Probiootit

Tiesitkö nämä asiat probiooteista?

Aiemmin en ymmärtänyt probiooteista vouhkoamista, enkä käyttänyt niitä säännollisesti. Myöhemmin tajusin perehtyä aiheeseen enemmän ja siitä lähtien ovat nämä suolistolleni hyödylliset taistelijabakteerit olleet meillä säännöllisessä käytössä. Probiootteja tutkitaan yhä enemmän ja vaikutuksia terveyteen huomataan jatkuvasti. Toki kaikkea tiede ja tutkimukset ei vielä puolla, vaan tutkimuksia jatketaan. Siksi kaiken edessä, mitä probiootit voivat hyvinvoinnillesi tehdä on sana ”voi”. Voi olla, että suoliston jostain syystä järkkyneellä mikrobikannalla on jopa yhteyksiä lihavuuteen, allergioihin sekä esimerkiksi masennukseen taipuvaisuuteen. Tiesitkö nämä asiat probiooteista? 

PROBIOOTEILLA VOI OLLA TERVEYTTÄ EDISTÄVIÄ VAIKUTUKSIA, KOSKA NE HOITAVAT SUOLISTOA JA SEN MIKROBIKANTAA. TIESITKÖ ETTÄ SUOLISTOSSASI KUULUISI ELÄÄ NOIN VAJAA KAKSI KILOA HYVIÄ BAKTEEREITA?

Probioottiset bakteerit voivat edistää terveyttä ylläpitämällä terveyden ja vastustuskyvyn kannalta oikeantyyppistä mikrobilajistoa suolistossa. Suoliston hyvä bakteeritasapaino on tärkeää, sillä merkittävä osa vastustuskyvystämme erilaisia taudinaiheuttajia vastaan sijaitsee suolistossa. Kun suolistossa on tarpeeksi paljon ja monipuolisesti näitä hyviä eläviä mikrobeja, on siellä taistelujoukko haitallisia bakteereita vastaan. Joissain tilanteissa hyvien bakteerien kanta voi järkkyä, joka taas voi näkyä esimerkiksi vastustuskyvyn heikentymisenä. Näitä tilanteita voivat olla antibioottikuurit, tai vaikka matkustamisen yhteydessä kohdatut tuntemattomat bakteerikannat. Probiooteilla pyritään palauttamaan tasapainoa ja ylläpitämään sitä suolistossa.

Tiesitkö, että probiootit hoitavat sun suoliston terveyttä ja vaikuttavat mahdollisesti myös vastustuskykyysi sekä jopa mielen hyvinvointiin monen muun asian lisäksi? On tärkeää että käytät probiootteja säännöllisesti. Saat probiootteja esimerkiksi hapatetuista maitovalmisteista, hapankaalesta sekä vaihtoehtoisesti probioottivalmisteista (kapseleina, tippoina tai jauheina). Lisäksi marjat ja hedelmät ovat loistavia prebiootin lähteitä, jotka siis toimivat probioottien tukena hyvinvoinnin parantajina. Mä itse pidän suosikkinani alla kuvassa olevaa probioottijogurttia, jonka valmistusprosessiin pääsen myös itse mukaan, ”tekeyttämällä” sen jauheesta sekä maidosta. Olisi suositeltavaa, että probiootit syötäisiin mahdollisimman luonnollisessa muodossa, niille ominaisessa ympäristössä. Kapseleissa probiootit ovat usein käsitellyssä muodossa, jolloin niiden teho on voinut laimeta. Paras ympäristö bakteereille onkin maitotuotteet, koska maito suojaa bakteereita niin, että ne eläisivät mahdollisimman pitkään. 

Probiootit

Probiootit sisältävät paljon hyödyllisiä eläviä mikro-organismeja, jotka muuttavat pidemmällä aikavälillä ihmisen suoliston bakteerikantaa, tasapainottaa immuunijärjestelmän toimintaa ja näin edistää terveyttä luonnollisella tavalla.

Hyvien bakteerien vaikutus perustuu siihen, että ne tarttuvat suolen limakalvolle ja ne hoitavat suolen limakalvon toimintaa, mikä on tärkeää ihmisen immuunijärjestelmän toiminnassa. Suolen limakalvo on osoittautunut ihmisen tärkeimmäksi immunologiseksi elimeksi, jonka merkitystä on alettu ymmärtää vasta viime vuosina. Sillä voi olla suuri merkitys kroonisten tautien ehkäisyssä ja jarruttamisessa ja koko ihmisen hyvinvoinnissa.

Tässä ”muutamia” maitohappobakteerien käyttötarkoituksia ja mahdollisia hyötyjä näihin ongelmiin (nämä eivät kuitenkaan lukeudu terveysväittämiin, eli en väitä että maitohappobakteerit auttaisivat kaikkiin sairauksiin, vaan nämä asiat voivat olla mahdollisia, kun kehon suolistossa on hyvä bakteerikanta):

♥ antibioottikuurin tai muiden lääkekuurien aikana suojaamaan suolistoa (tätä pidän itse aivan ehdottomana ja hyvin usein lääkärit suosittelevat tähän tilanteeseen)
♥ ummetuksen sekä ripulin ehkäisyyn ja hoitoon
♥ ärtyneen ja haavaisen paksusuolen hoidon tueksi
♥ ruuansulatushäiriöihin sekä ruoka-allergioiden ehkäisyyn ja hoidon tueksi
♥ toistuvien virtsatietulehdusten ehkäisyyn
♥ laktoosi-intoleranssin ehkäisyyn ja hoidon tueksi
♥ leikkausinfektioiden ehkäisyyn
♥ maitoruven (allergisen ihottuman) ehkäisyyn ja hoidon tueksi
♥ astman ehkäisyyn ja hoidon tueksi
♥ kohonneen kolesterolin alentamisen tueksi
♥ sydämen ja verisuonten suojaamiseen
♥ syöpätautien tukihoitoon, eli hoitojen tueksi
♥ yleisen vastustuskyvyn lisäämiseen mm. virusinfektioita vastaan
♥ laihduttamisen tueksi
♥ nivelreuman ja muiden kroonisten tulehdustilojen hoidon tueksi
♥ ahdistuksen ja masennuksen hoitoon muun hoidon tukena

Toivottavasti myös sinä huolehdit siitä, että suolistossasi asustaisi iso armeija hyvää bakteerikantaa. Suolistossa kun pitäisi elää lähes 2 kiloa hyviä bakteereita.