Muutoksen teko – voi kyllä se voi olla välillä hankalaa!

Tuskailetko muutoksen teon parissa? Tuntuuko, että palaat kerta toisensa jälkeen lähtöpisteeseen? Jos kyllä, sun kanssa samassa pisteessä on todella moni ja muutoksen tekoon kyselläänkin jatkuvasti vinkkejä. Tähän kirjoitukseen listailinkin muutamia vinkkejä, miten voit selventää itsellesi paremmin mitä oikeasti haluat, miten voit päästä alkuun ja miten voit varmistaa, että jatkat eteenpäin hieman pidempään kuin sen päivän tai pari.

 

Ensin, mieti mihin haluat saada elämässäsi muutosta?  Ruokavalio? Liikunnan harrastaminen? Aktiivisuuden lisääminen? Parempi jaksaminen?

Moni haluaa omaan elämään muutosta, mutta usein ei kuitenkaan tarkkaan ottaen tiedetä millaista muutosta elämään oikeasti halutaan. Saatetaan haluta pudottaa muutama kilo painoa ja päästä parempaan kuntoon, mutta mielessä ei ole kristallin kirkkaana mitä ihan oikeasti halutaan saavuttaa ja mihin kaikkeen halutaan muutosta. Tästä johtuen oma tekeminen on sellaista edes takaisin soutamista, haahuillaan sinne tänne, kokeillaan vähän sitä ja tota.

Kun istuu kunnolla alas ja miettii, mitä haluaa saavuttaa tai mitä haluaa konkreettisesti omassa elämässä muuttaa,  pystyy muodostamaan itselle tavoitteen tai tarkan pisteen, johon haluaa päästä. Tämän tarkan lopputuleman avulla pystyy hahmottamaan kartan matkan varrelle ja karttaan pystyy merkkaamaan erilaisia välietappeja, joita haluaa saavuttaa. Näin haahuilun pystyy vaihtamaan päättäväiseksi etenemiseksi ja epävarmuus alkaa hiljalleen muuttua varmuudeksi.

Ei suunnistajakaan lähde metsään etsimään rasteja ilman karttaa, muutenhan siitä tulisi yhtä metsässä haahuilua.

Eli tiivistettynä yritän sanoa: lopeta haahuilemasta ja säntämäästä paikasta toiseen kuin päätön kana ja mieti tarkkaan mitä haluat ja mieti sen jälkeen miten voit saada haluamasi.

 

Mitä voisit tehdä heti tänään ja tällä viikolla haluamasi muutoksen eteen? 

Toinen mihin moni jää kiinni on se, että tiedetään kyllä mitä halutaan, mutta ei tehdä sen eteen mitään. Eli tällainen tyypillinen sohvakuntoilija ”pitäis liikkua, mutta ei jaksa, huomenna sitten…” Vaikka se sohvalla loikoilu tuntuu tosi mukavalta ja sieltä myös aina itseni silloin tällöin löydän rötväämästä, ei se sohvalla makaaminen saa peppua piukemmaksi tai nosta kuntoa. Tämän vuoksi on tärkeää tiedostaa, mitä tulee tehdä päivittäin enemmän ja mitä vähemmän ja laatia itselle vaikka muutaman kohdan lista, jota noudattaa ja sen jälkeen varmistaa, että TOTEUTAT listaamasti teot.

Mitä siis voisit tehdä tänään, jotta tuet haluamaasi muutosta? Mitä kaikkea voisit tehdä tällä viikolla tai koko huhtikuun aikana? Käytä aikaa oikeiden tekojen miettimiseen ja vielä tärkeämpää; niiden toteuttamiseen. 

 

Ole suunnitelmallinen – tiedä seuraavat askeleesi!

Mitä tekoja aiot tehdä minäkin päivänä? Jos tavoitteesi on pudottaa painoa, milloin treenaat? Milloin käytät aikaa aterioiden valmistamiseen tai aterioiden suunnitteluun?

Ilman suunnitelmaa arki usein vie kuin pässiä narussa, jolloin moni asia jää tekemättä. Tämän vuoksi on tärkeää ottaa ohjat omasta arjesta eikä antaa arjen viedä mukanaan. Toki välillä tulee vastaan päiviä, jolloin tuntuu, että saa juosta pää kolmantena jalkana, mutta kun miettii tällaisillekin päiville ne ”minimiteot” jotka aikoo kyseisen päivän aikana handlata, silloin kiireisenäkin päivänä tietää ottavansa askeleen eteenpäin.

 

Älä pyri tekemään liian monia muutoksia samaan aikaan!

Tämä on tärkeä seikka eli vältä tekemästä liian monia muutoksia samaan aikaan. Vältä muuttamasta liikaa liian lyhyessä ajassa. Tunnustele millainen sinä olet ihmisenä? Pystytkö yleensä tekemään monta asiaa samaan aikaan? Uuvutko helposti? Loppuuko motivaatiosi yleensä nopeasti? Mieti millainen olet ja etene sen mukaan.

Jos tiedät, että monen asian muuttaminen samaan aikaan vie sinulta mehut ja motivaation hetkessä silloin oikea tapa sinulle voi olla keskittyä yhden tai kahden asian muuttamiseen kerralla. Näin homma tuntuu helpommalta ja mukavalta, etkä joudu koko ajan miettimään teetkö kaikki asiat oikein.

 

Luota itseesi ja usko onnistumiseen

Yksi tärkeä seikka muutoksen teossa on itseensä luottaminen. Alku voi olla aina tosi sujuvaa, koska motivaatio on katossa ja sitä olisi vaikka muille jakaa. Muutaman päivän jälkeen voi kuitenkin alkaa takaraivosta kuulua sellaista ”pystynkö minä tähän?” tai ”tekisi mieli syödä pulla jos toinenkin” ajattelua. Tässä kohtaa on tärkeä luoda uskoa itseen ja toistella mielessä lauseita, jotka rohkaisevat jatkamaan.  Voitkin kirjoittaa itsellesi lapulle ylös erilaisia vahvistavia lauseita, joita toistat mielellesi aamuin illoin. Lue tämä aiemmin kirjoittamani kirjoitus, joka koskee aihetta

 

Ja lopuksi kannattaa muistaa, että motivaatio syntyy tekemällä!

Jos motivaatiosi lopahtaa eikä treenaaminen tai terveellisten aterioiden syöminen innosta ollenkaan, jatka silti, koska motivaatio ei synny odottamalla, vaan se syntyy tekemällä. Vaikka lenkille lähteminen tuntuisi kuinka kuralta, lähde silti ja tunne, kuinka motivaatio kasvaa lenkin aikana. Jos aamulla heräät ja mikään ei huvita, tee oikeita tekoja silti päivän aikana, koska huonon päivän ohi mennessä olet todella tyytyväinen, koska et lopettanut.

Ps. Jos haluat käydä nappaamassa ylhäällä kuvassa olevan tuorepuuron reseptin, löydät sen tästä ruokapäiväkirjapostauksesta. 🙂

 

Eilen startattiin uudet valmennusryhmät ja odotan taas innolla millaisia muutoksia uudet valmennettavat saavat aikaan tulevien viikkojen aikana! <3 

Meidän molemmat verkkovalmennukset tarjoavat terveelliset avaimet, joiden avulla voi lähteä tekemään muutosta. Jos haluat lukea lisää valmennuksista, käy tsekkaamassa tästä linkistä. 

 

Seuraa meitä myös: 

Facebookissa / Instagramissa