Näillä vinkeillä onnistut elämäntapamuutoksessa!

Näillä vinkeillä onnistut elämäntapamuutoksessa!

Ihminen on usein malttamaton ja haluaa nopeita tuloksia, sen sijaan, että ajattelisi sen pidemmälle. On ehkä myös vaikeaa nähdä omien pienten tekojen vaikutuksia pidemmällä aikavälillä ja taas nyt tapahtuvat asiat tuntuvat konkreettisemmilta. Tämä ilmiö näkyy vahvasti elämäntapamuutoksissa ja siinä, että ne vedetään melko usein vähän, tai ei nyt välttämättä vähääkään, överiksi. Anteeks. Puhun nyt suoraan ja haluankin herättää tunteita tällä tekstillä. Koska näin se vaan on, että se nopee muutos ei aina ole pikakaista onneen. Toki joskus kertarysäys voi toimia ja elämäntavat kestää läpi elämän, mutta harmittavan usein näin ei ole. Erityisesti mieli on saatava mukaan juttuun. Tästä tekstistä tulet saamaan uudenlaisia näkökulmia ja vinkkejä siihen, miten lähteä etenemään elämäntapamuutoksen teossa askel askeleelta. Näillä vinkeillä onnistut elämäntapamuutoksessa!

Kun on kiire

Anteeksi mitä? Överiksi? Miten niin, haluan muuttaa kaiken kertarysäyksellä, kerran aloitan! Ei mitään askel kerrallaan tai steppi kerrallaan, miksi nyt sitä kutsutkaan vaan haluan KAIKEN nyt hETI! Koko ruokavalio uusiksi, kasviksia kilo päivään, treenejä 5 kertaa viikkoon (tarpeen mukaan vaikka aamulenkitkin), veden juonti tuplaksi ja superfoodit ja kaikkee tosi tosi terveellistä kehiin, jes, jes nää on ne uudet elämäntavat! Mä oon niin energinen, musta riittäis virtaa vaiks pikkukylään ja tää on niin hienoo, painokin on tippunut jo 3 kiloa!

Siis hienoa! Pystytkö sä todella noudattaa tota 90 päivää? Entä vuoden? Mikä ääni kellossa on 90 päivän jälkeen useimmilla? Käydäänkö kuuntelemassa fiiliksiä myöhemmin, kun elämäntapamuutoksesta on kulunut 2 kk?

Noh…Tulin kipeäksi kuukauden päästä uusien elämäntapojen aloittamisesta. Töissä oli paljon kiirettä, kotona stressasi, yöunet kärsivät…Sittem vain väsähdin ja kuume iski päälle. Harmitti niin vietävästi, koska en päässyt treenaamaan ja hyvään vauhtiin päässyt treenitahti tyssäsi seinään. Kunto varmaan katosi sinne. Noh, kun jouduinkin jäämään kotiin ja harmitti, päädyin hamuamaan kaappeja ja löysin sieltä lähellä päiväystä olevan keksipaketin. Söin ne kaikki. Voi että harmitti kaiken sen jälkeen! Rankaisin itseäni lenkillä ja seuraavana päivänä sainkin katua hikilenkkiä, koska keuhkoputket alkoi rohisemaan ja minulla todettiin keuhkoputken tulehdus ja lääkäri laittoi minut liikuntakieltoon seuraavan kahden viikon ajaksi. Lääkäriltä kotiin ajaessani päädyin syömään autokaistan kautta, otin jälkkärinkin. Kilot ovat tulleet takaisin korkojen kera tämän takaiskun jälkeen. Päätin luovuttaa, koska tää vastoinkäyminen on niin iso. Ärsyttää vietävästi! Ihan sama,  yritinpä ainakin. En enää jaksa nähdä niin paljon vaivaa ja saada tällaisia tuloksia jotka ei kestä kauaa. 

Kun kaikki pitää saada heti, miten lopulta käy?

Tottakai kaikki tekisi mieli muuttaa kerralla! Alkumotivaatio on usein niin suurta. Keholle tämä voi kuitenkin olla liikaa, koska kuormitus ei tule pelkästään treenistä ja ruokavaliomuutoksista, vaan myös elämäntilanne: työ ja perhe-elämä kannattaa laskea mukaan. Myös henkinen stressi kuormittaa ja kuluttaa kehoa, mikä ehdottomasti kannattaa huomioida elämätapamuutoksia tehdessä. Pitkäaikainen stressi vaikeuttaa tilannetta, esimerkiksi laihduttaessa tai kiinteytyessä, koska stressihormonit sekoittaa kropan normaalitoimintaa. Suuret muutokset ruokavaliossa ja treenissä vaan lisäävät vettä myllyyn ja pian ollaan aika sopassa oman mielen ja kehon kanssa. Palopillit soi, akut huutaa tyhjyyttä ja tähän viisas keho vastaa usein tulehdusreaktiolla, pistämällä kuumeen päälle tai jonkun muun flunssan tai vaan väsyneen sekä vetämättömän olon.

 

Näillä vinkeillä onnistut elämäntapamuutoksessa!

Miten välttää moinen? Miten välttää sudenkuopat matkalla tehdessäsi elämäntapamuutosta?

Koska tärkeintä on saada muutokset ylläpidettyä, jotta tulokset säilyy, eikä katoa kuin tuhkana ilmaan. Tottakai, halutut kilot halutaan pitää poissa, rytmi liikkumisessa päällä ja yleensäkin dieettiajatusta kannattaa vältellä. Mitä tahansa haluatkaan saavuttaa, on päivittäisillä teoilla merkitystä silloin, kun ne muodostuu rutiineiksi. Se, että kaasutetaan ilman lämmittelyä kaasu pohjassa pöpelikköön, ei varmastikaan ole se, mitä haluat? Jaan 5 erilaista vinkkiä oikeasti pysyvään elämäntapamuutokseen.

VINKKI 1: VALITSE ENSIN YKSI, MELKO YKSINKERTAINEN JA HELPPO TEKO JOTA VOIT NOUDATTAA PÄIVITTÄIN JA JOSTA NAUTIT

Mikä se teko onkaan, mitä teet tänään oman hyvinvointisi hyväksi? Sellainen, jota voit noudattaa päivittäin. Onko se terveellinen aamupala? Happihyppely, jokin liikuntaharjoitus tai kymmenen minuutin jooga? Ei liian vaikea teko, vaan sellainen, minkä tekemisessä ei mene kauaa aikaa ja joka ei vaadi paljoa vaivaa. Yksi teko kerrallaan. Varmista, että pystyt jatkaa tämän teon toteuttamista arjessasi ja siirry sen jälkeen seuraavaan. Kyse on nyt elämäntapamuutoksesta.

Vaikka kuinka tekisi mieli muuttaa kaikki kerralla, ei ihmismieli ole tehty tällaiseen. Mitä jos lähtisit rakentamaan muutosta steppi stepiltä ja nyt ei syödäkään sammakkoa, vaan tehdään siitä muutoksesta mukavaa. Näin mieli vastaanottaa yhä enemmän ja enemmän muutoksia, eikä sille tule pakonomaista tarvetta pitää kiinni vanhoista tottumuksista ja näin myös huijjaat aivojasi siitä, että mistään ei tarvitse täysin luopua, vaan saat uutta, hienoa tilalle.

VINKKI 2: OPETTELE KUUNTELEMAAN HERKEMMIN KEHON JA MIELEN VIESTEJÄ

Liikunta on todella tärkeää elämäntapamuutoksessa! Liikunnalla kun on tutkitustikin huikeita terveysvaikutuksia. Muista siinäkin kuitenkin kohtuus ja nousujohteisuus, jolla tarkoitetaan sitä, että 0 tuntia viikossa treenannut aloittaa kevyellä hyötyliikunnalla ja alkaa pikkuhiljaa lisätä liikettä viikkoihinsa. Eli siinä ei ole alkuunsakaan järkeä, että 0 tuntia ennen liikkunut alkaa treenata 5 kertaa viikossa kovatehoisesti. Siinä kohtaa alkaa taas kehon palopillit huutaa.

Silloin kun arki on kuormittavaa, ei välttämättä se kovatehoisin ryhmäliikuntatunti ole paras vaihtoehto, vaan omaa olotilaa kannattaa opetella kuuntelemaan ja antaa keholle sen tarvitsemaa palauttavaa liikettä ja lepoa. Aina se raskain vaihteohto ei vie sua eteenpäin haluamallasi tavalla, eikä keho ole vastaanottavainen kovatehoiselle rääkille. Koska stressireaktio on jo valmiiksi kehossa, usein kovatehoinen treeni lisää sitä hetkellisesti ja helposti tuolloin ollaan erittäin alttiina kipeäksi tulemiselle. Joten jos haluat välttyä kipeäksi tulolta, vaihda rääkkitreeni jo valmiiksi kuormittavan päivän jälkeen kevyempään ja lempeämpään. Älä ruoski itseäsi liikaa, vaan ole tarpeen mukaan myös armollinen.

VINKKI 3: ÄLÄ ANNA PIILOHERKKUJEN KIUSATA!

Tämän olen huomannut olevan monen ongelmana ja riesana. Kaapeissa säilytetään vierasvaroja ja hyvin usein ne menee ”parempiin suihin” niinä hetkinä kun tulee se ns. heikko hetki. Minä ainakin aikoinani syyllistyin siihen, ennen kun tajusin tyhjätä kaikki herkut pois kaapista! Se ei riitä että ne ovat poissa näkyviltä, koska pelkkä tieto herkkukätkön olemassaolosta aktivoi alitajuntaa ninä hetkinä kun mieli kaipaisi keinotekoista mielihyvää. Joten vahva suositus: siivoa kaapit herkuista ja varmista, että asuinympäristössäsi ei ole sellaista ravintoa jota et tarvitse!

VINKKI 4: MITÄ RUOKAA SINULLA ON JÄÄKAAPISSA? TEE TSEKKAUS JA TÄYTÄ KAAPPISI VAIN JA AINOASTAAN HYVÄLLÄ, LAADUKKAALLA JA TERVEELLISELLÄ RAVINNOLLA.

Pitkä päivä, hirveä nälkä ja jääkaapissa ei tunnu olevan mitään muuta kuin kaupan einespinaattilättyjä ja pari nahistunutta tomaattia. Eipä muuta kun paistamaan lättyjä, onhan se vihreän väristä, mutta muutoin ei ole aitoa ja ravitsevaa ravintoa nähnytkään. Olo sen jälkeen ei ole mikään energisin pitkän ja kuluttavan päivän jälkeen, jolloin kehoa erityisesti kannattaisi ravita monipuolisella ravinnolla. Loppuilta meneekin nuutuneissa tunnelmissa.

Mitä jos jääkaappi olisikin varusteltu monipuolisesti kasviksilla, maustamattomalla kanalla, kananmunilla? Samalla kun paistaisit nämä äsken mainutut ei niin keholle ja mielelle hyvää tekevät pinaattilätyt, paistaisit samassa ajassa itsellesi munakkaan kananmunista, tomaatista ja lehtikaalesta. Pikaratkaisuna kokonainen porkkana ja pikkutomaatit sopivat salaatiksi, jos ei ole intoa ruveta pilkkomaan itselle salaattia.

Täytä kasvisosasto runsaasti ja erivärisesti! Laita niitä tarjolle ja näkyville. Pidä jääkaappi siinä kunnossa, että ravintovalmentaja antaisi sinulle aplodit!

SE TÄRKEIN VINKKI! TOTEUTA NÄITÄ ASIOITA ALKUUN 90 PÄIVÄÄ.

Elämäntapoja ei muuteta hetkessä pysyvästi. Rutiineita ei opita päivissä, ei viikoissakaan ja se vaatii alkuun mieleltä paljon ponnisteluita. Kun maltat jatkaa näitä tapoja noin 90 päivän ajan, alkaa tuolloin ”vaikein” vaihe olla takana. Nimittäin 90 päivän jälkeen uudet tavat alkavat jo rutinoitua ja tarttua niinsanotusti selkärankaan. Kun tämän ymmärtää, ollaan pitkällä! Tekojen pitää olla sen verran yksinkertaisia, että sä pystyt toteuttaa niitä tuon 90 päivän ajan.

Eli ongelma piileekin just siinä, että muutos tehdään usein kerralla, rymäytetään parin viikon ajan ja sitten se tuntuu niin vaikealta ylläpitää, että on helpompi luovuttaa. Ei, siitä ei saa missään nimessä tehdä liian vaikeaa! OLEMME ONGELMAN YTIMESSÄ!!! Tarkoitus on kiinnittää ne opit selkärankaan ja tehdä halu ja tarve lähteä liikeelle ja syödä terveellisesti.

Juuri tämän asian vuoksi myös me olemme kehittelemässä ”valmennusvaihtoehtoa”, joka ei olekaan vaan yhden kuukauden mittainen juttu, vaan jatkuu. Niin kauan, että uudet tavat on omaksuttu ja ne toteutuu arjessa, tuli vastaan flunssia, reissuja tai mitä nyt tahansa kissanristiäisiä. Koska silloin kun nää jutut on selkärangassa, ei tarvitse kovin paljoa huolehtia repsahduksista eikä morkkiksista, koska ei ole muuta vaihtoehtoa kuin palata takaisin omiin ihaniin elämäntapoihin. Sellaisiin joista mieli ja keho kiittää ja olet tyytyväinen kun aloitit steppi kerrallaan.

 

Upeaa alkanutta viikkoa jokaiselle ja muista, että tämä 90 päivän steppi stepiltä- ajatus toimii missä tahansa elämän osa-alueessa, mitä haluat lähteä muuttamaan! Joillekin se voi olla yksi rohkea teko päivässä tai jotain muuta.

Sinua voi kiinnostaa myös nämä artikkelit:

Kun terveelliset elämäntavat menee yli

Meal prepping

Aina ei jaksa eikä tarvitsekaan jaksaa

Seuraa meitä somessa: Facebook Instagram