Rauhoita vatsa- joogaliikkeet

Kiristääkö otsaa? Stressaako? Tee pikainen välibreikki!

Olen poissa kotiympäristöstä ja huomasin tänään (tai oikeastaan jo eilen…), että mun otsaa kiristää ja jonkin verran myös ärsyttää ihan pikkuisetkin asiat, vaikkei oikeasti ole syytä koko kiristelyille. Tämän huomatessani, pidin pienen rentoutumis- ja itsetutkiskeluhetken muuttaakseni omia fiiliksiä, koska sillähän tavalla sitä omaa olotilaa saa muutettua, ei keskittymällä siihen, miten muut voivat muuttua, vaan miten itse voi muuttua ja muuttaa omaa asennetta tilanteessa, jotta olisi parempi olla.

Pienen itsepohdiskelun jälkeen tuli parempi ja rennompi olo ja se kiristävä vanne päänympärillä myös helpotti jonkin verran, joten ajattelin jakaa hyvää eteenpäin. Alta löydätkin muutaman askeleen ”rentoutumisharjoituksen” vai miksi tätä nyt voisikaan kutsua, jonka itse toteutin. 😀

1. Laita silmät kiinni ja vie fokus kehoosi. Miltä kehossasi tuntuu? Missä jännitys tuntuu? Onko kasvolihakset ja hartiat jännittyneenä? Paikanna alue, jossa kireys ja stressi tuntuu kehossasi.

2. Pyri rentoutumaan. Laita silmät kiinni, rentouta kasvolihakset ja pyri laskemaan hartioita alemmas. Kiinnitä tarkempi huomio hengitykseesi ja pyri hengittämään rauhallisemmin ja syvemmin. Ota ainakin viisi syvää hengitystä ja keskity puhaltamaan ilma hitaasti ulos. Pyörittele hartioita, päätä, käsiä ja anna keholle rentoa liikettä, jolla pyrit samalla vähentämään jännitystä kehostasi. Mene tarvittaessa lattialle selinmakuulle ja aseta kädet sivuille ja kämmenet osoittamaan ylöspäin ja anna kehosi painua kohti lattiaa. Jos keho tuntuu vieläkin jäykältä, voit tehdä 12 minuutin rentouttavan harjoitukseni, jonka löydät tästä linkistä. 

3.Mieti, mikä sinua stressaa / ärsyttää? Mikä aiheuttaa kiristystä? Onko syy aiheellinen? Onko tilanne oikeasti niin paha kuin olotilasi on? On hyvä antaa tunteiden olla ja tulla. Mitään ei kannata yrittää painaa sivuun, joten käytä tarvittaessa aikaa käydäksesi läpi ajatuksiasi ja tunteitasi ja kuuntele mitä sisäisellä äänelläsi on sinulle sanottavaa. Vältä torumasta itseäsi ja pyri vain löytämään vastaus mistä kireys ja stressi pohjautuvat.

4. Mitä voisit tehdä, jotta olosi tulisi paremmaksi? Stressi aiheutuu useimmiten tekemättömistä teoista ja viivyttely pahentaa stressiä. Jos stressisi johtuu tästä, kannattaa miettiä, mitä voisit tehdä heti nyt tai tämän päivän aikana, jotta pääset eteenpäin, eikä mahdollinen paikoillaan jumittaminen aiheuta lisää kiristelyä? Voi olla myös hyvä tehdä alkaneelle viikolle tehtävälistaa, jotta stressi vähenee päivien myötä, koska saat tehtyä haluamiasi tekoja.

5. Anna itsellesi henkisiä halauksia ja muista olla armollinen itseäsi kohtaan. Usein odotukset itseämme kohtaan ovat kohtuuttomia, jolloin ei muista olla tyytyväinen kaikkeen siihen, mitä on jo saanut aikaan, vaan keskittyy enemmän kaikkeen tekemättömään. Tämän vuoksi sinun voi olla hyvä kiinnittää hetkeksi huomiota kaikkeen siihen mitä olet saanut esimerkiksi viime viikon aikana aikaan.

Joskus sitä saattaa myös pyrkiä tekemisillään täydellisyyteen, jolloin ei osaa antaa arvoa hyvin tehdylle työlle, vaan löytää omasta työnjäljestä pelkkiä vikoja ja korjattavia asioita. Tämä saattaa olla täysin kohtuutonta itseä kohtaan, jonka vuoksi et koe koskaan olevasi tyytyväinen tekemisiisi, vaan pyrit tekemään kaiken paremmin ja täydellisemmin. Tällaisessa tilanteessa kannattaa käyttää enemmän aikaa täydellisyyden tavoittelusta irti päästämiseen käyttämällä siihen erilaisia työkaluja tai jopa ammatti-ihmisen apua. Hidasta elämää -sivustolta löydät 5 hyvää syytä unohtaa täydellisyyden tavoittelu

On tärkeää, antaa itselle henkisiä halauksia ja puhua itselle nätisti ja lohduttavasti. Sille sisäiselle perfektionistille ja päällepäsmärille voikin antaa pitkän kesäloman. 😉

 

Energistä uutta viikkoa! ❤

– Merita