säännöllinen ateriarytmi

Säännöllinen ateriarytmi – tämän takia se kannattaa!

Säännöllinen ateriarytmi on todella tärkeä osa terveellistä ruokavaliota ja siitä on suuri apu painonpudotuksessa ja painonhallinnassa. Säännöllisyyttä kannattaa ehdottomasti lähteä harjoittamaan samantien, jos se on vielä omasta arjesta hukassa.

Säännöllinen ateriarytmi on näin äkkiseltään ajateltuna hyvin simppeli juttu, mutta moni kamppailee säännöllisen syömisen puuttumisen kanssa päivittäin ja usein säännöllisyyden uupumisella voikin olla omat seurauksensa.

 

Miksi säännöllinen ateriarytmi kannattaa?

Säännöllisen syömisen avulla annat kehollesi päivän mittaan tasaisesti energiaa, jonka ansiosta vähennät väsymyspiikkejä päivistäsi, pidät nälkäkiukut poissa ja varmistat paremmin, että jaksat aamusta iltaan virkeänä. Säännöllisyyden avulla varmistat myös helpommin, ettet syö liian suuria ruoka-annoksia päivän aikana, etkä niin helposti ylitä päivittäistä energiansaantiasi. Säännöllisyydestä löytyy myös usein apu jatkuvan napostelun vähentämiseen, joka on yksi suuri syy muun muassa tasaiseen painonnousuun. 

 

Yleisimmät ongelmat huonossa ateriarytmissä:

Hyvin monella ongelmana on aamupäivän aikana liian pitkäksi venyvät ateriavälit tai aterioiden kokonaan väliin jättäminen, joka johtaa usein iltaa kohti yltyvään jatkuvaan naposteluun. Monesti ongelmana on myös toistuvasti nälän liian pitkälle päästäminen, joka johtaa liian suurten annosten tankkaamiseen, jonka vuoksi kerralla syödään paljon enemmän energiaa kuin oikeasti tarve olisi. 

Säännöllisen ateriarytmin ja maltillisen kokoisten annosten avulla pystyt hyvin nopeastikin vaikuttamaan päivittäiseen olotilaasi ja voit saada painon laskuun.

 

Kaikki lähtee liikkeelle hyvästä aamupalasta!

Terveellisen ja sopivan kokoisen aamupalan avulla annat kehollesi sen tarvitsemaa energiaa koko yön kestäneen paaston jälkeen, jonka ansiosta täytät heti aamusta yön aikana tyhjentyneet energiavarastosi ja saat virtaa aamupäivääsi! Aamupalalautaselta olisi hyvä löytyä niin hitaasti imeytyviä hiilihydraatteja (esim. kaurapuuron muodossa), proteiinia (esim. kananmunaa) kuten myös hyviä rasvoja (esim. avokadoa). Terveellisen aamupalan jälkeen kannattaa varmistaa, että nautit päivän seuraavat ateriat aina tasaiseen tahtiin 3-4 tunnin välein.

Aamupalan syömisestä ollaan montaa mieltä, mutta itse kannata kunnollisen aamupalan syömistä viikon jokaisena päivänä.

 

Vinkki:

Mitäpä jos seuraavan viikon tai parin aikana kiinnittäisit enemmän huomiota säännöllisen ateriarytmin ylläpitämiseen? Pitäisit kirjaa mihin aikaan päivittäin syöt ja teet havaintoja, toistuuko jokin tietty kaava päivissäsi?

Jos huomaat esimerkiksi muutaman päivän jälkeen, että aina lounaan jälkeen sinulle tulee pitkä väli ennen seuraavaa ateriaa, jonka myötä olet usein iltaisin tankannut suuria annoksia, mitä jos jatkossa pakkaisit itsellesi kassiin mukaan pienen välipalan, jonka voit nauttia lounaasta noin kolmen tunnin kuluttua? Tästä pienestä muutoksesta voi olla iso apu iltasyöpöttelyn vähenemiseen.

 

Lue myös nämä: 

Vaikea pysyä terveellisen syömisen parissa? Nappaa 4 vinkkiä!

Ruokavalion merkitys painonpudotuksessa!

Haluatko syödä terveellisemmin? Lue tämä ja nappaa ruokavalio!

 

Seuraa meitä: 

Facebookissa / Instagramissa