Ruokapäiväkirja

Tuorepuurosta puhtia ja energiaa aamuun!

tuorepuuro ohje

tuorepuuro ohje

Viime aikoina aamupalakulhostani on löytynyt tuorepuuroa, joka on muuten hyvä ja täyttävä vaihtoehto aamulla nautittavaksi!

Tuorepuuro sopii loistavasti varsinkin kiireisiin päiviin ja aamuihin, koska se on äärimmäisen helppo ja nopea valmistaa; tuorepuuron ainekset sekoitetaan keskenään edellisenä iltana kulhossa, laitetaan yön ajaksi tekeytymään jääkaappiin ja aamulla puuro on valmis nautittavaksi. Niin simppeliä!

 

Mistä tuorepuuron voi valmistaa?

Tuorepuuron valmistamisessa pidetään kaavana sitä, että tuorepuuroon tulee 1 dl kaurahiutaleita, 1 dl nestettä, 1 dl massaa ja 1 tl makeutusta. Alla olen erotellut jokaisen kohdan tarkemmin ja listannut muun muassa mitä nestettä ja mitä massaa voit käyttää. Näitä kaikkia eri aineksia keskenään vaihtelemalla ja muokkailemalla pystyt valmistamaan itsellesi vaikka jokaiselle viikon aamulle erilaisen aamupalan jos niin haluaa. 🙂

 

1 dl kaurahiutaleita (tai esim. ruishiutaleita)

1 dl nestettä (nesteenä voi käyttää vettä, kaura-, kookos-/ mantelimaitoa tai ihan tavallista maitoa)

1 dl massaa (massana voi käyttää maustamatonta jogurttia, kananmunan valkuainen, kaura-, kookos- tai soijajogurttia, raejuustoa, rahkaa, banaania, marjoja, chian siemeniä…)

1 tl makeutusta (makeutuksena voi käyttää hunajaa, agavea, vaahterasiirappia, pähkinävoita, kaakaojauhetta tai ripaus vaniljajauhetta)

 

Itse valmistan tuorepuuroni usein kaurahiutaleista, soijajogurtista, chian siemenistä, mantelimaidosta ja hunajasta. Sekoitan kaikki ainekset keskenään rasiassa edellisenä iltana ja laitan jääkaappiin tekeytymään. Aamulla pilkon joukkoon mangoa / ananasta tai ripottelen päälle marjoja ja härkäpapurouhetta. Välillä nappaan tuorepuuron purkissa mukaan töihin ja syön välipalaksi.

Tuorepuuro on kokeilemisen arvoinen, suosittelen! 🙂

 

Sinua saattaa kiinnostaa myös:

Chiatuorepuuroa aamupalaksi! 

7 aamupalareseptiä, ole hyvä!

 

Seuraa myös: 

Facebookissa