Panosta aamurutiineihin

Panosta aamurutiineihin, se kantaa hedelmää koko päivän!

Mietin aina miten voisin tehdä asioita paremmin kuin vaikka viime viikolla. Mietin, miten voisin kehittyä ja miten voisin hoitaa asiat tehokkaammin kuin aiemmin. Mietin myös mm. miten voin tehdä aamustani parhaan mahdollisen, jotta se tukee koko loppupäivääni. Tässä postauksessa saatkin muutamia vinkkejä, miten voit panostaa aamurutiineihin ja aloittaa päiväsi mahdollisimman hyvällä tavalla ja niin, että se tukee koko loppupäivääsi!

Ennen kuin lähdet miettimään sen enempää tulevia aamujasi, mieti sen sijaan menneitä aamuja. Mitä aamuissasi on ollut hyvää ja missä olisi kehitettävää? Tuntuuko susta yleensä aamuisin hyvältä? Millainen tämän päivän aamusi oli? Oliko mielesi virkeä, positiivinen ja susta tuntui, että olet valmis rokkaamaan?

Jos susta tuntuu, että sun aamut ovat nyt jo tosi hyviä ja ne sisältää hyviä rutiineja, jotka tukee sun koko loppupäivää, hienoa! Pidä niistä kiinni! Jos taas tunnet, että sun päivät alkaa usein takkuisesti, olet kiireinen, stressaantunut ja olo on muutenkin tahmea, on aika käydä sun aamurutiineihin kiinni jo ihan senkin puolesta, että sä ansaitset tuntea olosi hyväksi koko päivän ajan, myös aamulla!

 

Mitä voisit tehdä toisin?

Jokaisen arki on omanlainen, joten kannattaa lähteä liikkeelle miettien, mikä niissä sun aamuissa tällä hetkellä tökkii? Heräätkö liian myöhään? Heräätkö hälinän keskelle? Nukutko liian vähän?

Mieti hetki asioita, jotka on sun aamuissa tällä hetkellä ”heikolla” tolalla. Ne kyllä nousee sieltä esiin. Kun olet selvittänyt ne, mieti hetki, miten voisit tehdä muutosta juuri noihin tapoihin? Miten voisit jatkossa aloittaa päiväsi paremmin? Mitä voisit tehdä heti huomenna aamulla toisin?

 

Alla muutama ehdotus:

Jos heräät liian myöhään, aseta kello aiemmin soimaan, jotta sulla on hyvin aikaa toteuttaa aamurutiinit. Jos tuntia aiemmin tuntuu tuskaiselta, aseta joka aamu herätyskello aina viisi minuuttia aiemmin soimaan kuin edellisenä iltana, jolloin kehosi tottuu hiljalleen muuttuvaan heräämisaikaan.

Jos nukut huonosti ja liian vähän, panosta tällöin säännölliseen unirytmiin ja varmista ainakin 7 tunnin yöunet (jos vain mahdollista). Tämä voi tuntua aluksi mälsältä, mutta se on sinun parhaaksesi. Tarvitset riittävästi lepoa voidaksesi hyvin ja jaksaaksesi aamusta iltaan. Liian vähäisen levon vuoksi saatat tuntea olosi jatkuvasti nuutuneeksi, joka vaikuttaa koko päivään.

Jos et pysty kunnolla keskittymään ja kehossa tuntuu kurjalta aamuisin, ota tavaksi nauttia joka aamu terveellinen aamupala, joka sisältää hitaasti imeytyviä hiilihydraatteja, proteiinia ja hyviä rasvoja. Nämä auttavat tasaamaan verensokeriasi ja antavat hyvää energiaa aamuun. Kannattaa muistaa myös juoda aamulla tyhjään vatsaan iso lasillinen vettä. Katso 5 aamupalaideaa!

Heräät hälinän keskelle, etkä pysty keskittymään ollenkaan alkavan päivän tekoihin? Herää aiemmin ja mieti 10-30 minuuttia itseksesi rauhassa mitä haluat saada päivän aikana aikaan ja mihin haluat panostaa. Näin saat luotua itsellesi tehtävälistan, jota seuraat päivän mittaan.

Haluat liikkua aamulla, mutta aamun tullen et millään jaksa nousta, vaan torkutat kelloa. Laita treenivaatteet valmiiksi sängyn viereen odottamaan. Kun herätyskello soi aamulla, laske takaperin viidestä yhteen ja pomppaa ylös sängystä ja käy pesemässä kasvosi kylmällä vedellä. Mitä kauemmin viivyttelet, sen vaikeampi on nousta. Kun pääset ylös, olet jo matkalla treenaamaan. 😉 Katso myös: liikunnallinen aamunavaus!

 

Tärkeintä on ryhtyä tuumasta toimeen!

Jos haluat kohentaa päiviäsi, tehdä niistä parempia ja olla toimeliaampi, ryhdy toimeen. Tee muutosta tavoissasi, kehity ja kasva!

On helppo pysyä siinä samassa missä aina on ollut, mutta jos huomaat, ettei tämän hetkiset aamurutiinisi auta tekemään päivistäsi parempia, on nähtävä kuukauden tai pari vaivaa siihen, että luot ja muokkaat tapojasi paremmin haluamaasi aamua ja päiviä tukeviksi.

Kannattaa muistaa, että muutos oon SINUN parhaaksesi. Välillä muutos tympäisee ja saatat miettiä, ettet sitä halua, koska et jaksa toteuttaa jotain uutta tapaa, mutta pitää mennä juuri sen hetken tunteen yli ja mietittävä asiaa isommassa kaavassa. Tuo kyseinen tapa auttaa mahdollistamaan haluamasi muutoksen, joten siksi sinun kannattaa se toteuttaa, vaikka se aluksi voi maistua sahanpurulta.

Täältä voit lukea lisätietoa omista aamurutiineistani 🙂

 

Mahtavaa uutta viikkoa!

– Merita

Seuraa Meritaa Instagramissa!