Positiivisuus

Positiivisuus voimavaraksi

Se, näkeekö joka hetkessä aiheita kiitollisuuteen tai se, että näkeekö myös vaikeissa hetkissä jotain hyvää, on taito, joka positiivisesti elämään suhtautuvalla ihmisellä on elämässä läsnä. Olen lukenut useita haastatteluita vanhaksi eläneistä ihmisistä, ketkä kertoivat yhdeksi pitkän elämän ”salaisuudeksi” positiivisuuden, sen ettei murehdi turhista ja pitää yllä valoista elämänasennetta. Positiivisuus on voimavara joka varmasti kantaa pitkälle. Erityisesti kun positiivisuus on sopivan realistinen, on sillä suuria vaikutuksia elämäniloon. Lisäksi avoimuus on toinen asia joka kulkee positiivisuuden kanssa käsi kädessä ja aikaansaa onnellisuutta. On mahdollista saada elämässä positiivisuus voimavaraksi.

Silti taas negatiivisuudessakaan ei ole mitään pahaa. Maailma tarvitsee myös niinsanotusti negatiivisia ihmisiä, ketkä ovat loistavia huomaamaan maailman epäkohdat ja kehittämään niitä. Tällä artikkelilla en siis todellakaan sano sitä että positiivisuus olisi ainoastaan hyvästä ja negatiivisuus pahasta. Molempia tarvitaan. Silti keskityn tässä positiivisuuteen ja siihen, miten just sä voisit saada sitä lisää elämääsi.

Haluatko sun arkeen lisää hyvää oloa ja elinvoimaa? Liity mukaan ilmaiseen viikon hyvinvointihaasteeseen tästä linkistä!

”Olen syntynyt onnellisten tähtien alla.”

Tää on lause jota itse toistan, vaikeinakin hetkinä. Se mitä itsellesi puhut, sitä elämäsi tulee olemaan. Positiivisilla ihmisillä on taito puhua itselleen sisäisesti positiivisesti ja tsempata itseä. Heidän uskomuksensa ovat se, että he ansaitsevat hyvää ja että asioilla on tapana kääntyä hyvin päin. He ovat niitä ketkä osaavat olla kiitollisia myös vastoinkäymisistä ja löytävät niistä hyviä asioita, oppeja tulevaa varten. Positiivisuus ja myös negatiivisuus ovat molemmat lähtöisin yhdestä ja samasta asiasta; siitä miten käsittelemme elämää ja vastaan tulevia tapahtumia. Miten suhtaudumme niihen. Nämä ovat sama kuin asenne.

Esitetty positiivisuus ja vaikeiden asioiden käsittely

Positiiviset kulissit syövät ihmistä sisältä ja siksi myös surua ja erilaisia pahan olon tunteita on tosi tärkeä käsitellä. Eli positiivisuutta ei missään nimessä kannata lähteä suorittamaan, koska silloin on vaara saada tunnelukkoja ja esittämisellä on stressaavia vaikutuksia kehossa. Käsittele tunteesi, pidä se mielessä. Usein positiivinen ihminen ajattelee että selviän tästä kyllä, mutta myös tarpeen mukaan oman heikkoutensa ja avun tarpeensa on tosi tärkeä ilmaista. Nimittäin positiivinen ihminen voi myös väittää selviytyvänsä kaikesta itse, mikä ei vaan aina ole hyvä juttu. Asioista on tärkeä puhua, eikä se tarkoita että positiivinen muuttuisi heti negatiiviseksi, jos hän käsittelee toisen kanssa vaikeita asioita.

Ainakin itse koen positiivisena ihmisenä todella tärkeäksi välillä itkeä kunnolla ja hetken oikein möyriä tunteissa, antaa niiden tulla, käsitellä niitä luotettavan läheisen kanssa ja antaa niiden mennä.

Positiivisuus

Positiivisuuden voima terveydelle

On tehty tutkimuksia, että positiivisilla ajatuksilla olisi vaikutuksia terveydellemme. Positiivinen ajattelu voi mm. nopeuttaa solujen kasvua ja uusiutumista, se voi alentaa verenpainetta, vähentää kehon tuntemaa kipua, alentaa sairauksien todennäköisyyttä ja pidentää elämää. Valoisasti elämään suhtautuvan stressitasot voivat myös olla alempana.

Positiivinen stressi?

Muista kuitenkin, että on olemassa myös positiivista stressiä, joka on lähes sama kuin negatiivinen stressi. Itse herkkänä ja positiivisena ihmisenä koen juurikin tätä positiivista stressiä elämässäni ja olen alkanut huomioimaan sitä ja tekemään asioita stressikierrosten rauhoittamiseksi. Positiivinen stressi syntyy menevillä ihmisillä siitä, kun kaikki mitä tekee, on niin siistiä ja asioita kohtaan tuntee intohimoa. Myös siinä kohtaa kuorma voi nousta isoksi jos asioita on paljon, muistettavaa on paljon, on tavoitteita ja muita asioita. Silloin täytyy muistaa se, että mitä enemmän fiiliskierroksilla käy, sitä enemmän mieli ja keho tarvitsee rauhaa ja rauhoittumista. Itsellä tähän toimii esimerkiksi hengitysharjotuset, meditaatio, luonto, mökillä oleminen, matkustelu ja läheisten seurassa oleminen.

Miten saada lisää positiivisuutta elämään ja vähentää negatiivisuutta?

Positiivisuus kumpuaa itsestä, sisältä. Sitä ei voi muodostaa ulkoisiin asioihin, eikä kulisseihin. Positiivisuus on päätös keskittyä pääosin hyviin asioihin ja suhtautua elämään vähän valoisammin. Positiivisuus on myös sitä että antaa itsensä välillä tuntea laajasti tunteita, myös negatiivisia ja on itselleen armollinen. Anna itsellesi levähdyshetkiä. Hakeudu mahdollisimman usein luontoon. Siellä ainakin itse koen todella usein kiitollisuutta ja asiat saavat uusia mittakaavoja.

Varo syöttämästä itseesi negatiivisuutta. Itse en kummemmin välitä tietää kaikki uutisia ja muutenkin saan itse päättää, mitä asioita luen tai vaikka katson.

Positiivisuus on kauneita aitona. Ole aito oma itsesi. Opettele tuntemaan kiitollisuutta arjen pienistä asioista. Kuinka paljon aiheita onkaan! Ihan juomastamme puhtaasta hanavedestä siihen, miten kiitollinen voit olla siitä, että olet hengissä. <3

Uskalla unelmoida ja seurata omaa tarkoitustasi. Ala ajattelemaan tulevaisuudestas valoisasti. Se tunne kun tulevaisuus kutkuttaa ihanasti. Vietä aikaasi ihmisten kanssa joiden kanssa sun on hyvä olla. Keiden kanssa voit jakaa unelmasi ja he uskovat sinuun ja kannustavat sinua.

Positiivisuus on tässä hetkessä elämistä. Kiitollisuutta ja rakkautta elämään. <3:lla Elina

 

Sinua voi kiinnostaa myös nämä artikkelit:

Sisäinen puhe voimavaraksi

Mitä sinä ihan oikeasti haluat elämääsi?

 

Seuraa mua Instagramissa: elinaslife_