Vapaudu huolista sanna mämmi

Kaksi asiaa, jotka ovat viime aikoina tupsahtaneet elämääni!

Joskus asiat vain tulla tupsahtavat elämään ja myöhemmin huomaa, että näinhän tässä pitikin käydä. Omaan elämääni ovat tupsahtaneet viime aikoina kaksi eri asiaa; jooga ja mindfulness.

 

Jooga

Jooga tupsahti jokin aika sitten ilmajoogan muodossa mukaan, kun ystäväni kysyi kaveriksi tunnille. Nyt on takana muutamia ilmajoogatunteja ja voin sanoa, että olen ihan koukussa!

Ensimmäisellä tunnilla ajatukset vilisi mielessä ja oli jonkin verran vaikea keskittyä hetkessä olemiseen. Ensimmäinen pääalaspäinroikunta toi myös mukanaan melko huonon olon ja mietin vain, etten oksentaisi tunnin aikana. 😀 Tunnin päätyttyä koko kehon valtasi kuitenkin todella rauhallinen ja rento tunne, joka oli ihan mielettömän ihana kokemus. Päätin, että tätä on saatava lisää, jonka myötä löysin itseni jonkin ajan kuluttua uudelleen tunnilta.

Toisella tunnilla oli todella paljon helpompi rentoutua. Pääalaspäinroikunnat aluksi hieman jännitti, koska pelkäsin huonoa oloa, mutta onneksi sitä ei kuitenkaan tullut ja oli hyvä olo koko tunnin ajan.

ilmajooga

kuva lainattu täältä 

 

Mistä ilmajoogassa on kyse?

Ilmajoogaharjoituksissa käytetään apuna katosta roikkuvaa silkkiliinaa. Ilmajoogaharjoitusten tarkoituksena on auttaa lisäämään liikkuvuutta, lihasvoimaa sekä avaamaan hengitystä.

Aloittelijoiden ilmajoogaan voi osallistua kankeampikin tyyppi ja ilmajoogalla pystyt avaamaan loistavasti selän ja hartiaseudun alueita. 😉 Tunti on lempeä, eikä se vaadi korkeaa kuntotasoa tai liikkuvuutta. Alaspäinroikunnoista voi tulla alas aiemmin kuin muut, jos olo alkaa tuntua huonovointiselta. Roikunnan jälkeen kannattaa nousta rauhallisesti rullaten ylös ja nojata hetki liinaan, jotta olo tasaantuu.

Ilmajoogaan tulee pukeutua pitkähihaiseen paitaan ja housuihin.

Koskaan ei ole 45 minuuttia kulunut niin nopeasti kuin ilmajoogatunnilla

Ilmajoogan jälkeen elämääni tupsahti hyvin yllättäen netissä tehtävät joogaharjoitukset mieheni kautta (kyseessä on siis netissä toimiva jooga-sivusto, joka tarjoaa monipuolisesti erilaisia joogaharjoituksia.) Harjoitusten joukosta löytyy niin aktiivisempaa joogaa edistyneille, kevyempiä harjoituksia aloittelijoilla sekä myös rentouttavaa ja energisoivaa Yin-joogaa, kuten monenmoista muuta. Joogatunteja olen tehnyt viime aikoina todella ahkerasti. Viimeksi tänä aamuna tein energisoivan Yin-harjoituksen ennen työpäivän alkua.

 

Mindfulness Vapaudu huolista sanna mämmi

kuva Vapaudu huolista -kirjasta 

 

Mindfulness

Mindfulness astui mukaan elämään jokin aika sitten, kun intuition voimalla nappasin kirjastosta mukaan Sanna Mämmin Vapaudu huolista -kirjan. Päätin kirjastoon mennessä, että lainaan sen kirjan,  jonka kohdalla tulee vahva tunne, että tämä minun pitää lainata ja lukea. Sanna Mämmin kirja loi vahvan tunteen, vaikka juuri sillä hetkellä mietinkin, miksi ihmeessä minun pitäisi lukea huolista vapautumisesta…

Kuitenkin jo heti samana iltana kirjaa lukiessa havahduin siihen, että juuri tämä kirja minun oli tarkoituskin lukea, intuitioni oli oikeassa. Se tiesi, mitä tarvitsen! Tunnistin itseni kirjan monesta eri kohdasta. Tunnistin ylikierrokset, tunnistin rauhattomuuden ja jatkuvan murehtimisen. Tunnistin itseni tekstistä enemmän kuin olisin uskonutkaan!

 

Mitä Mindfulness on?

Mindfulness on hyväksyvää tietoista läsnäoloa. Se on sitä, että hyväksyy tämän hetken sellaisena kuin se on ja antautuu sille. Sitä, että hyväksyy itsensä, muut ihmiset sekä ympäristön juuri sellaisina kuin ne ovat ja on samalla tietoinen mielessä liikkuvista ajatuksista, kehon tunnetiloista ja ympäristössä tapahtuvista asioista. Mindfulness on myös sitä, että antaa sisäisen ajattelijansa häipyä taka-alalle ja oppii kuuntelemaan tarkkaavaisesti vaikkapa tuulta, aaltoja ja lintujen ääntelyä. Minduflness on sitä, että keskittyy juuri tähän hetkeen, on mielellisesti ja kehollisesti läsnä, eikä ajelehdi ajatuksissaan. (Suora lainaus Vapaudu huolista -kirjasta)

 

Nämä kaksi ovat tuoneet elämääni rauhaa

Näiden kahden avulla olen saanut enemmän rauhaa päiviini. Rauhan myötä ajatuksia ja tunteita on paljon helpompi käsitellä ja mikä tärkeintä, tuntuu helpommalta päästää irti. Jotenkin tuntuu myös, että olen osannut olla paljon paremmin läsnä ja olen keskittynyt enemmän kaikkeen siihen mitä ympärilläni on (keväinen ihanuus, linnunlaulu, erilaiset äänet…), enkä niinkään ole elänyt vain tuolla pääkoppani sisällä samoja asioita jatkuvasti pyöritellen.

Uskon, että näiden kahden oli tarkoitus astua mukaan elämääni, koska nyt ne tuntuvat jotenkin niin oikeilta. Pidän todella paljon siitä selkeyden tunteesta, jonka sisäinen rauha tuo. Toki en voi olla varma, kestääkö tämä selkeys ja rauha kuinka kauan ja varmasti rauha aina välillä järkkyy, sitä se elämä on, mutta ainakin tiedän, mihin tunteeseen tähtään aina takaisin, jos olotila alkaa muuttua kireämmäksi ja stressikäyrät nousta.

Suosittelen näitä molempia lämmöllä jokaiselle. <3 Varsinkin sinulle, jonka mieli laukkaa tuhatta ja sataa, keho on kireä ja kaipaat selkeyttä. 🙂

 

Sinua saattaa kiinnostaa myös: 

Energisoiva jooga -harjoitus

Rauhoita vatsa -joogaliikkeet

 

Seuraa myös: 

Facebookissa / Instagramissa