Miten kehityt treenatessa parhaiten?

Treenaat, pyrit elämään terveellisesti ja haluat kehittyä mahdollisimman paljon. Alku on todella lupaavaa ja usein siinä vaiheessa ennätyksiä paukkuukin toisensa perään ja treenaaminen tuntuu ihan mahtavalta ilotulitukselta. Mutta kuten monessa muussakin asiassa, tulee treenaamisessakin vastaan niitä kuuluisia taantumia ja hetkiä, jolloin käy mielessä heittää hanskat tiskiin, kun mitään ei tunnu tapahtuvan.

Itsekin olen, todellakin monta kertaa, kokenut tuon tunteen ja kironnut mielessäni, että miksi ihmeessä en kehity, vaikka pyrin tekemään parhaani sen eteen. Tuolloin kysyn uudestaan itseltäni; ihanko oikeasti teen parhaani kehityksen eteen? Koska aina, aina on opittavaa. Aina löytyy niitä kehityskohtia ja usein saadaankin palata takaisin perusasioiden ääreen. Tässä ensimmäisessä osiossa käsitellään treenaamista ja sitä, miten pystyt vaikuttamaan treeniesi kautta kehittymiseesi.

Treeni luo ärsykkeen kropalle, johon se vastaa. Treenin tarkoituksena on säikäyttää kropan tasapainoa, jonka jälkeen viisas keho päättää mukautua tilanteeseen ja vahvistua niin, että se kestää ärsykkeen seuraavallakin kerralla. Ihanteellisessa tilanteessa puhutaan siis superkompensaatiosta. Treenin jälkeen kehon kunto laskee alle lähtötason ja samalla myös vastustuskyky laskee. Siksi treenin jälkeen on erittäin oleellista huolehtia palautumistoimenpiteistä, johon kuuluu ravinto, jolla saadaan tilanne taas lähtötasoa kohti. Vielä päälle, kun huolehdit asianmukaisesta levosta ja unesta, saadaan kuntotaso nousemaan yli lähtötason. 

Jotta saat kuntosi nousemaan, tarvitset kolmea eri asiaa tasapainossa keskenään: treeniä, ravintoa ja lepoa. jos jokin näistä korostuu tai jää kokonaan pois ja laiminlyödyksi, ei kehitystä tapahdu, niin kuin haluaisit. Miten kehityt treenatessasi parhaiten?

Keho tarvitsee treeniärsykkeen säännöllisesti, koska muuten sen kuntotaso huononee. Eli silloin tällöin -treenaaminen ei ole kehittävää, eikä kehitä kuntoasi. Harjoittelun tulee olla säännöllistä ja myöskin nousujohteista.

Olenkin kirjoittanut aikaisemmin tekstin siitä, mikä on sopiva määrä liikuntaa. Se on hyvin yksilöllistä ja tarpeeseen vaikuttaa monet osatekijät. Käy lukemassa teksti täältä.

Jos lähdet nollista, voi ärsyke alkuun olla kaksi harjoitusta viikossa. Jossain vaiheessa kehosi kuitenkin tottuu tähän tahtiin ja tarvitsee kolmannen treeniärsykkeen viikkoon. Kolme monipuolista treeniä viikossa on jo kehittävä siinä vaiheessa. Sanotaan että yli neljä harjoitusta viikossa on jo loistava määrä, kun se on monipuolisesti toteutettua; sisältää niin kestävyysharjoitteita, voimaa kuin liikkuvuuttakin.

Kun aletaan olla jo kokeneita liikkujia, voi treeniviikkoihin kokeilla kahden treenin päiviä pikkuhiljaa, jos se on mahdollista ja motivaatiota, sekä aikaa riittää. Harjoitusten ei tarvitse välttämättä olla pitkiä, koska näissäkin laatu korvaa määrän ja keston. Ja näissä tapauksissa kehoa täytyy kuunnella erityisen tarkasti.

 

Miten kehityt treenatessa parhaiten?

Säikäytä kroppaa!

Keho tottuu samaan treeniärsykkeeseen melko nopeasti. Se rakastaa vaihtelua! Siksi älä jämähdä samoihin ohjelmiin, toistoihin ja painoihin, vaan haasta kehoa jatkuvasti. Itse teen treeneistä asiakkaiden kanssa yhdessä treenatessa aina hieman erilaisia, toki en taiteile liikaa, koska kehittyminen vaatii myös toistoja ja kertoja. Treeneissä on tärkeää olla punainen lanka mitä seurata.

Uskalla mennä myös epämukavuusalueellesi, kun olet edennyt pidemmälle. Epämukavuusalueella kuntosi saa kehityspiikkejä ja myös fiilis tällaisen treenin jälkeen on niin loistava! 

Kun se menee yli

Helposti treenaaminen voi mennä myös määriltään ja intensiteeteiltään yli oman kapasiteetin. Kun haluttaisiin heti kaikki, mikä ei ole mahdollista, ja ajaudutaan ylikuntoon. Treenatessa paljon, on myös tärkeää muistaa kevennetyt jaksot, jolloin liikunnan määrää ja tehoa lasketaan näkyvästi hetkeksi. Viikkojen sisällä täytyy ehdottomasti olla kevyempiä treenejä, täysiä ei vaan pysty mennä joka treenissä, vaan keho tarvitsee palauttavia harjoituksia. 

Niinhän se on, treenaamisenkin suhteen, kokeilemalla se selviää! Kokeilemalla eri tyylejä, selvität mikä on sinulle paras tapa treenata, kuinka monta kertaa viikossa ja miten vaihtelet intensiteettiä. Kun löydät harjoituksiin punaisen langan, vaihtelua ja nousujohteisuutta, myös kehittyminen on nousujohteista. Hei muista, että uusien lajienkin kokeilu tekee keholle ja mielelle silloin tällöin hyvää! 

 

Elina New Beginning uusi alku