Kotitreeni ojentajille

Tehosta aineenvaihduntaasi osa2/2

Minkä keinojen avulla olisi mahdollista tehostaa omaa aineenvaihduntaa tai ainakin tukea sen toimintaa? Olen kirjoittanut aikaisemmin artikkelin ensimmäisen osan asioista, jotka hidastavat aineenvaihduntaa ja avannut hieman mitä aineenvaihdunta tarkoittaa. Käy lukemassa se pohjustukseksi tästä.

Aineenvaihduntansa voi saada myös puolitilttiin, esimerkiksi liian matalakalorisilla dieeteillä, passiivisella elämällä, ja taas liiallinenkin treenaaminen ei tee aineenvaihdunnalle hyvää pitkän päälle. Myös krooninen stressi voi hidastaa aineenvaihduntaa. Nyt kuitenkin keskitytään keinoihin, joiden avulla tehostat ja tuet omaa aineenvaihduntaasi

 

Tehosta aineenvaihduntaasi

 

Keinoja joilla pystyt tehostamaan ja tukemaan omaa aineenvaihduntaasi

 

  • Jotta saat aineenvaihdunnan toimimaan mahdollisimman vilkkaana, kannattaa keho pitää mahdollisimman aktiivisena pitkin päivää. Pysy liikkeessä ja vältä pitkäaikaista passiivisuutta. Suosi arkiliikuntaa eri muodoissaan; liiku työmatkat pyöräillen, kävele portaat ja vetreytä itseäsi väliajoin jos teet istumatyötä. Liikunnan harrastaminen on tärkeää aineenvaihdunnan kannalta. Erilaiset intervallitreenit ovat tehokkaita kokonaiskulutukseltaan. Katso kotona tehtävä nopea ja tehokas hiit -treeni täältä

 

  • Harrasta  voimaharjoittelua ja pidä lihasmassastasi huoli. Pyri tekemään isoja, koko kehoa kuormittavia liikkeitä. Mitä enemmän kehossa on sitä lihasmassaa, sitä enemmän keho kuluttaa energiaa myös levossa. Löydä itsellesi se mieluisin tapa liikkua. Sen ei ole pakko olla salilla painojen nostelua, vaan se voi olla kotijumppaa tai vaikka kehonpainoharjoittelua.

 

Levon merkitys

 

  • Muista levätä tarpeeksi. Uni on todella tärkeä kehon kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin kannalta. Jos et nuku tarpeeksi, on sillä pitkällä aikavälillä vaikutuksia hormonitoimintaan ja esimerkiksi nälän säätelykykyyn. Älä myöskään ylitreenaa ja huolehdi palautumisestasi.

 

  • Syö säännöllisesti, 3-4 tunnin välein, koska sen avulla pidät aineevaihduntasi vilkkaana koko päivän. Syömällä useammin pidät myös huolen, ettei annoskoot kasva hurjan suuriksi ja pystyt paremmin hallitsemaan syömistäsi. Pidä huoli, että aterioillasi on proteiininlähde ja myös laadukkaita rasvoja sekä hiilihydraatteja.  Usein liian niukka rasvojen saanti voi sekoittaa kehon toimintoja ja vaikuttaa myös mahdollisesti aineenvaihduntaan. Vältä lisättyä sokeria ravinnossa.

 

  • Varo, ettet laihduttaessasi tiputa kalorimäärää liian alas, koska se sekoittaa aineenvaihduntaa ja voi myös ajaa kehon säästöliekille Laihduttaessa pitää syödä, mutta laadukkaasti ja järkevästi oikeista lähteistä.

 

 

Tehosta aineevaihduntaasi

 

Rauhoita elämääsi välillä

  • Pyri välttämään stressin kroonistumista ja opettele kuuntelemaan kehoasi tilanteissa, joissa kannattaa hiljentää. Stressin ei kuulu olla pitkäaikaista, vaan se on tarkoitettu lyhytaikaiseksi reaktioksi tilanteissa. Kun huomaat kropan käyvän ylikierroksilla, ole itsellesi lempeä ja pyri rauhoittamaan tilanne. On tapasi rauhoittua sitten jooga, luonnossa oleskelu tai musiikin kuuntelu, löydä se oma juttusi rauhoittua.

 

  • Juo tarpeeksi vettä pitkin päivää, mielellään ruokailuiden välissä. Kehosi on suurilta osin vettä, joten pidä huoli nestetasapainostasi. Vesi poistaa kehosta kuona-aineita. Voit aina ajatella, juodessasi vettä, miten se puhdistaa. 🙂

 

  • Pidä huoli, että saat kaikki tarvittavat hyvin imeytyvät vitamiinit, mineraalit kuidut sun muut ravinnostasi, käyttämällä tarvittaessa laadukkaita ravintolisiä. Itse pidän huoli, että saan kaiken tarvitsemani, käyttämällä FitLinen Optimaalisettiä (linkki verkkokauppaan). Täytyy sanoa, että nyt reilun vuoden käytön jälkeen olen todella tyytyväinen, oikeastaan aika rakastunut, näiden ravintolisien vaikutuksiin. Jos esimerkiksi olet väsynyt, unenlaatusi on heikkoa ja huomaat palautumisessa ongelmia, on tärkeää tsekata oma ravinteiden saanti. Tästä linkistä voit lukea artikkelini FitLinen optimaalisetistä. Jos haluat Fitskuista lisätietoa, ole yhteydessä Facen kautta tai sähköpostilla. Kerromme lisää mielellämme Meritan kanssa.

 

Tehosta aineenvaihduntaasi

 

Tässä muutamia vinkkejä aineenvaihdunnan tukemiseksi. Olemme jokainen kokonaisuuksia ja niin moni vaikuttaa siihen omaan hyvinvointiin. Silti koen todella tärkeänä sen, että ainakin tekisimme kaiken tarvittavan sen eteen että voisimme voida mahdollisimman hyvin. Nykyään puhutaan paljon kroonistuneesta väsymyksestä, joka on iso huolenaihe yhteiskunnassamme. Siihen iso osasyy on melko varmasti stressi ja huonot elintavat (mm. ravinnon huono laatu ja passiivisuus). Kun kaikki nämä olisi tasapainossa, kehon on helpompi toimia mahdollisimman optimaalisesti, joka taas lisää energiaa. Tasapaino. <3

 

 

Elina New Beginning uusi alku