hotkiminen

Hotkiminen aiheuttaa liikasyömistä ja vatsanväänteitä

Istuin juuri hetki sitten pöydän ääressä syömässä lounasta. Vaikka olen tällä hetkellä lomalla, eikä mulla ollut minkäänlaista kiirettä syödä ateriaani, havahduin kuitenkin siihen miten hotkin ruokaa nopeasti suustani alas ihan niin kuin tuli olisi pyllyn alla.

Tämä hotkimistapa on kehkeytynyt vuosien saatossa äidiksi tulon myötä, koska varsinkin vauva-aikoina ruoka oli syötävä ajoittain tosi nopeasti, jos halusi saada syödyksi. Nykyään kuitenkin aikaa löytyy jo enemmän ja ateriat voisi syödä kaikessa rauhassa, mutta silti hotkimistapa puskee hyvin monella aterialla pintaan. Tänään aterian aikana aloinkin muistutella itselleni tarkemmin, mitkä ne hotkimisen haitat olivatkaan ja miten jatkossa voisi varmistaa hotkimisen vähentymisen.

Tutkimusten mukaan ruokansa nopeasti hotkiville erittyi vähemmän kylläisyyshormoneja kuin ruokansa rauhallisesti nauttiville.

Hotkiminen aiheuttaa liikasyömistä

Jatkuva ruoan hotkiminen aiheuttaa hyvin usein liikasyömistä eli ruokaa tulee syötyä enemmän kuin olisi tarve. Tämä johtuu siitä, että elimistön kylläisyyttä säätelevät hormonit lähtevät liikkeelle suolistosta aivoihin, mutta tässä matkassa menee oma aikansa, ennen kuin kylläisyyssignaali saavuttaa aivot. Jos oman aterian hotkii aivan liian nopeasti ja satsaa siihen päälle vielä santsilautasen, tulee suurella todennäköisyydellä syödyksi aivan liikaa, josta seuraa jonkin ajan päästä jopa ähky olo.

Ruoan hotkiminen lähes kaksinkertaistaa lihavuusriskin. Nopeasti syövät miehet ovat 84 prosenttia todennäköisemmin ylipainoisia kuin hitaasti ruoasta nautiskelevat miehet. Naisilla hotkimisen aiheuttama ylipainoriski on yli kaksinkertainen. (Japanilainen tutkimus)

 

Hotkimisesta syntyy usein vatsavaivoja

Toinen, joka hotkimisesta usein aiheutuu, on vatsavaivat. Hotkiessa ruoka pureskellaan huonosti ja samalla vatsaan saattaa mennä paljon ilmaa. Lisäksi huonosti pureskellun ruoan myötä mahaan menee suuria ruokapaloja, jolloin mahalaukku ja suolisto joutuvat tekemään kovan urakan ruoan pilkkomisessa. Hotkimisesta ja huonosta pureskelusta voi seurata turvotusta ja vatsanväänteitä, jotka voivat tehdä olosta hyvinkin tukalan.

hotkiminen

Miten hotkimisesta voi päästä eroon?

Listasin muutamia vinkkejä, joiden käytäntöön viemisen avulla voi hiljalleen päästä irti hotkimisesta. Tässäkin tapauksessa kyseessä on tavan muuttamisesta, joten toisto toisensa perään auttaa. 🙂

 

Rauhoitu ennen syömisen aloitusta

Laske kierroksia, rauhoita mieli ja ota kunnon keskittyminen syömiseen. Poista mielestä kiireen tunne ja rentoudu syömisen pariin. Medialaitteet on hyvä laittaa sivuun ja pitää katse lautasella.

 

Pureskele kunnolla

Ruoansulatus alkaa jo suussa, jossa ruoan joukkoon sekoittuu sylkeä, joka helpottaa ruuan nielemistä ja pilkkoutumista. Pureskelemalla jatkossa aterian jokaisen suupalan mahdollisimman hyvin, helpotat ruoansulatusta ja saatat tulla syöneeksi melkoisen paljon vähemmän kuin aiemmin.

 

Pidä huolta hyvästä ateriarytmistä

Hotkiminen voi johtua usein liian pitkäksi venyneestä ateriavälistä, jolloin nälkä on valtava. Vatsaa kurnii ja mielikin on hieman sumuinen, jolloin jääkaapista voidaan vetää vaikka mitä lautaselle. Pitkittyneestä ateriarytmistä johtuvan hotkimisen pystyy jatkossa välttämään pitämällä parempaa huolta säännöllisestä syömisestä, joka tapahtuu noin 3-4 tunnin välein.

 

Näiden kolmen vinkin avulla lähden itse eteenpäin kohti rauhallisempaa syömistä. Tavoitteena on varsinkin rauhoittua aterian ääreen ja poistaa syömisestä kiireen tunne ja yrittää relata. Hyvän pureskelun kanssa on myös tekemistä. Miten omalla kohdallasi? Onko hotkiminen myös sinulle tuttu tapa?

Elina kirjoitti eilen hyvän kirjoituksen: Arvosta terveyttäsi joka kannattaa myös lukea 🙂

 

Seuraa myös: 

Instagram / Facebook