paremmat ruokaostokset

Näin teet parempia ostovalintoja ruokakaupassa!

Tänä päivänä tärkeintä päivittäisessä ruokavaliossa mulle on se, mitä mun ateriat pitää sisällään. En itse asiassa mieti ollenkaan kuinka paljon kaloreita mun aterioissa on, vaan haluan enemmän panostaa laatuun ja että saisin päivittäisistä aterioista ravintoaineita monipuolisesti eri lähteistä. Näin pystyn varmistamaan, että keho saa sitä, mitä se tarvitsee toimiakseen mahdollisimman hyvin ja jotta voin hyvin arjessani.

Tähän kirjoitukseen laadinkin muutaman kohdan joiden avulla sä voit vaikka heti seuraavalla kerralla kaupassa ryhtyä miettimään sun ruokaostoksia ja miten voisit valita sieltä kaupan notkuvilta hyllyiltä laadukkaampia ja parempia valintoja ostoskoriisi. 🙂

 

Salaattihylly

Salaattihyllyllä kannattaa valita kaikkia tummanvihreitä salaatteja vaaleiden sijaan (kiinankaali, jäävuorisalaatti..) koska tummanvihreät salaatit sisältävät paljon enemmän ravintoaineita kuten esimerkiksi lehtivihreää ja vaaleat salaatit sen sijaan ovat usein lähestulkoon vettä. Hyviä vaihtoehtoja ovat muun muassa rucola, pinaatti ja lehtikaali.

Tuoreosastolta kannattaa napata salaattien lisäksi myös monia muita kasviksia ostoskoriin ja lisäillä niitä päivän muille aterioille, jos kasvisten päivittäin nautittu määrä on alhainen.

 

Leipähylly

Leipähyllyllä kannattaa kiinnittää huomio leipäpusseja valitessa kuitujen määrään ja siihen, mitä leipä pitää sisällään. Runsaskuituiset leivät auttavat pitämään nälän pidempään poissa ja kuidut tukee myös suoliston hyvää toimintaa. Vaaleat leivät sisältävät usein hyvin niukasti kuituja ja runsaasti käsiteltyjä vaaleita jauhoja, jolloin käsittelyn mukana jauhoista on kadonnut tärkeät ravintoaineet ja jäljelle jää vaan ns. tyhjät kalorit.

Kun valitset kaupassa seuraavan kerran leipäpussia, olisi pussin kyljessä hyvä lukea, että kyseinen tuote sisältää kuitua yli 8 grammaa per 100g. Hyviä vaihtoehtoja ovat mm. jälkiuunileipä, Real-leipä ja 100% kauraleipä on myös hyvä vaihtoehto. Huom. Tumma väri ei aina kerro kaikkea. Väri voi olla peräisin siirapista tai maltaasta.

 

Jogurttihylly

Jogurttiosastolta löytyy vaikka mitä purnukkaa moneen eri lähtöön. Tänä päivänä jogurttihyllyt voivatkin olla todella pitkiä ja siellä on niin paljon purkkeja, ettei niistä osaa edes valita. Valitettavasti näiden useiden vaihtoehtojen joukossa niiden hyvien määrä tuntuu olevan vähäisempi. Nimittäin todella moni jogurtti pitää sisällään ihan valtavasti sokeria, jotkut jopa yli 25g per 200g, joka on yhteensä moooonta sokeripalaa. Tämän vuoksi onkin hyvä katsella niitä jogurttipurkkeja ja selailla kuinka paljon ostamasi tuote pitää sokeria sisällään. Jos sokeria on yli 5g per 100g, silloin kannattaa katsoa toinen purkki.

Maustamattomat jogurtit ovat hyvä valinta ja esimerkiksi myös kreikkalainen jogurtti. Näiden joukkoon voi sekoittaa pakkasesta marjoja ja pieni kourallinen pähkinöitä ja hyvä välipala on valmiina. Huom! Jos purkissa lukee ”ei lisättyä sokeria” ei se tarkoita automaattisesti parempaa vaihtoehtoa. Tuotteessa voi olla keinotekoisia makeutusaineita, kuten aspartaamia tai asesufaatti K:ta, jotka ovat oma juttunsa (esim. aspartaami hajoaa elimistössä metanoliksi, joka on hirmu myrkky).

 

Murohylly

Muroissa on sama juttu kuin jogurteissa eli hyllyllä on vaikka mitä vaihtoehtoja ja valitessa kannattaa syynätä niitä ravintosisältöluetteloa. Yksi kerta käytin oikein pitkän tovin aikaa murohyllyllä seistessä ja valitessani omille lapsille muroja ja kauhistelin sokerilukemia ja kuitujen puutetta. Osa tuotteista oli 1/3 sokeria, joka on vähän sama kuin keksejä syöttäisi lapsille aamupalaksi! Löytyi sieltä onneksi pari hyvääkin vaihtoehtoa, mutta huomasin samalla, että nämä ”parempien” vaihtoehtoja paketit oli ulkoasultaan aika paljon tylsemmissä paketeissa kuin isojen ketjujen sokerimurot, joita myytiin selkeästi eteenpäin pakettien loisteliailla ulkoasuilla, joihin lapset varmasti tarttuu.

Meidän valintoja lapsille ovat Two Dads murot ja varsinkin Two Dads ruispuhku, jotka sisältää sokereita alle 4g per 100 grammaa ja kuitua on 14g per 100g. Two Dads murot ei sisällä lisäaineita, ne on GMO-vapaita ja täysin vegaanisia.

 

Riisit ja pastat

Riisit ja pastat voi lähteä korvaamaan esimerkiksi uunijuureksilla, bataatilla, pavuilla tai kasviksilla. Itse teen tosi usein myös kesäkurpitsasta spagettia. Jos haluat kuitenkin pitää kyseiset tuotteet osana ruokavaliotasi, voit valita täysjyväpastaa, kikhernepastaa (johon olen muuten viime aikoina tutustunut ja on ihan hyvänmakuinen valinta) ja riisiä valitessa voi kokeilla myös esimerkiksi superriisiä, jossa on riisin lisäksi mukana muutakin.

 

Juomahylly

Mielestäni paras janojuoma on aina vesi. Jos olet tottunut ostamaan kaupasta mehuja, limsoja tai energiajuomia, suosittelen joko jatkossa vaan kävelemään kylmän viileästi juomahyllyjen ohi (kyllä siihen nopsasti tottuu) tai nappaamaan hyllyltä kookosvettä kärryyn tai vaikka silloin tällöin kombuchapullon (joka on maitohappobakteerijuoma) ja nauttimaan sen hyvällä omalla tunnolla.

 

Nämä valinnat olivat nyt tällaisia hyvin perinteisiä suomalaisten perheiden ruokavalioon kuuluvia ruokia, joiden laatua voi lähteä hiljalleen parantamaan. Jos koit tämän kirjoituksen hyödyllisenä laita ihmeessä kommenttia ja voin laatia jatkossa ruokakaupan muistakin eri tuotteista samankaltaisen kirjoituksen. 😊