Näillä teoilla voit parantaa hyvinvointiasi välittömästi

Näillä teoilla voit parantaa hyvinvointiasi välittömästi

Kaipaatko arkeen lisää energiaa ja hyvinvointia? Meinaako omasta hyvinvoinnista huolehtiminen jäädä kiireen keskellä? Omasta hyvinvoinnista huolehtimisen ei tarvitse olla älyttömän suuria tekoja ja vaivalloista. Usein löydät aikaa itsellesi pienistä hetkistä ja myös valinnat arjessa ratkaisevat. Näillä teoilla voit parantaa hyvinvointiasi välittömästi!

Monesti kun aloitetaan erilaiset elämäntapamuutokset, kuurit tai dieetit, halutaan tuloksia nopeasti, eikä malteta olla pitkäjänteisiä. Karu totuushan on, että pysyvät tulokset vaativat juurikin sitä pitkäjänteisyyttä ja toistamista. Teoista pitää saada itselle elämäntapa. Itselleni oli tuttua aikoinaan se, että innostuin kausittain liikkumisesta ja terveellisistä elämäntavoista. Sitten tuli taas kausia etten tehnyt melkein mitään oman hyvinvoinnin eteen. Uskon että tämä on melko monelle tuttua jojoilua. Ja siitä olisi kaikista tärkeintä päästä eroon ja opetella tekemään niitä pieniä tärkeitä asioita hyvinvoinnin eteen päivittäin. Aloittaa ei tarvitse huomenna, vaan voit tehdä asioita oman hyvinvointisi eteen heti tästä hetkestä lähtien.

Sen ei tarvitse olla rakettitiedettä, ei todellakaan! Pienillä teoilla saat aikaiseksi pidemmällä aikavälillä suuria asioita terveydellesi ja hyvinvoinnillesi.

Näillä teoilla voit parantaa hyvinvointiasi välittömästi

  • Ihan ensimmäiseksi, jos vielä istut, nouse ylös jaloittelemaan ja käy hakemaasa itsellesi lasi raikasta vettä. Matkalla voit tehdä muutaman hypyn,nostella polvia ja pyöritellä hartioita. Laita veri kiertämään lihaksissa pitkin päivää. Pyri aktioimaan itseäsi tunnin välein jollain tapaa. Nousemalla ylös, hyötyliikkumalla tai tekemällä jotain pientäkin liikettä.
  • Tiedäthän että vettä olisi hyvä juoda säännöllisesti. Sen avulla saat kuona-aineet liikkeelle ja freesimmän olon. Veden juonnin tärkeydestä voit lukea täältä.
  • Pyri löytämään tästäkin hetkestä jotain positiivista. Naura ja hymyile paljon. Ja jos jotain esteitä sattuu tielle, pyri ajattelemaan ratkaisukeskeisesti sen sijaan että jäisit voivottelemaan ongelmaa. Vaikka juuri nyt ei hymyilyttäisikään, hymyile silti hetken. Huomaat että pian fiilis onkin iloisempi, koska teeskentelemällä vaikutat aivoihisi ja ihan oikeasti mieli muuttuu iloisemmaksi. Ja pian tämä positiivisuus alkaa välittymään myös ympärilläsi oleviin ihmisiin. Teksti positiivisuuden uskomattomasta voimasta löytyy täältä.
  • Hengitä muutaman kerran oikein syvään. Parasta olisi, että ulkoilisit säännöllisesti ja hengität raikasta ilmaa. Usein huomaamattamme pintahengitämme päivän aikana, varsinkin stressaanutuneena. Siksi pienet levähdyksen hetket pitkin päivää ovat todella merkityksellisiä hyvinvoinnillesi. Voit hyvällä omalla tunnolla päästää hetkeksi irti käsillä olevista asioista ja hengähtää. Koska pienen levon jälkeen tuottavuutesi paranee ja tuntuu että ajatukset järjestyvät paremmin.

 

Näillä teoilla voit parantaa hyvinvointiasi välittömästi

Mitä muita asioita voisit tehdä oman hyvinvoinnin eteen?

  • Olethan muistanut syödä 3-4 tunnin välein tänään? Älä venytä ateriavälejä liian pitkiksi. Ota tavoitteeksesi lisätä seuraavalle ateriallesi eri värisiä kasviksia, marjoja ja hedelmiä.  Pyri täyttämään pääruoilla puolet lautasesta ensin salaatilla ja vasta sen jälkeen muulla ruoalla. Onhan ateriallasi myös sopivasti laadukkaita hiilihydraatteja? Ja muistathan myös proteiininlähteen ja hyvät rasvat? Hyvät rasvat voit saada ruokaan vaikka kylmäpuristetusta öljystä tai siemenistä. Jälkkärin tai välipalan ei tarvitse olla se kahvipöydän keksi, vaan tilalla voi olla makeita mansikoita tai hedelmä. Miksi ensinnäkään totuttaa itsensä aina arkena syömään epäterveellisiä välipaloja tai jälkiruokaa? Täysipainoisen aterian jälkeen jaksat energisenä, etkä uuvu kesken päivän verensokeripiikkien vuoksi. 
  • Hakeudu luonnon keskelle. Luonnolla on stressiä lievittävä ja rauhoittava vaikutus. Jo pienikin hetki oleskelua sielä riittää.
  • Suunnittele tälle päivälle lyhyempi tai pidempi liikuntahetki. Se voi olla hyötyliikuntaa ulkona tai illalla tehty pyörälenkki. Se voi olla lasten kanssa trampoliinilla hyppimistä tai leikkimielinen pallopeli. Uiminen on loistavaa treeniä, tai sitten voit mennä salille tai ryhmäliikuntatunnille. Valinta on sinun ja liike päivittäin on tärkeintä. Lajilla ei niin ole väliä, kunhan liikut.
  • Tee tänään jotain itsellesi mieluista. Sellaista mistä sinulle tulee hyvä mieli. Pyri tekemään niitä asioita päivittäin. Tulet huomaamaan, miten elämä muuttuu kun alat oikeasti elämään sellaista elämää jota sinä haluat elää. Tee se TÄNÄÄN, älä odota huomiseen. 
  • Vietä aikaa ihmisten kanssa, joiden kanssa sinulla on hyvä olla, jotka kannustavat sinua, tsemppaavat ja uskovat sinuun. Tiedäthän sen fiiliksen, mikä tulee seurassa, joka antaa sinulle energiaa, iloa ja olon, että saat olla just oma itsesi.
  • Mene ajoissa nukkumaan ja rauhoita iltasi. Panosta omaan palautumiseesi. Pidä huoli että saat tarpeeksi mineraaleja yötä varten. Älä pihistä omista yöunistasi vaan arvosta lepoa. Pidä makuuhuoneen ilma raikkaana, tuulettamalla huone ennen nukkumaanmenoa. Pyri ettet käyttäisi kännykkää tai katso telkkaria makuuhuoneessa, vaan rauhoita hetki ennnen nukkumaanmenoa. Pidäthän kännykän lentokonetilassa yön ajan?

Pieniä tekoja ja valintoja. Voit aloittaa heti, eikä sinun tarvitse odottaa huomiseen.

Koska näin yksinkertaista sen on. Toivottavasti löysit vinkeistä juuri sinulle sopivat ja toteutat niitä tänään. Näiden pienien tekojen avulla voit jo voida paremmin.

 

Seuraa meitä myös:

Instagramissa / Facebookissa