koska istuessa kehon suuret lihakset jäävät osittain toimettomiksi, jolloin energiankulutus laskee ja aineenvaihdunta hidastuu. Tämä taas vaikuttaa negatiivisesti kehon rasva- ja sokeriaineenvaihdunnan toimintaan ja verenpaineeseen, jotka voivatkin altistaa erilaisille sydän- ja verisuonitaudeille ja kakkostyypin diabeteksen muodostumiselle.

Näiden vakavien seurausten lisäksi jatkuva passiivisuus voi lisätä liikunta- ja tukielimistön ongelmia, koska varsinkin jatkuva istuminen (varsinkin epäergonomisessa istuma-asennossa) rasittaa selkää, jolloin selän tukilihakset ovat venyneenä, jolloin jatkuva venytys heikentää selkärankaa tukevien lihasten tehtävää. Heikentynyt tuki kohdistaa panetta enemmän muun muassa välilevyihin, joka saattaa johtaa välilevyongelmiin ja selkäkipuihin.

 

Ei muuta kuin kohti aktiivisempaa työviikkoa!

 

Lue myös: 

Lisää hyötyliikuntaa arkeesi, siitä on sulle paljon hyötyä!

 

Seuraa Meritaa Instagramissa!