Tämän tavan oppiminen auttaa pääsemään eteenpäin koko ajan!

Yksi tapa, jonka oppiminen on äärettömän tärkeää oli kyse minkä tavoitteen saavuttamisesta tahansa, on seuraava: palaa repsahduksen jälkeen tavoitteesi pariin mahdollisimman nopeasti!

Hyvin monesti sitä starttaa tavoitteen jahtaamisen ajatusmallilla ”kaikki tai ei mitään”. Tämä tarkoittaa, että itseltä odotetaan täydellisyyttä ja halutaan noudattaa laadittuja ohjeita tai sääntöjä pilkun tarkasti. Virheille ei anneta yhtään sijaa.

Ensimmäiset pari viikkoa voikin mennä luonnikkaasti tiukkoja ohjeita noudattaessa, mutta sitten asetettu tavoite alkaa tulla ”arkiseksi”, jolloin saatat joutua nähdä ekstrapaljon vaivaa pysyäksesi tiukoissa ohjeissa. Lopulta jossain kohtaa voikin käydä niin, että napsahdat syömään himoitsemaasi jäätelöä, josta seuraa valtava lannistuminen. Ajattelet, että MINÄ EPÄONNISTUIN! Kaikki on pielessä. Koko jutussa ei ole mitään järkeä. Tavoite on kokonaan pilalla, etkä tule koskaan sitä saavuttamaan!

Tällainen absurdi ajattelutapa saattaa johtaa nopeasti siihen lopputulokseen, että heität koko homman lekkeriksi ja seuraavat viikot tai jopa kuukaudet käytät mässäten mitä sattuu tai lopetat liikunnan harrastamisen kokonaan. Kuulostaako tutulta?

 

Töyssy ei ole yhtä kuin umpikuja!

Hyvin tärkeä tapa, joka kannattaa opetella on se, että oppii ajattelemaan asioita hieman järkevämmästä ja suuremmasta näkökulmasta ja opettelee näkemään pienet repsahdukset vain pieninä töyssyinä matkan varrella: niitä tulee ja menee. Pienet töyssyt ei haittaa matkaa, jos pitää kokonaisuuden kunnossa ja palaa aina töyssyn jälkeen mahdollisimman nopeasti takaisin tavoitteensa pariin.

Apua, söit jäätelön! Onko koko tavoite nyt pilalla? Ei. Palaat vain takaisin terveellisen syömisen pariin ja jatkat matkaasi, that’s it!

Unohda tiukat ohjeet!

Yksi hyvä tapa välttää kovaa stressiä tiukkojen ohjeiden noudattamisesta on se, ettei aseta itsellensä sellaisia. Kyllä hieman rennommallakin tavalla pääsee koko ajan eteenpäin, jolloin matkasta voi oikeasti nauttia, eikä se tunnu pelkältä stressaamiselta.

Itselläni on tällä hetkellä koko ajan taka-alalla tavoitteena päästä parempaan kuntoon ja ”tiivistää” kroppaa, mutta en tee tästä valtavaa norsua itselleni ja hienosti olen edennyt viikko viikolta. Tärkeimpänä pointtina, johon panostan, on se, että pyrin pitämään kokonaisuuden kunnossa ja välillä jopa herkuttelen (hyvällä omalla tunnolla) maltillisesti jotain, mutta tärkein oppi, joka on koko ajan takaraivossa on se, että palaan AINA mahdollisimman nopeasti takaisin niiden tapojen pariin (liikunta, syöminen jne.), jotka tukevat tavoitettani.

Mitä sen sijaan en tee? En heitä hanskoja tiskiin, jos lauantai-iltana syön leffaa katsoessa karkkeja, vaan sunnuntaiaamuna syön taas terveellisen aamupalan ja palaan takaisin terveellisempien tapojen pariin. Tätä on saanut aikoinaan opetella kovasti, mutta juuri tämä tapa on hyvin olennainen sen kannalta, että pääsee koko ajan eteenpäin.

Ehkä tämä tapa voisi olla juuri se, jota sinäkin voisit seuraavaksi lähteä kehittämään?

Loman jälkeen oli taas aika palata normaalin arjen pariin ja syömisiä helpottaakseni kokkasin monta ateriaa yhdellä kerralla. Mealpreppaaminen helpottaa suuresti terveellisesti syömistä!

 

Voit seurata matkaani Instagramissa @meritavaananen 

Seuraa meitä myös Facebookissa

 

– Merita