Tärkeät kysymykset liittyen ruokavalioosi

Kesän lähestyessä loppuaan, on tärkeä esittää itselleen nämä tärkeät kysymykset liittyen tämän hetkiseen ruokavalioosi ja syömistottumuksiisi. Monesti kesän riennot kun uhmaavat terveellistä, monipuolista ja säännöllistä ruokavaliota ja tämänkin takia nyt on se aika pysähtyä ennen syksyä. Siksi halusimme tämän blogitekstin ja syyskuussa alkavan ilmaisen 7 päivän Hyvinvointihaasteen avulla motivoida sinua panostamaan omaan hyvinvointiisi ja terveyteesi. Koska paras aika panostaa on nyt. <3

Tärkeät kysymykset liittyen ruokavalioosi

Pysähdy hetkeksi, ota oma tilasi ja pohdi tätä kysymystä. Mieti kulunutta kuukautta ja tätä hetkeä ja ole itsellesi rehellinen. Voit kirjata myös ylös ajatuksiasi mitä herää pohtiessasi kysymyksiä.

Mikä on sinun tämän hetkinen tilanne ruokavaliosi ja syömisen suhteen? Millaisia tunteita tämä kysymys ja sen pohtiminen nostaa sinussa pintaan? Oletko tyytyväinen vai tyytymätön? Mitkä ovat asioita tämän hetkisessä ruokavaliossasi joista olet tyytyväinen? Entä mitkä asiat kaipaa fiksausta?

Lähdetään avaamaan tätä hieman muutamien kysymysten kautta.

  1. Syötkö säännöllisesti vai uhkaako ateriarytmi karata käsistä esimerkiksi naposteluun tai liian pitkiin ateriaväleihin ja sen jälkeen hiilihydraattien hamuamiseen nälissään? Me itse suosimme ateriaväleissä 3-4 tuntia. Toteutuuko tämä sun arjessa? Mitä tapahtuu kun ateriarytmi karkaa?
  2. Syötkö päivittäin monipuolisesti VÄHINTÄÄN 500 grammaa kasviksia, marjoja ja hedelmiä? Mielellään määrä saisi olla 800 grammaa, jos halutaan mahdollisimman täydet vaikutukset hyvinvointiin (tutkimus: Imperial College London).  Jos et saa kasaan tätä vähintään puolta kiloa, mistä tämä johtuu?
  3. Onko ruokalautasellasi ravintoköyhää vai ravintorikasta ruokaa?
    • Ravintoköyhä ruokavalio sisältää esimerkiksi paljon huonoja hiilihydraatinlähteitä (usein myös paljon kovaa rasvaa), mutta niukasti proteiinia ja hyviä rasvoja. Huonoja hiilihydraatinlähteitä ovat muun muassa vaaleat leivät, vaaleat pastat, sokeripitoiset ruoat; jogurtit, murot jne.. Tällaisen ruokavalion ateriat ovat usein väriltään vaaleanruskeita. Hyvä esimerkki on esimerkiksi hampurilaisateria, paahtoleivät juuston kera, kulhollinen sokerimuroja…

Tärkein kysymys on kuitenkin se, miltä kehossasi nyt tuntuu? Entä kun olet syönyt? Onko sinulla energinen olo, vai tunnetko olosi enemmänkin tukkoiseksi ja väsyneeksi ruokailun jälkeen ja läpi päivän? Pystytkö keskittymään vai koetko olevasi jatkuvasti ärtynyt? Toimiiko vatsasi päivittäin vai kärsitkö ummetuksesta, ripuloinnista tai epämääräisen paljosta piereskelystä?

Keho, mieli ja olotila kyllä kertovat ja antavat vastauksen siitä, mitä olet syönyt ja mitä ravintoa ja rakennusaineita olet elimistöllesi antanut. Joten kuuntele näitä viestejä ja kunnioita niitä.

Aika panostaa hyvinvointiisi on nyt. Ei huomenna. Vaan nyt.

Meidän mielestä jokaisen naisen ja miehen olisi hyvä esittää nämä kysymykset itselleen. Voitko hyvin? Jos et, on aika tehdä muutoksia. Pienin askelin. Loimme näitä pieniä steppejä varten ilmaisen 7 päivän hyvinvointihaasteen, jonka päivittäiset tehtävät toimii tienviittana kohti parempaa hyvinvointia. Ilman stressiä ja suorittamista. Jokaisella teolla teet itsellesi parempaa huomista.

Osallistu 2.9. alkavaan 7 päivää kestävään Hyvinvointihaasteeseen jo ennakkoon ja varmista, että syyskuussa tulet tekemään tekoja oman terveytesi ja hyvinvointisi eteen.

 

Seuraa Elinaa Instagramissa

Seuraa Elinaa ja Meritaa Facebookissa