Kokonaisuus ensin kuntoon ja sen jälkeen vasta hifistellään!

Terveellisesti syöminen ei ole oikeasti niin vaikeaa, mutta usein me tehdään siitä itsellemme alkumetreillä aivan liian suuri pala purtavaksi. Itse ainakin allekirjoittaneena voin sanoa, että vuosia sitten tuskailin syömistottumusten muuttamisen parissa, koska tein siitä itselleni niin vaikeaa, välillä aivan tuskaista. Takerruin pikkuasioihin ja unohdin katsoa kokonaisuutta. Mietin, mitä kuuluu sipaista leivän päälle, voita vai margariinia, mutta oikeasti kun miettii, tuo teelusikallisen tai ruokalusikallisen muuttaminen ei paljon vaikuta, jos kaikki muu on pielessä. (Toki pienikin muutos kohti parempaa on jees, mutta pikkuasioihin kannattaa käydä kiinni sen jälkeen kun kokonaisuus alkaa olla kondiksessa.)

Yksi minkä olen oppinut vuosien saatossa, on se, että kannattaa lähteä miettimään mikä omassa päivittäisessä syömisessä on nyt mahdollisesti pielessä ja mietitään asiaa REHELLISESTI. On tutkittu, että kerromme muille aina syövämme 75% vähemmän kuin oikeasti syömme, joten vältä huijaamasta itseäsi ja mieti rehellisesti paperille ylös asioita, jotka on pielessä. Nämä ihan sen vuoksi, että voit tilannetsekkauksen jälkeen tarttua ongelmakohtiin kiinni ja kääntää ne kohti parempaa suuntaa.

 

Usein monella pielessä on joko:

– ateriarytmi (syö koko ajan ja napostelee tai skipataan aterioita ja ateriavälit venyy pitkiksi ja lopputuloksena iltasyöpöttely)

– ateriat ovat liian yksipuolisia (syödään koko ajan samaa ruokaa. Usein myös ateriat ravinneköyhiä ja energiapitoisia)

– liian vähäinen vedenjuonti ja vastavuoroisesti liian paljon kahvia

– herkkuja syödään usein, jopa päivittäin

– syödään runsaasti prosessoitua eli käsiteltyä ruokaa (roskaruoka ja eines)

Voi olla, että moni tunnistaa näistä monta juttua, jotka ovat tuttuja omassa syömisessä. Tunnistitko sinä?

 

Kun ollaan tilanteen tasalla ja selvitetty omat ongelmakohdat, ei jäädä niiden kanssa maahan makaamaan ja vaivuta synkkyyteen vaan lähdetään miettimään, mitä voidaan alkaa laittaa omissa syömistottumuksissa askel askeleelta kuntoon. Mihin voidaan keskittyä tällä viikolla, jotta omasta ruokavaliosta tulee terveellisempi kokonaisuus?

Tässä kohtaa kannattaa miettiä millainen olet luonteeltasi ja jos sinulle sopii parhaiten sellainen tapa, että muutat paljon kerralla, go for it! Jos taas olet henkilö, joka tarvitsee aikaa ja haluaa keskittyä yhteen asiaan kerrallaan, lähde liikkeelle hissukseen. Sinulla ei ole kiire ja jokainen pienikin muutos on voitto kohti parempaa suuntaan, jonka ansiosta elämäsi on vuoden kuluttua jo erilaista ja hyvinvoivempaa kuin nyt!

 

Tässä muutama vinkki, mitä voit lähteä tekemään:

– Laita ateriarytmi kuntoon syömällä 3-4 tunnin välein.

– Syö aamupala ja syö se joka päivä.

– Nappaa aamulla vesipullo laukkuun ja juo vettä tasaisesti päivän aikana.

– Valmista suuri salaatti jääkaappiin, josta riittää päivän eri aterioille.

– Lisää marjoja, kasviksia ja hedelmiä päivän eri aterioille.

– Varmista, että pääaterialla puolet lautasestasi täyttyy salaatilla tai keitetyillä kasviksilla.

– Mieti terveellisiä aamupalavaihtoehtoja, joita alat kokeilla.

– Vähennä roskaruoan ja einesten syömistä ja valmista ateriasi itse.

– Karsi kaikki herkut ympäriltäsi, jolloin et aseta houkutuksia jatkuvasti nenäsi eteen, jonka vuoksi itsekurisi on aivan näännyksissä.

– Opi sanomaan itsellesi ei.

 

Nämä yllä olevat vinkit sopivat sellaiselle henkilölle, jolla syöminen on kokonaisuudessaan retuperällä ja hyvät perustukset puuttuvat.

 

Aina kun meinaat alkaa tekemään terveellisesti syömisestä itsellesi liian vaikeaa, pysähdy ja päästä irti epäilyksen tunteista. Kun keskityt joka päivä tekemään oikeita ja terveellisiä valintoja, se riittää. Ja kun olet päässyt siihen pisteeseen, että sinulla alkaa olla nämä asiat kunnossa, voit alkaa miettiä tarkemmin, mistä saat päivittäin hyviä rasvoja ja riittävästi proteiinia ja niin edelleen. Voit myös alkaa lisäämään aterioihisi superfoodeja ja muita ravintolisiä…

… mutta näiden aika ei ole välttämättä ihan alkumetreillä. Ehdit kyllä tutustua niihin myöhemmin, mutta ensimmäiseksi sinun on hyvä keskittyä vain perusjuttuihin ja laitettava vankka kivijalka kuntoon. <3