elämäntapamuutos

Elämäntapamuutos – nämä 5 asiaa auttoivat muutoksen teossa!

Viime aikoina mielessä on pyörinyt enemmän tai vähemmän elämäntapamuutos, koska se on jälleen ajankohtainen omassa arjessani. Kirjoittelinkin viime viikolla aiheesta, miten kolmannen lapsen jälkeen palailen taas hiljalleen takaisin kuntoon ns. ”väsymyskauden” jälkeen. Voit käydä lukemassa kyseisen kirjoituksen tästä linkistä. 

Alunperin ensimmäinen suuri elämäntapamuutos tuli tehtyä yli kymmenen vuotta sitten. Moni teistä ei varmasti tiedä mun matkastani yhtikäs mitään ja voinkin lyhykäisyydessään sanoa, että yli kymmenen vuotta sitten elin arkea, jossa en voinut kovinkaan hyvin, en niin henkisesti, enkä fyysisesti. Mun elämäntavat oli todella epäterveelliset, söin ihan mitä sattuu ja liikunnan harrastaminen oli täysi nolla (jos ei ajoittaisia kuureja lasketa). Olin huonossa kunnossa ja mulla oli tosi usein kurja olo.

Onneksi tuosta pisteestä on päästy valtavia askelia eteenpäin ja mun elämä on tällä hetkellä täysin erilaista, vaikka kolmannen lapsen jälkeen töyssyjä onkin koettu. Olenkin itselleni todella kiitollinen, että jaksoin jatkaa matkaa, koska välillä matka oli todella kivikkoinen. Lopulta kuitenkin aherrus aina palkitaan ja tällä kirjoituksella haluan avata asioita, jotka ymmärrän näin jälkikäteen, kun katson matkaani taaksepäin.

 

Tässä mun top 5 asiaa, jotka koen olleen ratkaisevia tekijöitä elämäntapamuutoksen teossa:

 

Vahva päätöksen tekeminen! 

”En halua enää elää näin!” Muistan tuon ajatuksen vahvasti. Muistan sen tunteen kehossani ja varsinkin rinnassani. Muistan myös missä sillä hetkellä olin ja kaiken selkeästi ympärilläni, joten tuon päätöksen tekemisen on pitänyt olla todella vahva eteenpäin puskija. Tämän koenkin olevan osasyy siihen, miten sain lopulta muutoksen aikaan: vahva päätös siitä, että asioiden on muututtava. Tästä vinkkinä voinkin sanoa, että parhaiten muutoksen pystyy saavuttamaan omassa elämässä, kun selvittää ensin mitä muutosta omaan elämään haluaa ja sen jälkeen tekee vahvan päätöksen, että aikoo saavuttaa haluamansa muutoksen. Sellainen ”voisin haluta sitä ja tätä” tai sitku-ajattelu ei auta, vaan päätöksen ja halun tulee kummuta syvältä sisältä.

On tiedettävä MITÄ haluaa ja MIKSI haluaa tai ainakin on tiedettävä minne suuntaan haluaa lähteä.

Jos muutoksen tekeminen tökkii osaltasi ja siirrät muutoksen tekoa koko ajan eteenpäin ja eteenpäin, kannattaa miettiä haluatko ihan oikeasti elämääsi sitä, mitä luulet haluavasi ja jos et halua, päästä irti. Jos haluat, selvitä itsellesi vahva syy, miksi sitä haluat.

 

Jos mikään ei muutu, mikään ei muutu!

Hyvä havahtuminen aikoinaan on ollut myös se hetki jolloin ymmärsin, ettei elämään voi saada muutosta aikaan, jos ei ole valmis tekemään muutosta tai jos ei ole valmis muuttumaan ihmisenä. Tämän vuoksi on käytävä kiinni niihin kohtiin omassa elämässä, omissa tavoissa tai omassa ajatusmaailmassa, jotka pitävät kiinni samassa tilanteessa, eivätkä päästä kulkemaan eteenpäin. Nämä voivat olla todella kivuliaitakin kohtia kun alat niitä pohtimaan, mutta pääasia, että annat itsellesi kunnolla mahdollisuuden muutokseen, olet rehellinen itsellesi ja annat itsellesi luvan siirtyä eteenpäin.

Toinen ymmärrys on myös se, että on opittava venymään epämukavuusalueelle, koska siellä se kasvu tapahtuu. Mukavuusalueella oleminen tarkoittaa usein sitä, että pysyttelet niiden vanhojen tapojen parissa, jotka tuovat sinulle turvaa, mutta jotka eivät valitettavasti auta muutoksen teossa. Epämukavuusalueella ei tarvitse olla koko ajan, mutta sinne tulee venyä aina silloin tällöin ja tällä tarkoitan esimerkiksi säännöllisen treenin tekemistä tai uusiin resepteihin ja ruoka-aineisiin tutustumista. Säännöllisesti epämukavuusalueelle venyminen auttaa laajentamaan mukavuusaluettasi ja kun teet esimerkiksi treenin riittävän usein kerta toisensa jälkeen, alkaa se jossain kohtaa tuntua jopa mukavalta ja alat iskostaa itsellesi tavan treenaamisesta. Tämä kuitenkin vaatii ensin sitä venymistä kerta toisensa perään. Ilman sitä muutosta ei tapahdu.

 

Mieluummin joka päivä pieniä tekoja kuin silloin tällöin suuria! 

Näin jälkikäteen taaksepäin katsottuna voin todeta myös sen, että paras tapa onnistua muutoksessa, on toistaa joka päivä samoja pieniä tekoja, kuin yrittää aina silloin tällöin tehdä kerralla suuria tekoja.

Jatkuva pienien oikeiden tekojen tekeminen on paljon tärkeämpää kuin se, että tekisi isoja tekoja vain silloin tällöin. Olen oppinut vuosien saatossa, että kaikki suuret asiat saadaan aikaan pienillä päivittäisillä teoilla, joita toistetaan toiston perään. Henkilö, jota saatat ihailla kuntosalilla ja jonka hyvää kuntoa pidät geneettisenä onnenpotkuna, hän ihan oikeasti tekee joka päivä oikeita tekoja, jotka tukevat sitä ulkoista olemusta, jota sinä ihailet. Hänen päivittäiset elämäntavat tukevat sitä, mitä hän ulkoisesti on. Takana on usein valtavasti työtä ja yksinään omissa oloissa puurtamista, jota moni ei välttämättä ota huomioon hienoja kuvia katsoessa.

Totuus on kuitenkin se, että sitä saa mitä tilaa ja tässä tapauksessa sitä saa enemmän omaan elämään, mihin päivittäin panostaa!

 

Ympäristön muokkaaminen elämäntapamuutosta tukevaksi! 

Ympäristöllä on suuri vaikutus meihin, joten sen vuoksi omasta ympäristöstä on lähdettävä muokkaamaan just sellainen, joka tukee sitä mitä haluat enemmän omaan elämääsi. Omalla kohdalla tein aikoinaan todella suuren muutoksen ja pakkasin kamppeeni ja muutin kokonaan toiseen kaupunkiin ja lähdin rakentamaan kaiken niin sanotusti alusta, mutta näin radikaalia muutosta ei sun tarvitse tehdä, vaan voit lähteä miettimään, mitkä asiat voisi olla sun arjessa toisin? Millainen olisi sun hyvinvointia tukeva ympäristö? Ketkä ihmiset lisää sun hyvää oloa ja ketkä pahaa oloa? Kenen kanssa voisit viettää enemmän aikaa ja kenen vähemmän? Syömisen kannalta voi olla hyvä karsia herkut kotoa ja työpisteeltä pois, jos koet niiden olevan sun heikoin lenkki. Treenivaatteet voi myös laittaa aina iltaisin tuolille odottamaan, jolloin voit innostua enemmän liikunnasta. Voit myös kaivaa vaatekaapin perältä ne käsipainot ja kahvakuulat esiin, jolloin niitä tulee paljon helpommin nosteltua. Lukeminen kannattaa myös aina ja voikin olla hyvä hakea kirjastosta kirjoja ja laittaa niitä kotona esiin, jolloin käyttäisit lukemiseen enemmän aikaa kuin esimerkiksi television katseluun.

On todella paljon erilaisia tekoja, joilla voit lähteä muokkaamaan ympäristöäsi. 

 

Elämäntapamuutos onnistuu omien arvojen mukaan elämisellä!

Melkein parikymppiseksi saakka mietin, kuinka hienoa olisi olla hyvässä kunnossa, miten hienoa olisi voida hyvin. Oli paljon jatkuvaa mielellistä jankkaamista siitä, mitä halusin, mutta teot eivät vastanneet haluja. Tästä seurasi jatkuvaa henkistä pahaa oloa ja ristiriidan tunnetta. Halusin voida hyvin ja tuntea oloni kokonaisvaltaisesti hyväksi, mutta silti samalla ajoin jatkuvasti mäkkärin luukulle ja söin euron hamppareita (ja niitä ei muuten mennyt yksi tai kaksi….) Ristiriidan tunteen loi se, että teot ja omat arvot eivät kohdanneet. Tämä onkin tärkeä asia, joka vaikuttaa suuresti omaan hyvinvointiin. On todella tärkeää selvittää, mitkä ne omat arvot ovat ja alkaa elää niiden mukaan. On tärkeää toimia niin kuin oikeasti syvällä sisimmässään haluaa toimia. On ajettava ohi sen mäkkärin luukun ja annettava omalle keholle parempaa polttoainetta. Se kirpaisee aluksi, mutta on nähtävä pidemmälle.

Yksi oma tärkeä arvo on aina ollut omasta hyvinvoinnista huolehtiminen. Aiemmin teot eivät vain kohdanneet arvojen kanssa ja kun muutoksen myötä aloin kohdella itseäni hiljalleen paremmin ja paremmin, mukaan alkoi astua balanssi ja mielenrauha, jotka ovat ihan parasta! Tämän vuoksi itsestä ja omasta hyvinvoinnista huolehtiminen niin syömisen, liikkumisen ja riittävän levonkin kannalta on todella tärkeää.

Omien arvojen mukaan eläminen lisää mielenrauhaa ja se onkin todella tärkeä asia kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin kannalta. Mieti, mitä haluat ja elä sen mukaan. 

Tähän loppuun haluan sanoa, että kannattaa muistaa, ettei suurien muutosten aikaansaaminen tapahdu hetkessä, vaan se vaatii aikaa, paljon kärsivällisyyttä, omistautumista, paljon itsetutkiskelua ja ison kasan epäonnistumisia. Joskus saatat myös ottaa takapakkia ja sekin on ihan ok. Itselläni kävi näin, mutta se kuuluu elämään ja sitten taas jatketaan matkaa eteenpäin.

 

Ja sinulle, joka pelkäät niitä epäonnistumisia..

Olen ihan sitä mieltä, että jos ei ole epäonnistunut, ei ole yrittänyt! Me kaikki epäonnistutaan joskus ja myös ne ihmiset, joita saatat ihailla esimerkiksi Instagramissa. Epäonnistumisia ei kannata ollenkaan hävetä, vaan niistä kannattaa ottaa oppia. Itse olen epäonnistunut niin valtavan monta kertaa ja viimeisen ”oppini” koin juuri hetki sitten. Olen itkeä pillittänyt valtavasti, olen ollut valtavan pettynyt itseeni kun asiat ovat menneet mönkään, mutta joka kerran jälkeen on vaan pidettävä itsellensä uusi tsemppipuhe, noustava ylös, nostettava leuka pystyyn, otettava ryhdikäs asento ja päättää, että minä yritän uudelleen ja onnistun! Kun tätä jatkaa aina uudelleen ja uudelleen, jossain kohtaa onnistuu varmasti. Siihen voi toki mennä kuukausia tai siinä voi mennä jopa vuosia, mutta jossain kohtaa se maaliviiva tulee ylitettyä.

 

If you have never failed, you have never tried!

 

Oletko sinä tehnyt muutosta omassa elämässäsi? Kun katsot taaksepäin, mitkä asiat koet auttaneen muutoksen teossa? Mitä kaikkea olet oppinut matkan varrella?

Ps. Käy kurkkaamassa mun Ig-kanavaltani nopea puistotreenivideo ja uusimmat reseptivideot. Pääset tililleni klikkaamalla tätä linkkiä

– Merita

Instagram / Facebook

 

Sinua saattaa kiinnostaa myös:

Elinan muutostarina