Syväkyykky

Syväkyykky lepoasentona: testaa onnistuuko sinulta ja kehitä liikkuvuuttasi ohjeillamme!

Heti alkuun voit tehdä itsellesi testin (paitsi jos kyykystäsi on todella kauan aikaa ja tiedät jo valmiiksi, että ei tule onnistumaan ja jos sinulla on rajoitteita kyykkyyn menossa, kuten polvi-, tai lonkkaongelmia) ja laskeutua kyykkyasentoon Facebookissa sivuillamme olevan videon ohjeiden mukaan. Syväkyykky lepoasentona: testaa onnistuuko sinulta! Onnistuiko vai pyllähditkö selällesi tai et päässyt kuin vasta niiausvaiheeseen? Hienoa, jos pääsit asentoon! Nimittäin syväkyykky on ihmisen luonnollinen lepoasento ja terveen ihmisen pitäisi pystyä viettämään asennossa vaivatta aikaa. Mitä on tapahtunut, ettei tämä luonnollinen asento enää olekaan monelle ihmiselle luonnollinen, vaan päinvastoin se tuntuu mahdottomalta ja epäluonnolliselta?

Pienelle lapselle kyykyssä oleminen on täysin luonnollinen asento. Pieni lapsi menee vaivatta kyykkyyn ja viettää siellä aikaa leikkiessään. Tämä niinsanottu taito alkaa murenemaan monella kouluun mentäessä, jossa kyykkimistä ei enää kunnioiteta, vaan lapsi laitetaan istumaan, niin kuin aikuisten kuuluu. Lapset oppivat ajan kuluessa aikuisten tavoille ja ennen pitkää istumisesta tulee heidän uusi kyykkyasentonsa. Ja näin heidän ennen elastiset liikeratansa kangistuvat samalla kun laajoihin liikkeisiin tottuneet nivelet jäykistyvät pienempiin liikeratoihin.

Kiinnostaako sinua panostaa hyvinvointiisi kokonaisvaltaisesti? Lähde mukaan 7 päivän ILMAISEEN Hyvinvointihaasteeseen tästä linkistä!

Syväkyykky

Jos keho totutetaan olemaan istuma-asennossa, niin se sitten tottuu olemaan istuma-asennossa. Jos keho totutetaan vaikka siihen, että se käveleekin käsillään, on sekin mahdollista ja sen on helppo kävellä  käsillään. Nojoo, siis pääpointtini, mitä hain tässä takaa, oli se, että keho voi tottua passiivisuuteen ja se voi tottua siihen, mihin se on luotu, eli liikkumiseen. Rento syväkyykky on täysin luonnollinen asento esimerkiksi monissa kehitysmaissa, joissa ihmiset viettävät paljon aikaa tässä asennossa. Länsimaissa taas perusasento päivän mittaan on harmittavan usein istuma-asento. Liikkuvuutta kannattaa kehittää myös muiden liikkeiden kautta. Yksi suosikkini on liikkeen kautta tehtävä liikkuvuusharjoittelu, josta löydät lisää TÄÄLTÄ.

 

MITEN KYYKKYASENTO VAIKUTTAA KEHOSSA?

Syväkyykky ylläpitää nilkkojen, polvien, lonkkien, lantion ja selän liikkuvuutta. Nykyihminen kärsii selkäongelmista, joka juontaa usein syynsä liiallisesta istumisesta, joka vie lantion alueen epäluonnolliseen asentoon. Syväkyykyn avulla saat oiottua selän luonnollista asentoa ja asetettua lantion sille ominaiseen asentoon. Kun kehosi pääsee syväkyykkyasentoon, pidät myös huolta siitä, että nivelen nesteet pääsevät voitelemaan ja pitämään huolta nivelistä.

Syväkyykky

MITEN VOIT LÄHTEÄ KEHITTÄMÄÄN OMAA KYYKKYASENTOASI?

Vaikka et pääse kyykkyasentoon ja ajatuksin tuntuu  kankealta, ei hätää! Annan sinulle pari vinkkiä, joita säännöllisesti tekemällä kankeimmatkin asiakkaani ovat ajanmittaan päässeet kyykkyasentoon. Kun lähdet herättelemään kankeaa kroppaa, muista että mitään liikerataa ei saa tehdä väkisin, vaan lähde totuttelemaan lihaksia ja niveliä uusiin, laajempiin liikeratoihin. Nämä neuvot ovat tarkoitettu terveelle ihmiselle. Älä missään nimessä lähde tekemään mitään mikä sattuu. 

 

Ohjeet:

Asetu etunojapunnerrusasentoon kontillesi ja tuo toinen jalkasi käden viereen, sen ulkopuolelle. Nosta samalla takajalan polvi ilmaan ja pumppaile lantiota kohti maata. Tunnet venytystä etujalan takareidessä ja takajalan lonkankoukistajassa. Jos haluat tehostaa liikettä entisestään, tuo etummaisen jalan puolimmaisen käden kyynärpäätä kohti lattiaa. Liike Upeaai loistavasti syväkyykyn ala-asentoa ja nyt pääset venyttämään sitä liikeen kautta jalka kerrallaan. Tee 6-10 venytystä yhteensä molemmille jaloille. Kun liike alkaa olla helpompi, voit tehdä jalan vaihdon ja koko liikkeen pitäen takajalan polven koko suorituksen ajan irti maasta.

Kun ensimmäinen liike sujuu jo mallikkaasti, voit kokeilla syväkyykkyyn menoa tuen kanssa. Usein kyykky meinaa kaatua alkuun eteenpäin, joten alkuun aseta kantapäittesi alle 1-2 cm korkuiset korokkeet ja ota tukea vaikka sohvan nojasta. Asetu latiota hieman leveämpään asentoon ja avaa varpaita hieman sivulle. Nyt lähde laskeutumaan selkä suorana alas jalkojen väliin, painon pysyessä kantapäillä, työntäen polvia auki ulospäin. Jos pääset jo alas asti, pidä selkäsi ryhdikkäänä ja kokeile asettaa kätesi kuvan mukaisesti, niin että kyynärpääsi työntävät polvia auki, jolloin tunnet venytystä sisäreisissä.

Kun pääset jo hyvin kyykkyyn korokkeen kanssa, kokeile kyykkyä ilman koroketta. Sitten ei kun oleilemaan niin, että syväkyykystä tulee sinulle luonnollinen asento!

Syväkyykky

Itse viihdyn syväkyykyssä ja se on mulle luonnollinen asento. Syväkyykyssä tunnen miten selkäni venyy ihanasti ja kroppa pääsee venymään nivusista, nilkoista ja esimerkiksi sisäreisistä. Onko syväkyykky sulle jo luonnollinen asento vai lähdetkö treenaamaan sitä? 

Upeaa viikon alkua sinulle!