Syyt, miksi treenaan!

syyt, miksi treenaan!

Kuntosalilla ollessa ympärillä pyörii useita eri treenareita, joista jokainen on omannäköisensä, omankokoisensa ja omanlainen yksilönsä.  Niin monta eri ihmistä kuin meitä mahtuu sinne salille, niin monta eri syytä löytyy myös treenaamiseenkin.

Parikymppisenä mun treenaamisen syy oli se sama, joka on varmasti monella muullakin. Halusin saada hyvän kropan, joka näyttää kivalta. Eli esteettisyys oli mulle kaikki kaikessa ja onhan se toki kiva juttu, jos kroppa on kunnossa ja lihaksetkin jonkin verran erottuu. En silloin miettinyt treenaamista niin terveyspohjalta tai ajatellut asiaa sen syvemmin.

Ajan myötä asiat voi kuitenkin muuttua ja mulla suuri muutos tapahtui toisen lapsen syntymän jälkeen. Olin koko raskausajan kärsinyt selkäkivuista ja raskauden ensimmäisellä kolmanneksella multa meni yhtenä aamupäivänä kotona jalat alta, enkä enää päässyt nousemaan ylös. Tuosta päivästä eteenpäin meni yhteensä kuusi viikkoa päästä takaisin jaloilleen. Liikuin kotona rollaattorilla ja käytin apuvälineitä, koska selkä oli niin sökönä. Ikää mulla oli tuolloin 25 vuotta.

Liikuin kotona rollaattorilla ja käytin apuvälineitä, koska selkä oli niin sökönä.

Keskimmäisen synnytys sujui ihan mukavasti, mutta heti synnytyksen jälkeen tunsin, kuinka kaikki ei ole ihan kunnossa. Muistan kävelleeni vastasyntyneiden ostastolla hakemaan ruokaa keittiöstä ja tarjotinta takaisin huoneeseen kantaessa alaselässä oleva kipu ja paine oli jotain ihan karseeta. Mietin vain, että pääsisinpä takaisin huoneeseen ja makuulle. ”Kyllä tämä tästä ohi menee ajan myötä”, muistan ajatelleeni.

Päivät kuluivat, pääsimme vauvan kanssa kotiin ja kipu vaan yltyi. En pystynyt kävelemään tai seisomaan, koska alaselässä oleva kipu ja paine oli jotain sanoinkuvaamatonta. Kävin fyssarilla varmaan kahdesti viikossa, joka soitteli mulle myös lähes päivittäin kotiin ja kyseli kuulumisia. Vaikka mitä koitin tehdä ja vain maata, tilanne meni pahemmaksi.

Keskimmäinen syntyi itsenäisyyspäivänä ja tästä kolmen viikon kuluttua huomasin, ettei toinen jalka enää kunnolla nouse ja pidätyskyky oli heikentynyt todella paljon eli suoraan sanottuna en pystynyt pitämään mitään sisällä. Lähdin mieheni kanssa päivystykseen, josta mut laitettiin samana päivänä leikkaukseen. Mulla oli qauda equina-oireyhtymä, joka johtui alimman nikamavälin välilevytyrästä, joka painoi pahasti hermoja. Lisäksi kahdessa muussa välilevyssä oli pullistumaa.

Leikkauksen jälkeen kuntoutuminen kesti yhteensä 1,5 vuotta. Tänä päivänä mulla ei vieläkään ole kunnolla tuntoa pakaroissa, joka on toki talvipakkasilla kiva, koska en tunne niiin kylmää, hah.. 😉 Lisäksi myös mm. takareisien kireyden ja liikkuvuuden kanssa on ajoittain ongelmaa, mutta muuten olo on loistava, kivut on lähes kokonaan poissa.

Kuntoutuksen aikana mun ajatusmaailma treenaamisen suhteen muuttui melkoisesti.

Kuntoutuksen aikana mun ajatusmaailma treenaamisen suhteen muuttui melkoisesti. Halusin kuntouttaa ja treenata itseni kuntoon, jotta mun selkä voi mahdollisimman hyvin ja ennen kaikkea, jotta voin toimia itsenäisesti, eikä mun päivissä olisi kipua. Nuo aiemmat selkävaivat laittaakin nykyään lähes ”pakkotreenaamaan”, koska muutaman päivän liikkumattomuus tuntuu selässä. Liikunta auttaa pitämään kivut poissa ja mitä vahvempi keskivartalo ja koko keho, sen paremmin selkä voi.

Tuo oma puolentoista vuoden kuntoutusjakso auttoi mua ymmärtämään, ettei koskaan kuntosalilla, lenkkipolulla tai missään muualla pitäisi (koskaan ikinä) arvostella toisia ihmisiä kunnon perusteella, koska meillä toisilla ulkoapäin katsovilla ei ole minkäänlaista tietoa siitä, miksi kyseinen henkilö treenaa tai mitä hänellä on taustallaan. Henkilö, joka voi olla sinun silmääsi melko heikkokuntoinen, voi olla selättänyt jo melkoisen matkan ja hänen mittakaavallaan olla jo pitkällä.

Ja tähän loppuun pitää sanoa, että toki suurin osa meistä treenailee harrastuksen tai sen esteettisyyden eteen, joka ei sekään ole ollenkaan väärin, ei missään nimessä! Liikunta on hyväksi, oli syy mikä tahansa. Pitää vain muistaa, ettei kaikki treenaa sen vuoksi miksi juuri sinä tai minä treenaamme. Hyvän olon ja hyvän kunnon lisäksi syitä voi olla monenmoisia.

Säännöllinen treenaaminen on mulle syy pysyä itsenäisenä, hyväkuntoisena ja nauttia kivuttomista päivistä tänään ja tulevaisuudessa! Tämän lisäksi liikunta auttaa vähentämään stressiä ja antaa energiaa päiviin. Esteettisyys on näiden hyötyjen päälle pelkkää plussaa. 🙂