vinkit kevyempään ja virkeämpään syksyyn!

Vinkit kevyempään ja virkeämpään syksyyn!

Miten voit tehdä syksystä virkeämmän ja kevyemmän? Mihin kannattaa panostaa päivittäin? Lue alta valmentajan vinkit ja nappaa niistä ainakin yksi tai kaksi mukaan arkeesi!

Syksy alkaa lähestyä ja kesän riennot ovat takana! Nyt onkin hyvä aika siirtää katse hyvinvoivaan syksyyn ja varmistaa, että päivien pimetessä jaksat mahdollisimman hyvin ja sinulla riittää virtaa! Joten älä anna lisääntyvän pimeyden lannistaa,vaan suuntaa kohti syksyä avoimin mielin ja päätä tehdä siitä aktiivinen kausi, jolloin panostat omaan hyvinvointiisi!

 

Pidä ruokavaliostasi hyvää huolta!

Terveellisen ruokavalion avulla vaikutat suuresti siihen, miten päivittäin jaksat! Jos ruokavaliosi on monipuolinen ja värikäs kokonaisuus, joka sisältää runsaasti kasviksia, riittävästi proteiinia ja hitaasti imeytyviä hiilihydraatteja, silloin se auttaa sinua jaksamaan aamusta iltaan.

Huomioon kannattaa ottaa myös syömisen säännöllisyys ja sopivan kokoiset annokset, joiden avulla vältät liiallisen energiansaannin päivän aikana. Jos iltapäivällä mielesi tekee napostella jatkuvasti, silloin kannattaa kiinnittää katse aamupäivän aterioihin, koska usein niukka syöminen aamupäivällä kostautuu iltaa kohti yltyvänä naposteluna.

 

Älä vaivu syyshorrokseen!

Vältä jäämästä kotiin neljän seinän sisälle, vaan sen sijaan pyri liikkumaan säännöllisesti ja nauti syksyn raikkaista ilmoista. Lenkkeile, pyöräile ja ulkoile säännöllisesti tai solmi tarvittaessa jäsenyys lähiseudun kuntosalin tai uimahallin kanssa. Raitis ilma ja liikunta varsinkin työpäivän jälkeen tuo lisäenergiaa koko iltaan. Näin vältät sohvannurkkaan jumittumisen syyskaudella.

 

Varmista riittävä D-vitamiinin saanti!

D-vitamiinin tarve kasvaa syksyllä valon vähetessä. Jos ruokavaliosi on jokseenkin yksipuolinen ja se sisältää heikosti D-vitamiinin lähteitä, silloin kannattaa ottaa käyttöön laadukas D-vitamiinivalmiste.

Tiesitkö, että D-vitamiinin puute on yksi suomalaisten suurimmista vaivaamista ongelmista? Kyllä vain! Puutoksen oireita ovat muun muassa alakuloisuus, masennus ja väsymys.

Lokakuusta aina maaliskuuhun saakka auringon säteilyn teho on Suomessa liian heikko, jotta ihmiskeho saisi muodostettua siitä yhtään D-vitamiinia. Tämä tarkoittaa, että suomalaiset ovat melkein puolet vuodesta ilman vahvaa D-vitamiinin lähdettä. (lisäravinnetieto)

 

Karsi sokeria ruokavaliostasi!

Liiallinen sokerin syöminen laittaa verensokerin sahaamaan, vaikuttaa rasvan kertymiseen varsinkin keskivartalon seudulle ja tämän lisäksi altistaa useille eri sairauksille. Yksi runsas sokerin syömisen oire on myös jatkuva väsymys, joka johtuu juurikin verensokerin heittelystä.

Tämän vuoksi omaa ruokavaliota kannattaa lähteä tutkimaan ja valita kaupasta tuotteita, jotka sisältävät vähemmän sokeria. Esimerkiksi makeutetut jogurtit ja rahkat kannattaa vaihtaa maustamattomiin (joukkoon marjoja). Sokeriset myslit ja murot kannattaa vaihtaa kuitupitoisiin vaihtoehtoihin. Kaikki sokeriset juomat, limsat, energiajuomat kannattaa vaihtaa veden juontiin. Näin karsit turhaa energiaa ja vältät sokeripiikit!

Lue, miten päästä irti sokerikoukusta!

 

Lepää ja lepuuta mieltäsi!

Aktiivisen elämäntavan ja terveellisen syömisen rinnalla riittävä lepo ja varsinkin mielen rauhoittaminen ovat tärkeässä roolissa yleisen hyvinvoinnin kannalta. Lomien jälkeen takaisin arkeen paluu voi olla varsinkin mielelle melkoinen mullistus ja saatat käydä ylikierroksilla.

Tämän vuoksi on hyvä varata kalenterista aikaa myös itsellesi. Varaa aikaa hetken hengähdykselle viikosta. Tällöin voit oleilla kotona, lukea, joogata tai rentoutua muulla tavoin. Suosittelen myös luonnossa oleskelua, koska se on äärettömän helppo ja hyvä tapa päästää irti stressistä ja lepuuttaa mieltä. Tämä 12 minuutin rentouttava venyttelyharjoitus on todella hyvä keino rentoutumiseen!

 

Panosta tärkeisiin asioihin!

Jotta arki pysyy kesän jälkeen mieluisana ja merkityksellisenä, panosta asioihin, jotka ovat sinulle tärkeitä. Aloita se kauan haaveilemasi harrastus, sovi puolison kanssa viikoittainen treffi-ilta tai tee jotain sellaista, joka saa sinut odottamaan aina seuraavaa kertaa. Näin pystyt tuomaan päiviin ja viikoihin merkitystä ja samalla lisäät iloa ja henkistä hyvää oloasi!

Panostamisen rinnalla kannattaa miettiä myös, mitä voisit karsia pois syksystä? Mitä kaikkea turhaa päivissäsi on, joka ei tuota iloa ja jota sinun ei ole välttämättä pakko edes tehdä?

Elämä on ihmisen parasta aikaa, joten varmista, että elät sitä täysillä myös syksyllä!

 

Kiinni energisempään arkeen ja tuloksiin yhdessä valmentajan kanssa!

Starttaan syksyn uudet etävalmennusasiakkuudet kuun vaihteessa! Tällä hetkellä paikkoja on jäljellä enää 3, joten jos etävalmennus kiinnostaa ja haluat varmistaa tehokkaan syksyn alun valmentajan kanssa, ilmoittaudu mukaan! Valittavanasi on 1-3 kuukauden kestoinen etävalmennuspaketti tai halutessasi voit sopia Meritan kanssa erikseen etävalmennuksen kestosta.

 

Mitä kaikkea etävalmennus pitää sisällään?

Etävalmennus on kattava valmennuskokonaisuus ja siinä kaikki valmennusmateriaalit suunnitelmaan henkilökohtaisesti juuri sinun tavoitettasi tukeviksi. Etävalmennus sisältää muun muassa treenisuunnitelman, ruokavalion ja valmentajan jatkuvan tuen, jolloin olet valmentajan kanssa yhteydessä vähintään viikoittain, tarvittaessa jopa päivittäin!

Jos kiinnostuit etävalmennuksesta, käy lukemassa lisätietoa tästä linkistä! 

 

– Merita

Seuraa Meritaa Instagramissa 

Seuraa Elinaa ja Meritaa Facebookissa