aamurutiinit

Hyvät aamurutiinit tukevat onnistunutta päivää!

Onko sinulla selkeät aamurutiinit, joiden mukaan toimit joka aamu vai menetkö päivä kerrallaan eteenpäin ja otat vastaan mitä jokainen uusi aamu tuo tullessaan?

Olen huomannut, että menestyneiden ihmisten kirjoissa ja videoissa mainitaan usein hyvät aamurutiinit, joiden avulla kyseiset henkilöt aloittavat päivänsä. Hyvin yleisiä aamurutiineja ovat muun muassa: aikaisin herääminen, kehon herättelyä nopean hikitreenin avulla, kylmä suihku, terveellinen aamupala, veden juominen, päivän suunnittelu, kiitollisuuspäiväkirjan kirjoittaminen… Näitä lukiessa aloinkin aikoinaan pohtia omia aamurutiineja ja tukevatko ne loppupäivääni ja valitettavasti vastaus oli silloin, että eiväthän ne tue, mutta onneksi muutoksen tekeminen on aina mahdollista.

Lähdinkin aikoinaan muokkaamaan omia aamurutiinejani haluamaani suuntaan luettuani Hal Elrodin Aamun ihme -kirjan, josta sain todella hyviä käytännön vinkkejä hyvän aamun rakentamiseen. Aika nopeasti aamurutiinien muokkaamisen jälkeen huomasinkin, että hei, uudet aamurutiinithan ovat tosi hyvä juttu ja selkeästi huomasin, että päivät alkoivat sujumaan paremmin, pystyin pitämään paremmin fokuksen tärkeissä asiossa ja muutenkin sisällä tuntui enemmän tietynlaista tyyneyttä ja rauhallisuutta, joka saattaa kantaa jopa koko loppupäivän. Tämän myötä ymmärsin täysin pointin, mitä kirjoissa ja videoissa haluttiin jakaa eteenpäin.

 

Miksi suosittelen hyvien aamurutiinien luomista juuri sinulle?

Hyvät aamurutiinit ovat osa kokonaisvaltaista hyvinvointia ja niiden avulla pystyy vaikuttamaan varsinkin mielen hyvinvointiin. Jos herää aamulla siihen, että on torkuttanut taas aivan liian monta kertaa ja meinaa myöhästyä tapaamisesta ja kaikki muukin on sikin sokin, silloin stressikäyrät ovat jo heti aamusta silmien aukaisemisesta aina iltaan saakka korkealla, joka ei tee hyvää, ei mielelle, ei keholle.

Jos taas luo itsellensä hyvän aamunaloituksen, joka tukee sitä, että saa aloittaa oman päivän kaikessa rauhassa ja rakentaa aamun juuri niistä itselle tärkeistä rakennuspalikoista eli aamurutiineista, silloin kokee jo heti aamusta mielihyvän, mielenrauhan ja positiivisuuden tunteita, jotka voivat kantaa pitkälle loppupäivään ja joiden avulla voi myös käsitellä paremmin päivän mittaan vastaan tulevia stressaavia tilanteita.

 

aamurutiinit

Omat top 6 aamurutiinit

Alla omat top 6 aamurutiiniani, jotka toistuvat lähes päivittäin. Toki nämä ruuhkavuodet asettavat välillä oman haasteensa hyvään aamunaloitukseen ja välillä yöheräilyt ja valvomiset vievät voiton ja haluan vain tankata unta palloon, mutta useimmiten nämä kaikki ovat kuitenkin osana jokaista aamua.

Kun olet lueskellut kuusi kohtaa läpi, olisi todella hienoa jos hetken pohtisit millaisia aamurutiineja juuri sinä haluaisit päivittäin toteuttaa ja toteutatko niitä jo nyt arjessasi? Millaisista aamuista pitäisit eniten? Haluaisitko tehdä aamulla nopean hikitreenin tai käydä kävelylenkillä? Miten voisit jatkossa järjestää aamusta hieman aikaa treenaamiselle? Voisitko hiljalleen ryhtyä heräämään aiemmin ja mennä hieman aikaisemmin nukkumaan? Aikaa kyllä usein alkaa kiireisenkin arjen keskellä löytyä kun priorisoi asioita ja kun tosissaan haluaa jotain. Olisi todella kiva kuulla kommenttikentässä, millaisia aamurutiineja aiot / haluaisit aamuihisi sisällyttää.

Herään aikaisemmin

Omaan hyvään aamuun kuuluu aikaisin herääminen, jotta ehdin viettää hetken aikaa itsekseni kaikessa rauhassa. Joskus herään 30 minuuttia aikaisemmin kuin muut ja joskus jopa 2 tuntia ennen. Tämä riippuu suuresti siitä, millaiset yöunet ovat takana. Aikasemmin heräämisen rinnalla pidän tärkeänä myös riittävää unen saantia yön aikana ja jos herään aamulla aikaisemmin, pyrin varmistamaan, että menen illalla aikasemmin nukkumaan.

 

Juon ison lasillinen vettä

Heräämisen jälkeen suuntaan keittiöön ja juon suuren lasillisen vettä. Välillä laitan veden sekaan sitruunaa ja välillä limeä, mutta useimmiten vesi menee sellaisenaan (sitruunaa ja limeä sekoitan veteen, koska ne tehostavat veden imeytymistä). Vesi virkistää ja herättelee kehoa ja tasaa yön aikana tullutta nestevajetta. Suosittelen vesilasillisen juomista tyhjään mahaan suuresti ihan jokaiselle. Jos et ole tottunut juomaan aamuisin vettä, voit lähteä liikkeelle pienellä vesilasillisella ja nostaa määrää hiljalleen noin 5-6 desiin. Tämä on tapa joka toistuu ihan joka aamu.

 

Luen kirjaa

Vesilasilllisen jälkeen istahdan usein hetkeksi kirjan ääreen ja luen muutaman sivun. Aiemmin mietin, etten kiireisen arjen keskellä ehdi ollenkaan lukea, mutta kun mietin asiaa siltä kantilta, että jos luen joka päivä 10 sivua, saan 10 päivässä luettua jo 100 sivua, joka tarkoittaa, että olen yhdessä kuukaudessa lukenut suurin piirtein yhden kirjan. Tällä tahdilla pystyy lukemaan vuodessa jo 12 kirjaa, joka on ihan hyvä määrä. Eli ei kannata väheksyä päivittäisiä pieniä aikaansaannoksia. 😉

 

Sunnittelen alkavaa päivää

Kirjan lukemisen jälkeen otan eteeni kynän ja paperin ja mietin mitä haluan saada kyseisen päivän aikana aikaan. Listaan ensin kaikki eri tehtävät ja sen jälkeen numeroin tehtävät tärkeysjärjestykseen. Tämän jälkeen koitan hoitaa tehtävät päivän mittaan tärkeysjärjestyksessä. Usein käyn listan vielä uudelleen läpi ja mietin, onko kaikki tehtävät oikeasti pakollisia vai olenko vain laittanut ne listaan sen takia, että ne pitäisi tehdä (vaikkei oikeasti edes tarvitse) ja jos tällaisia listasta löytyy, yliviivaan jkohdat pois listasta.

Päivään on todella tärkeää mahduttaa sellaisia tehtäviä ja tekoja, jotka ovat ihan oikeasti pakollisia ja joita HALUAA tehdä eikä niinkään, että niitä pitäisi tehdä tavan vuoksi. Aina kannattaa miettiä, mitkä ne omat päämäärät ja tavoitteet ovat ja katsoa, että päivittäiset teot tukevat niitä.

 

Teen aamupalasmoothien

Kirjan lukemisen ja suunnittelun jälkeen valmistan itselleni aamupalasmoothien, johon lisään marjoja, proteiinia, puolikkaan banaanin, avokadoa, pellavansiemen- tai kookosöljyä, kuitulisää, viherjauhetta, raakakaakaota, inkivääriä ja mantelimaitoa.

Pidän smoothiesta aamupalana todella paljon, koska se on helppo valmistaa ja sen lisäksi smoothie on nopeasti juotava ja juoman voi ottaa kiireessä mukaan autoon ja juoda matkalla ja jos tekee kerralla suuren kannullisen, siitä voi saada vielä välipalan samalle päivälle, jolloin saa hoidettua kaksi ateriaa yhdellä iskulla. Niin kätevää!

Nappaa 3 aamupalasmoothiereseptiä!

 

Venyttelen / Syvähengittelen

Joskus, jos jää aikaa, käyn matolle ja venyttelen kehoa avaavilla venytyksillä tai käyn lattialle selinmakuulle ja teen syvähengitysharjoituksia. Varsinkin avaavat venytykset tuntuu todella hyvältä kehossa ja niistä tulee kehoon vetreä ja hyvä olo. Syvähengitykset auttavat myös tuomaan todella rennon olon ja teen niitä usein myös illalla päivän päätteeksi, koska syvähengitykset auttavat päästämään irti päivän kiireestä ja mieli rauhoittuu.  5-10 minuuttia venyttelyä / syvähengittelyä tekee jo tosi hyvää. 

 

Kestääkö näiden aamurutiinien toteuttaminen ikuisuuden?

Listaa lukiessa saattaa tuntua siltä, että näiden aamurutiinien toteuttamiseen menee ikuisuus, mutta oikeasti kaikki kuusi saa tehtyä noin puolessa tunnissa. Suosittelen lämpimästi rakentamaan omasta aamusta sellaisen, joka tuottaa hyvää oloa, jonka ansiosta päivä lähtee hyvällä fiiliksellä liikkeelle ja jonka ansiosta koko loppupäivä voi sujua paremmin. Sinun aamurutiineissa ei tarvitse olla kuutta eri osiota, vaan se voi koostua vaikka kahdesta teosta, jotka tuottavat juuri sinulle hyvää oloa. Pääasia, että aamurutiinisi ovat sellaisia, jotka lisäävät hyvinvointia ja ennen kaikkea niiden toteuttamisen jälkeen susta tuntuu, että päiväsi alkaa hyvällä energialla!

Jos haluat muuttaa rutiineitasi kaikin puolin terveellisempään suuntaan ja haluat panostaa omaan hyvinvointiisi, uskomme vahvasti, että Puhdistu & Hoikistu -verkkovalmennuksemme avulla löydät uutta energiaa arkeesi. Kehitimme valmennuksen sinulle, joka haluat voida paremmin ja tehdä sen luonnollisen yksinkertaisesti niin, että voit noudattaa oppeja vaikka läpi elämäsi. <3

 

Kuka täällä kirjoittelee?

Heippa! Olen Merita, 31-vuotias viisihenkisen perheen äiti ja hyvinvointialalla työskentelevä yrittäjä. Merita ja Elina -blogi siirtyi Fitin puolelle New Beginning-sivustoltamme ja on ihan mahtavaa jatkossa kirjoittaa Fitin sivuille! 🙂

Kirjoittelen paljon kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista, ravinnosta ja julkaisen jatkossa tasaiseen tahtiin myös terveellisiä reseptejä, koska tykkään kovasti kokkailla ja loihtia uusia ohjeita. Hyvinvointikirjoitukseni pohjautuvat usein siihen, miten omasta hyvinvoinnista voi pitää parempaa huolta kiireisen arjen keskellä. Aihe on itsellenikin todella ajankohtainen, koska elelen ruuhkavuosien keskellä.

Instagram / Facebook

 

Sinua saattaa kiinnostaa myös:

Resepti – chiatuorepuuroa aamupalaksi 

7 aamupalareseptiä, ole hyvä!

Liikunnallinen aamunaloitus