Terveys

Arvosta terveyttäsi

Oletko koskaan pysähtynyt miettimään omia arvojasi, eli elämässä tärkeinä pitämiäsi asioita? Hyvin usein kun arvoja kysytään, mainitaan yhdeksi tärkeimmäksi terveys. Miten tärkeänä pidät terveyttäsi oikeasti? Usein terveyttä ei huolleta, sitä ei vaalita ja herätään tilanteessa kun terveys uhkaa heiketä, tai se on jo tapahtunut. Tuolloin terveyden takaisin saaminen vaatii enemmän ponnistuksia, mitä sen ylläpitäminen ja vaaliminen vaatisi. Oikeasti. Arvosta terveyttäsi.

Meille on annettu yksi elämä ja yksi keho. Se, miten elämämme aikana kohtelemme kehoamme, tulee näkymään ja tuntumaan ennen pitkää. Niitämme vaikutuksia tulevaisuudessa. Oletko muuten koskaan ajatellut, että kaikki teot joita nyt teet tai jätät tekemättä, tulet usein myös kohtaamaan tulevaisuudessa? Helposti ihmismieli elää hetkessä ja tunteiden vietävänä, kauaskantoinen ajattelu unohtuu. On helpompi löytää tekosyitä olla panostamatta omaan hyvinvointiin ja terveyteen, kuin että irrottaisi otteen tekosyistä ja ottaisi vastuun.

Mä itse pidän mun terveyttä tosi tärkeänä. Se näkyy mun arjessa päivittäin. Se näkyy tekemissäni valinnoissa ja omassa ajatusmaailmassani. Se näkyy siinä, mihin olen valmis satsaamaan aikaani ja rahaani. Terveys on mulle yksi tärkeimmistä arvoista.

Miten tärkeänä pidät terveyttäsi? Arvosta terveyttäsi!

Mitä vastaat tähän kysymykseen? Jos pidät sitä tärkeänä, pohdi mielessäsi, nostathan terveyden joka päiväisessä elämässäsi tärkeälle sijalle? Vai unohtuuko sen vaaliminen ja nousee pinnalle aina silloin kun sinä tai jokin läheisistäsi sairastuu?

Nyt olemme tärkeän asian äärellä. Mieti oikeasti päivittäisiä tekojasi. Sotivatko ne tämän tärkeän arvon kanssa vai ovatko sopusoinnussa? Terveyteen ja hyvinvointiin kuuluu paljon eri asioita; terveellinen ja puhdas ravinto, liikunta, stressinhallinta ja palautuminen, uni, ihmissuhteet, itsensä kehittäminen, merkityksellisyyden tunteminen, itselle rakkaiden asioiden tekeminen…Niin monet asiat. Kun löydät tasapainon kaiken tämän välillä, alkaa tilanne olla jo hyvä.

Askel askeleelta

Ensimmäinen tärkein asia on opetella kuuntelemaan kehon viestejä. Mitä tarvitsen, mikä tekee mulle hyvää just nyt. Esimerkiksi joskus en kuunnellut kehoni viestejä; treenasin liikaa, söin liian niukasti ja yksipuolisesti pitkälle prosessoituja light -tuotteita, enkä antanut itselleni lepoa tarpeeksi. Elin tietynlaisessa oravanpyörässä, jossa en voinut kovin hyvin. Ensisijainen tavoitteeni oli tuolloin polttaa rasvaa ja saada sixpack näkyville. En kelvannut itselleni, en vaikka saavutin tavoitepainoni ja treenasin vielä lujempaa.

Mitä jos kehon viestejä ei kuule? Silloin täytyy hiljentää tahtia. Vain sen jälkeen alat kuulla niitä vaimennettuja hiljaisia kuiskauksia joita sun keho sulle antaa.

Askeleet kohti parempaa hyvinvointia

Nyt näet vähän erilaisia askeleita. Sellaisia, mitkä tuntuu sellaisilta, että niitä oikeasti voisi aika helposti toteuttaa hektisessäkin arjessa. Nämä askeleet voivat tuntua myös helpottavilta.

1. Hiljennä

Hiljennä sun tahtia. Edes hetkeksi. Anna itsellesi omia hetkiä, kun saat olla vaan. Hiljenny kuuntelemaan, mitä oikeasti tarvitset. Jätä hetkeksi älypuhelin pois, hakeudu hiljaisuuteen, vaikkapa luontoon tai lattialle makaamaan. Esitä itellesi kysymys; mitä tarvitsen juuri nyt. Löydät vastauksen kun hiljennyt kuuntelemaan. Vastaus ei välttämättä tule ensimmäisellä kerralla, mutta kun jatkat hiljentämistä, se tulee.

Millaista elämää haluat nyt elää? Entä millaista elämää haluat elää huomenna, viikon, kuukauden tai vuosien päästä? Ymmärrä, että tämä hetki merkitsee. Kaikki mitä teet nyt, tai jätät tekemättä, vaikuttaa huomiseen. Sinä voit valita. Voit ottaa vastuun. Voit muuttaa asioita.

2. Intuitiivinen syöminen, kuuntele

Kun syöt, mieti kalorien laskemisen sijaan sitä, mitä haluat ravinnon sinulle tekevän. Millaista polttoainetta annat kehollesi? Haluat taatusti, että se ravitsee sua, tekee sun keholle ja mielelle hyvää. Opettele syömään intuitiivisesti kehoasi kuunnellen. Anna kehollesi värejä ja monipuolista, aitoa ravintoa joita sen solut rakastaa.

Pidä huoli, että saat tärkeimmät ravintoaineet luonnollisina. Vältä keinotekoista ruokaa, suosi luonnollista ja ravinteikasta. Huomaat eron olossasi nopeasti. Jos joku ei tunnu hyvältä kehossa, rajoita sen käyttöä tai lopeta se kokonaan. Opettele nauttimaan syömisestä. Jos joskus harvoin syöt jotain ei niin terveellistä, tee se hyvällä omallatunnolla, koska tiedät, että pääosin annat kehollesi hyvää polttoainetta.

3. Intuitiivinen liikkuminen, kuuntele

Kun mietit liikkumista, kuuntele taas sitä, mitä sun keho ja mieli haluaa. Mistä nautit? Liikkumisen ollessa pakkopullaa, se syö energiaa päinvastoin kun antaa sitä ja tuolloin sen säännöllisyys on vaakalaudalla, joten ensisijaisen tärkeää on löytää se oma laji ja tapa liikkua. Toiselle se voi olla hyötyliikunta, kun taas toinen rakastaa nostella painoja ja hikoilla salilla. Et voi asettaa itseäsi mihinkään muottiin, vaan tärkeintä on löytää oma tapa liikkua, jotta saat liikunnan osaksi arkeasi.

Tottakai on olemassa yleiset suositukset niin kestävyys-, kuin lihaskuntoliikunnasta ja kehonhuollosta. Kuitenkaan näillä suosituksilla ei tehdä siinä vaiheessa yhtään mitään, jos liikunta on viikoissa pyöreä nolla. Tärkeintä on tuossa tapauksessa, että liikut edes jotenkin ja innostut siitä. Miten hyvää like tekee keholle ja miten hyvältä se voikaan tuntua!

On myös tärkeää kunnella kehoa, millaista liikettä se just nyt tarvitsee. Stressaantunut ja ylikierroksilla oleva keho ei pääse tasapainoon repivällä treenillä, kun se kaipaisi mielummin kuuntelevaa ja armollisempaa liikettä just siinä hetkessä. Joskus taas keho tarvitsee pientä potkua ja itsensä likoon laittamista. Kuitenkin pointtina se, että tässäkin hiljetyminen opettaa. Älä suorita, älä pakota. Sillä ei voita mitään.

4. Opettele kannustamaan itseäsi

Sen sijasta, että jatkuvasti vaatisit itseltäsi ja vähättelisit itseäsi, valitse tilalle rakkaus ja hyväksyntä itseäsi kohtaan. Opettele olemaan itsellesi kannustava ystävä, joka uskoo suhun ja kannustaa sua. On selkeä asia, että uskomuksesi itsestäsi voi joko rajoittaa sua, tai avata sulle uskomattomiakin mahdollisuuksia! Ala nähdä itsesi hyvinvoivana, itseäsi arvostavana ja onnellisena. Alat ennen mittaa säteillä tätä hyvää oloa myös ulospäin.

Toivon että pysähdyit ihan oikeasti tämän tärkeän asian äärelle. Laita elämässäsi asiat tärkeysjärjestykseen ja ala arvostaa omaa terveyttäsi ja hyvinvointiasi entistä enemmän ja nosta se tärkeimpien asioiden listalle. Ala vaalia sitä. Ihanaa viikkoa!

 

Sinua voi kiinnostaa myös nämä artikkelit:

Mikä määrä liikuntaa on tarpeeksi?

Vaikea pysyä terveellisen syömisen parissa? Nappaa 4 vinkkiä!

 

Seuraa meitä myös:

Instagramissa / Facebookissa