uskallatko kävellä hyytävään veteen?

Uskallatko kävellä hyytävään veteen?

Niin, kysymys: uskallatko kävellä hyytävään veteen? Se tuntuu ajatuksenakin vastenmieliseltä, hengitys salpaantuu ja iho menee kananlihalle. ”Tämä on hullujen hommaa”, sanon samalla, kun kylmä vesi yltää olkapäihin asti ja kiirehdin jo portaita ylös kohti saunaan nousevaa kävelyreittiä. Saunaan kävellessäni pidän kaiteesta kiinni ja hetken maailma kieppuu. Kun joku heittää löylyä, vedän jalat koukkuun ja hengitän suun kautta peittäen kasvoni. Kylmässä vedessä jähmettynyt kroppa alkaa lämpenemään ja tunnen, miten ihoni kipristelee, kun veri alkaa tehokkaasti kiertämään suonissa. Nostan katseeni ja katson saunan pienestä ikkunasta avautuvaa lumista maisemaa. Vieressä istuva nainen ihastelee ääneen joulukorttimaista näkymää. Ensilumi tulikin tänä vuonna tavallista aikaisemmin, lokakuun puolella.

Muutaman kerran avanto-sauna -vuorottelun jälkeen, tunnen raukeuden kehossani. Puen lämpimästi päälleni ja tiedän, että uni tulee tänä yönä maistumaan. Pidän huolen nesteytyksestä ja saunomisen aikana hikoilun kautta menettämieni mineraalien korvaamisesta. Aamulla on ihanan palautunut olo. Pari vuotta takaperin kävin avannossa, mutta kroppa ei jostain syystä pitänyt tuolloin siitä ja heräsin usein aamulla ihan kuin krapulaiseen oloon. Uskon että se johtui mineraalien ja suolojen vähyydestä. Nyt asia korjattu Restoraten, eli mineraalijuoman avulla.

Pidän enemmän lämpimästä kuin kylmästä. On hullua ajatella, että rääkkään itseäni niin hyytävällä vedellä. Mutta se todellakin kannattaa, koska olo avannossa käynnin jälkeen on niin mahtava ja rentoiutuneen raukea! Karaistun kylmään paremmin kerta kerralta. Avanto sopii loistavasti perjantai-illan tekemiseksi ja palauttamaan treeniviikosta.

uskallatko kävellä hyytävään veteen?

Avannossa käymisen mahdolliset terveyshyödyt

Avannossa käymiseen ovat monet hurahtaneet. He kehuvat oman vastustuskykynsä ja palautumisen parantuneen harrastuksen myötä. Avantouinnin terveyshyödyistä on jonkin verran myös (välillä toki ristiriitaistakin) tutkimustietoa. Kun avantouintia harrastetaan säännöllisesti, voi se vähentää pidemmällä aikavälillä verenpainetta. Kylmäaltistus nostaa mielihyvähormonien eritystä ja voi myös lievittää nivelkipuja. Säännöllinen kylmäaltistus voi helpottaa reumaa sairastavan nivelkipuja. Lisäksi avannossa käyminen parantaa yöunen laatua, koska sen jälkeen keho on ihanan rentoutunut. Avannossa käymisen jälkeen ihon pintaverenkierto tehostuu, joka voi vaikuttaa positiivisesti kuivaan ihoon. Kylmäaltistus aktivoi myös kehon niinsanottua ruskeaa rasvaa, jolla on aineenvaihduntaa kiihdyttäviä ominaisuuksia.

Keille avanto ei sovi?

Pitkäkestoisempi kylmäaltistuminen voi myös vaikuttaa negatiivisesti verenkiertoon ja sydämen toimintaan. Veteen mennessä aluksi syke nousee ja verenpaine kohoaa, mutta kun vedessä oleskelee hetken, alkaa hengitys ja syke tasaantua ja verenpaine laskea. Avantouinti ei sovi henkilöille, keillä on ongelmia sydämen toiminnan kanssa tai sepelvaltimotauti. Myöskään krapulassa ei kannata avantouintia harrastaa, koska jo ite krapulatilassa on alttius sydämen rytmihäiriöille ja siihen kylmäaltistus, niin riski kohoaa. Muutenkin, kropan tuntemuksia kannattaa kuunnella. Joidenkin keho reagoi herkemmin kylmä-kuuma -altistumiseen kuin toisten.

Mutta pääosin terveelle ihmiselle avanto on loistava tapa rentoutua, palautua ja ylittää itsensä! Muistan ensimmäisen avantoon kastautumiseni, se oli aika hieno itsensä ylittämiskokemus ja omanlaisensa elämys. Joka kerta kylmään meneminen hirvittää vähän vähemmän ja se ei ehkä tunnukaan enää niin hullulta.

Uskallatko kävellä hyytävään veteen

 

Miten aloittaa?

Kannattaa hakeutua kokeneemman avantokävijän kaveriksi ekoilla kerroilla, mutta selviät kyllä yksinkin, sen verran kivaa porukkaa tuntuu avantosaunoissa käyvän, että neuvovat mielellään. Ympäri Suomea on maksullisia avantosaunoja, joista on yhteys avantoon. Esimerkiksi Seinäjoella kerta maksaa 6 euroa aikuiselta. Ota mukaan uikkarit, pesuvälineet, pyyhe, juomapullo sekä crocsit tai tossut, joilla on kätevä astella avantoon. Jos on kylmä, pue päähän pipo ja tarvittaessa vedenpitävät hanskat. Itse olen toistaiseksi pärjännyt pelkillä crocseilla.

Jotkut aloittavat ihan ensiksi pulahduksella ja vasta siitä saunaan. Itse tykkään aloittaa saunalla, jolloin avantoon on kivempi omasta mielestäni mennä höyryävänä. Aloita lyhyillä pulahduksilla; se ei auta kun vaan kävellä tasaisesti, vaikka kylmää ja muistaa hengittää. Juothan tarpeeksi vettä myös saunomisen ja pulahtamisen väleissä. Toistan vielä melko nopeat käynnit 4 kertaa, joista viimeisin on pikainen käynti ja kävely suoraan suihkuun.

Uskallatko kävellä hyytävään veteen? Se kannattaa, kokeile ainakin!

 

 

Elina New Beginning uusi alku