Paluu arkeen ja terveellisten tapojen pariin!

Loma on mitä helpointa aikaa luisua pois säännöllisen treenaamisen ja terveellisen syömisen parista. Luisuminen tapahtuu helposti varsinkin silloin jos loman viettää poissa kotiympäristöstä ja ympärillä on paljon erilaisia ruokia joita ei ole normaalisti tottunut syömään. Liikuntakin voi helposti jäädä pois päivistä jos ympärillä ei ole normaalia treeniympäristöä. Moni saattaa myös tietoisesti tehdä itsensä kanssa päätöksen ottaa lomalla rennommin syömisen ja treenaamisen suhteen. 

Monesti loman jälkeen paluu arkeen ja terveellisempien elämäntapojen pariin voi tuntua tuskaisen vaikealta ja siirtyminen voi viipyä ja varsinkin treenaamisen rytmiin voi olla vaikea palata. Alla jaan muutamia vinkkejä, miten voit palata takaisin terveellisen arjen pariin muutamien vinkkien käytäntöön viemisen avulla. Nämä ovat keinoja, joita itse käytin oman lomani jälkeen ja joiden avulla olen taas päässyt takaisin vanhaan rytmiin!

 

1. Mieti, miltä haluat, että susta tuntuu viikon viimeisenä päivänä? Usein loman jälkeen olo voi olla väsynyt ja nuutunut ja energiat vähissä. Miettimällä hetken miltä haluat susta tuntuvan tämän viikon viimeisenä päivänä tai vaikka kuun lopussa, saat tuotua esiin fiiliksen, johon haluat päästä. Tämä fiilis vastaa varmastikin jotain seuraavista: energinen, hyvinvoiva, virkeä…. Harvemmin kukaan haluaa olla väsynyt, nuutunut tai voimaton.

 

2. Päätöksen teko ja aloitus! Tärkein pointti koko jutussa on päätöksen tekeminen ja ALOITTAMINEN. Mitä pidempään arkeen paluuta siirrät, sitä enemmän käytät aikaa aloitusta pohtien ja mielessä pyöritellen. Sen sijaan parasta mitä voit itsesi kannalta tehdä, on aloittaa heti tänään tekemällä jotain arkeen paluuseen liitttyvää. Tee vaikka parin kohdan tehtävälista huomiselle. Alla olen antanut pari keinoa, joita itse käytin.

 

3. Päätä parin päivän ruoat, käy kaupassa ja tarvittaessa valmista joitakin aterioita valmiiksi jääkaappiin. Terveellisen syömisen pariin palaaminen voi olla monelle vaikeaa loman jälkeen. Itse helpotin asiaa käymällä kaupassa ja ostamalla ison kasan terveellistä ruokaa jääkaappiin. Näin käden ulottuvilla on ruokia, joista voi loihtia terveellisiä aterioita useammalle päivän aterialle. Voit mennä pari askelta vielä pidemmälle ja valmistaa itsellesi muutamia aterioita valmiiksi jääkaappiin odottamaan, jolloin helpotat terveellisesti syömistä entisestään.

 

4. Tee treeni (vaikkei siltä tuntuisi). Treenimotivaatiota ei kannata jäädä sohvalle odottelemaan, vaan treeni kannattaa tehdä vaikkei yhtään siltä tuntuisi. Itse tein lomalta paluun jälkeen heti seuraavana päivänä salitreenin ja suoraan sanottuna ensimmäiset 15 minuuttia treeni maistui pakkopullalta, mutta hiljalleen se fiilis sieltä nousi ja treenaaminen maistuu jälleen. Jos olisin jäänyt odottelemaan treenimotivaatiota, saattaisin odotella sohvalla vieläkin… 😉

 

5. Unohda syyllisyyden tunne. Moni saattaa tuntea syyllisyyttä lomalla rennosti ottamisesta, herkuttelusta tai liikkumattomuudesta. Loma saattoikin olla juuri sitä mitä kaipasit; akkujen lataamista ja rennosti ottamista, joten nauti olostasi jos onnistuit siinä mitä tavoittelit. Älä tunne syyllisyyttä tekemistäsi valinnoista, vaan keskity sen sijaan tsemppaamaan itseäsi tulevina päivinä. Keskity siihen, että kannustat itseäsi syyllistämisen sijaan. Keskity löytämään tasapaino kaiken keskeltä. Keskity siihen, että teet valinnat omaa hyvinvointiasi edistääksesi, et piiskataksesi itseäsi tekemättömistä tai tehdyistä mokista.

Vaihda syyllistäminen tsemppaamiseksi ja pääset pidemmälle!

 

Tsemppiä! <3

 

Seuraa Meritaa instagramissa