Ruokapäiväkirja

Ruokapäiväkirja – Mitä viime aikoina on tullut syötyä?

Olen ihminen, joka räpsii kuvia aterioista oli se sitten mitä tahansa ateria. 😀 Tämän vuoksi mun puhelimen kuvagalleria on aika täynnä erilaisia otoksia. Tänään aamulla kaikkia kuvia läpikäydessä ajattelinkin, että onhan nuo kuvat jotenkin hyvä hyödyntääkin ja sen vuoksi nyt luvassa aika laaja ruokapäiväkirjapostaus viime ajoilta. 

Sen verran pitää tähän alkuun sanoa, että ollaan puolison kanssa sovittu yhdessä, että lähdetään panostamaan meidän ruokavaliota jonkin verran enemmän kasvispainotteiseksi ja näitä kuvia katsoessa huomaan, että se on toteutunut ihan kivasti. Punaista lihaa ollaan syöty paljon vähemmän kuin aiemmin (tai oikeastaan ei juuri ollenkaan) ja tilalle on tullut enemmän kasviproteiinivaihtoehtoja, kuten papuja ja linssejä. Yksi asia, jonka tajusin viimeaikaisia syömisiä miettiessä, että kalaa tulee syötyä todella vähän, vaikka meidän perheessä siitä tykkää kaikki. Koitankin heti loppuviikon aikana korjata tilanteen ja laittaa lohta uuniin. 😉

(Kuvakollaasissa kuva 1. on aina vasen ylä, kuva 2. oikea ylä, kuva 3. vasen ala ja kuva 4. oikea ala)

Ruokapäiväkirja

Kuva 1. Munakasta, avokadoa ja ananasta. Munakas ja avokado on yksi mun lempiaamupaloista. Syön niiden rinnalla aina jonkun hedelmän tai sitten jälkiuuni- tai kauraleipää. Munakas on tehty 1 kokonaisesta kananmunasta ja 2 valkuaista. Avokadoa syön aina puolikkaan.

Kuva 2. Kikhernepihvejä, superriisiä ja kaalisalaattia. Kikhernepihvit on tehty sipulista, Bonduellen kikherneistä, pikkasen ruisleseitä, oliiviöljyä ja mausteita.

Kuva 3. kaalisörsseliä ja lehtikaalisalaattia. Kaalisörsselissä kaali, porkkana ja sipuli paistetaan pannulla, joukkoon lisätään hieman vettä, mausteita ja kookosmaitoa. Paistetaan niin kauan kannen alla, kunnes kaikki on pehmeitä. Lisään usein joukkoon loppuvaiheessa cashewpähkinöitä tai sitten paistettuja broilerisuikaleita.

Kuva 4. Kasvispyöryköitä, paistettua sipulia ja parsakaalia, tomaattia, rucolaa ja silmusalaattia. Nämä kasvispyörykät oli kyllä pettymys. Syön aina silloin tällöin Samirin kasvispullia (koska ne on helppoja ja hyviä), mutta tällä kertaa kaupassa oli sellaisessa vaaleassa pussissa olleita falafeleja ja ne oli kyllä todella kovia ja jauhoisia. Ei jatkoon….

 

Ruokapäiväkirja

Kuva 1. Bataattia, kesäkurpitsaspagettia ja kaalisörsseliä. Samaa sörsseliä kuin aiemminkin.

Kuva 2. Punasipuli-fetasalaattia pähkinöillä. Mitä enemmän punasipulia, sen parempi. 😉

Kuva 3. Herkullinen lounassalaatti broilerilla. Löydät tämän salaatin reseptin täältä. Yksi mun lemppari, nam!

Kuva 4. Bataatti-porkkana-sipulimuhennosta broilerilla, mungpavun iduilla ja silmusalaatilla. Kypsennän broilerin nykyään melkein aina uunissa, koska silloin broilerin koostumuksesta tulee kivan murea.

 

Ruokapäiväkirja

Kuva 1. Tuorepuuroa granaattiomenansiemenillä, banaanilla, pellavansiemenrouheella ja mustikoilla. Tuorepuurossa: 1 dl maustamatonta jogurttia, 1 dl mantelimaitoa, 1 dl kaurahiutaleita 1 rkl chian siemeniä. Kaikki ainekset sekaisin illalla ja annetaan tekeytyä yön ajan jääkaapissa.

Kuva 2. Marjasmoothie kauramuroilla, härkäpapurouheella, chian siemenillä ja pellavansiemenrouheella. Smoothiessa marjoja, puolikas avokado, puolikas banaani, proteiinijauhetta, kauramaitoa.

Kuva 3. Mansikkasmoothie. Smoothiessa runsaasti mansikkaa, vaniljaheraa, banaani ja mantelimaitoa.

 Kuva 4. Kerrosvälipala, jossa banaaniviipaleita, kreikkalaista jogurttia, chialimaa, murskattua mustikkaa ja mansikkaa sekä muutama saksanpähkinä. Tästä välipalasta lapset piti tosi paljon.

 

Ruokapäiväkirja

Kuva 1. Testissä: Finn Crispin punajuurinäkkärit. Ihan hyvänmakuisia näkkäreitä ja väri houkuttaa myös lapset syömään näitä näkkäreitä. 😀 Inkivääri maistuu kivasti.

Kuva 2. Uunissa paistettua bataattia ja kesäkupritsaa kikherneillä pinaatilla, tomaatilla, munpavun iduilla ja pinaatilla. Uunissa paistettu bataatti ja kesäkurpitsa on vaan niin hyvää. Molemmat pilkotaan melko pieneksi ja päälle ripotellaan oliiviöljyä ja ruususuolaa. Sopii melkein minkä kanssa tahansa.

Kuva 3. Paistettua lehtikaalta, keitetty kananmuna, avokadoa ja 100% kauraleipää. Paistettu lehtikaali on myös yksi mun lemppari. Lehtikaalista leikataan ensin puinen varsi pois ja sen jälkeen lehtikaali paistetaan pannulla ja joukkoon puristetaan puolikkaan sitruunanmehut ja ripaus ruusu- tai merisuolaa.

Kuva 3. Cocovin välipalapatukka. Kaupassa iski karsea nälkä ja tämä patukka tarttui mukaan. Maku oli ihan ok, joskaan ei nyt ihan paras mahdollinen.

 

Terveelliset herkut

Kuva 1. Herkutteluhetki Turun Hansan Powaussa; omena-suklaaraakakakkua ja snickerskakkua. Omenakakku oli tosi hyvää. Snickerskakku oli pojan oma, mutta hänen makuunsa kakku oli vähän liian äklömakeaa, joten äiti popsi myös hänen kakkupalan puolikkaansa. 😉

Kuva 2. Soija-mantelirahkaa kauramuroilla, granaattiomenansiemenillä ja avokadolla. Lasten muroja tulee joskus lisättyä myös omiin smoothiekulhoihin. Nyt meiltä on viime aikoina löytynyt kaapista Alku kaurasydänmuroja. Näiden lisäksi Two Dadsin ruispuhkut on myös meidän lasten mieleen. Lapsille (tai itselle) muroja valitessa kannattaa käyttää hetki pakettia tutkiessa ja katsoa kuinka paljon murot sisältää mm. sokeria, nimittäin osassa muroista voi olla jopa 25g sokeria per 100 grammaa, joka tarkoittaa, että sokeria on jopa neljännes. Kuitujen määrää kannattaa myös tarkastella.

Kuva 3. Kahvin kanssa itsetehtyä raakasuklaata. Nämä raakasuklaat tehtiin taateleista, raakakaakaosta, hunajasta, kookosöljystä ja hunajasta. Taatelien vuoksi raakasuklaa jäi hieman pehmeäksi, mutta hyvää oli!

Kuva 4. Kotitekoista ”jätskiä”. Löydät tämän marja-banaanijäätelön reseptin täältä. 

 

Olipas siinä aterioita kerrakseen. Kerro ihmeessä, jos tällaiset ruokapäiväkirjapostaukset kiinnostaa ja haluat nähdä niitä jatkossa lisää.

Täältä löydät aiemman ruokapäiväkirjapostauksen

 

Seuraa meitä myös:
Facebook / Instagram