Mineraalit

Mineraalit ja niiden terveysvaikutukset

Mitä nämä elimistölle tärkeässä roolissa olevat mineraalit oikein ovat ja mistä niitä saa? Tässä artikkelissa se selviää. Onkin hyvä muistaa, että syömällä monipuolisesti puhdasta ruokaa ja tarvittavilla laadukkailla lisäravinteilla turvaat mineraalien saantia, joilla on merkityksellinen rooli esimerkiksi palautumisessa.

Mineraalit, eli kivennäisaineet ja hivenaineet ovat elintärkeitä ravinnosta saatavia suoja-aineita elimistölle, vitamiinien rinnalla. Mineraalien tarkoitus on avustaa kehon aineenvaihdunnallisia reaktioita ja osa mineraaleista toimii myös kehon yhtenä rakennusaineena. Alkuaineeksi kutsutut mineraalit ovat peräisin maaperästä, jotka siirtyvät ravintoon, jota syömme. Elimistö ei pysty tuottamaan kivennäisaineita, joten ne on saatava ravinnosta. 

Saanko tarpeeksi mineraaleja? Miten paljon niitä tarvitsen?

Joskus mineraalien tarve ja saanti eivät kohtaa. Syitä voi olla monia erilaisia. Tämä alkaa näkymään hyvinvoinnissa. Mineraalien tarpeeseen vaikuttaa muun muassa nämä seikat/tekijät:

  • Suolisto ja ruoansulatus ei jostain syystä toimi normaalisti, jolloin mineraalit eivät pääse imeytymään tarpeeksi hyvin ravinnosta. Suoliston kuntoon taas vaikuttaa esimerkiksi stressi, jostain syystä järkkynyt bakteerikanta, laaduton ravinto, runsas lääkkeiden käyttö..
  • Prosessoitu ja pitkälle jalostettu ruoka sisältää todella huonosti, ainakaan luonnollisia mineraaleja. Syödessä pitkälle jalostettua ja prosessoitua ruokaa (kuten monet valmisruoat ovat), ei elimistö saa ravinnon kautta tarpeeksi mineraaleja.
  • Jos urheilet, korostuu mineraalien tarve yllättävän paljon. Se jopa kaksinkertaistuu ja voi kolminkertaistua kovan rasituksen ja hikoilun yhteydessä. 
  • Jos olet oksennustaudissa tai ripuloit, pidäthän huolen että saat menetetyt mineraalit takaisin nopeasti.

Tärkeimmät mineraalit

Seuraavaksi esittelen tärkeimpiä mineraaleja ja kerron niiden vaikutuksesta elimistössä, sekä annan esimerkkejä mistä niitä ravinnosta saa. Tässä vielä lueteltuna kaikki kivennäisaineet: Fosfori, jodi, kalium, kalsium, kromi, kupari, magnesium, mangaani, natrium, rauta, seleeni ja sinkki. Olisi tärkeää, että saisit mineraalisi päivittäin luonnollisina ravinnosta. Itse pidän huolen, että saan varmasti tarvittavat mineraalini päivittäin, käyttämällä luonnollista mineraliravintolisää.

 

Mineraalit ja niiden terveysvaikutukset

Sinkki 

Sinkki on mineraali kauneudelle. Sen avulla kynnet pysyvät vahvoina, hiukset kasvaa ja kiiltää ja iho hehkuu. Sinkki on kaiken lisäksi myös antioksidantti. Sinkkiä tulisi saada päivittäin ravinnosta. Sinkin positiivisia vaikutuksia voi olla:

  • Parempi vastustuskyky
  • Normaali kasvu, hedelmällisyys
  • Haavojen parantuminen
  • Vahvat kynnet, iho, hiukset
  • Testosteronitasojen ylläpito

Sinkkiä saat mm. Laadukkaista ja prosessoimattomista viljatuotteista, lihasta, maksasta, palkokasveista ja äyriäisistä. Sinkin tarvetta voi kasvattaa mm. Raskaus ja imettäminen, kovatehoinen treenaaminen, kasvisruokavalio, erilaiset imeytymishäiriöt, krooniset sairaudet ja leikkauksesta toipuminen.

Seleeni

Seleeniä ei löydy Suomen maaperästä tarpeeksi enää luonnollisesti, vaan se on lisättävä sinne synteettisesti. Seleeni on ehdottoman tärkeä hivenaine kehon immuunijärjestelmälle ja se on merkityksellinen kilpirauhasen hyvinvoinnille sekä sydämen toiminnalle. Seleenin puute voi aiheuttaa eri terveysongelmia ja sairauksia vasta pitkällä aikavälillä. Tässä lista seleenin puutteen mahdollisesti aiheuttamista terveysongelmista:

  • Ihon eri ongelmat
  • Hedelmällisyysongelmat
  • Kohonnut verenpaine
  • Kohonnut syöpäriski ja sydän-, sekä verisuonitaudit
  • Kilpirauhasen toiminnan ongelmat
  • Impotenssi

Saat seleeniä mm: Parapähkinästä, lihasta, kalasta, viljasta, äyriäisistä, maksasta, munista ja siemenistä. Koska seleeniä tulee maaperästä, on merkityksellistä missä ruoka on kasvanut. Seleeni olisi aina paras saada luonnollisena. Siksi esimerkiksi  parapähkinät ovat aivan mahtava tapa saada seleeniä luonnollisessa muodossa.

Mineraalit ja niiden terveysvaikutukset

Magnesium

Magnesiumin avulla moni kokee saavansa lihaskrampit ja suonenvedot kuriin ja vaikka unen laadun paremmaksi. Magnesium onkin yksi tärkeimmistä kivennäisaineista. Sitä voidaan saada ravinnosta liian vähän, jos ravinto on yksipuolista ja köyhää (prosessoidut viljat kuten vaaleat leivät ja pastat, valmisruoat ja muut pikaruoat). Magnesiumin puutetta on epäilty osalliseksi mm. Päänsärkyyn, diabetekseen, kohonneeseen verenpaineeseen, sepelvaltimotautiin, ja krooniseen kipuun.  Magnesiumia tarvitaan esimerkiksi:

  • Perintötekijöiden rakentumisessa
  • Energia-aineenvaihdunnan ylläpidossa
  • Hermoston toiminnassa
  • Lihasten ja hermoston yhteistyö

Magnesiumia saat syömällä monipuolisesti prosessoimatonta täysjyväviljaa , vihanneksia, marjoja pähkinöitä, herneitä, banaania, maitotuotteita, tummaa hyvää suklaata, lihaa. Huomioithan, että magnesiumia katoaa ravinnosta keitinveden sekaan keittäessä. Samoin perunan kuoressa on magnesiumia.

 

Mineraalit ja niiden terveysvaikutukset

Rauta

Rauta on elimistössä pääosin hemoglobiinissa jossa se osallistuu muunmuassa hapen kuljetukseen, soluhengitykseen ja vapaiden radikaalien poistoon. Raudan puutteen eli anemian oireita voi olla heikotus, väsymys, keskittymiskyvyn heikkeneminen, hermostuneisuus, , heikentynyt suorituskyky ja heikentynyt vastustuskyky. Rautaa saat mm. nokkosista, naudan lihasta ja maksasta ja pavuista. 

Kromi 

Kromi on yksi todella tärkeä ja välttämätön hivenaine. Sen saanti Suomessa on yleisesti ottaen niukkaa. Voi olla, että liian vähäinen kromin saanti ravinnosta voisi lisätä aikuistyypin diabeteksen riskiä, koska kromi vaikuttaa sokeriaineenvaihduntaan suotuisasti.

  • Sokeri-, ja rasva-aineenvaihdunnan mahdollinen normalisointi
  • Glukoositasojen normaalina pysyminen, mahdollisesti ehkäisee makeanhimoa tämän vuoksi.
  • Diabeteksen mahdollinen ehkäisy ja hoito
  • Sydän-, ja verisuonitautien mahdollinen ehkäisy

Saat kromia mm: oluthiivasta, maksasta, äyriäisistä, mahdollisimman vähän prosessoiduista täysjyväviljatuotteista, lihasta ja perunasta

Kalium

Kalium on tärkeä sydämen, hermoston ja lihasten toiminnalle. Yhdessä natriumin kanssa se säätelee myös kehon happo-emästasapainoa. Se osallistuu myös kilpirauhashormonin erityksen säätelyyn.  Korkeasta verenpaineesta kärsivän olisi todella tärkeää saada kaliumia tarpeeksi, koska kalium voi auttaa alentamaan luonnollisesti verenpainetta. Jos kaliumia ei saa tarpeeksi, voi puute näkyä mm. väsymyksenä, turvotuksena, lihasheikkoutena, ummetuksena ja vakavaksi menneenä sydämen rytmihäiriöinä.

Saat kaliumia esimerkiksi kasviksista, maitotuotteista, viljasta, perunasta, sitrushedelmistä ja banaanista.

Kalsium

Kalsium tunnetaan luuston tärkeänä rakennusaineena ja on tärkeä sydämen hyvinvoinnille. On tärkeää ymmärtää että kalsium tarvitsee imeytyäkseen hyvin, tuekseen muita vitamiineja tai mineraaleja. D-vitamiini on yksi tärkeä vitamiini kalsiumin tueksi samaan aikaan nautittavaksi. Kalsium auttaa kehoa hyödyntämään ravinnosta tulleen raudan. Muun muassa kuidut huonontavat kalsiumin imeytymistä, jonka vuoksi kalsium on hyvä ottaa erillään aterioista, jolloin se imeytyy paremmin. Saat kalsiumia mm. laadukkaista maitotuotteista, lehti-, ja parsakaalesta, soijasta ja tofusta. Muista D-vitamiinin merkitys kalsiumin imeytymisessä ja huomioi myös muut imeytymiseen vaikuttavat tekijät. 

Mineraalit ja niiden terveysvaikutukset

Natrium

Natrium on eli­mistön yk­si tärkeim­mistä nes­teiden suo­loista. Tasapainossa oleva ke­hon natrium­pi­toisuus on välttä­mä­töntä aineen­vaih­dunnan toimin­nalle. Jos hikoilet urheillessa (varsinkin lämpimillä ilmoilla), kannattaa mukana kuljettaa suolaa. Voit napata sitä menetettyjen suolojen tilalle vaikka veden seassa.

Kupari 

Kuparilla on monia tehtäviä, joita ovat mm:

  • ihon ja hiusten normaali pigmentoituminen
  • raudan kuljetus, energia-aineevaihdunta
  • sidekudosten hyvinvointiin
  • solujen suojautuminen hapettumiselta, immuunijärjestelmä
  • hermoston normaali toiminta

Saat kuparia mm. viljoista, hedelmistä, vihanneksista ja esimerkiksi kaakaosta.

 

Mineraalit ja niiden terveysvaikutukset

 

Kun saat mineraaleja monipuolisesti säännöllisesti, huomaat sen esimerkiksi unen laadussa, palautumisessa ja myöskin ulkoisessa kauneudessa.
  • Iho säteilee, kynnet vahvistuu, hiukset kasvaa paremmin ja ovat kiiltävämmät. Monet huomaavat myös selluliitti-ihon tasoittuvan, kun saavat tarpeeksi mineraaleja.
  • Usein mineraalien puutos kehossa voi aiheuttaa unettomuutta. Tämä johtuu siitä, että kehossa tapahtuu yöllä prosesseja, joissa keho nakertaa mineraaleja itsestään omia elintoimintojaan varten. Uni voi olla sen vuoksi katkonaista tai laadultaan huonoa. Kun saat tarpeeksi mineraaleja päivittäin, huomaat sen unen laadun paranemisena hyvin usein.
  • Lihaskrampit helpottavat kun saat tarpeeksi mineraaleja. Jos saat usein ”suonenvetoja”, kannattaa tsekata, olisiko jostain luonnollisesta mineraalivalmisteesta apua.
  • Alkoholin käyttö, runsas kahvin juonti ja kovatehoinen urheilu kuluttaa kehon mineraalivarastoja, jonka vuoksi keho tarvitsee extraa mineraaleja.

Okei, tässä tulikin pitkä juttu. Mutta asia on todella mielenkiintoista! Toivon että tämä teksti sai sinut ajattelemaan omaa hyvinvointiasi ja ravinteiden saantiasi. On todella tärkeää syödä monipuolisesti ja varmistaa, että kaikki tarvittava saadaan päivittäin, käyttämällä mahdollisesti tarvittaessa jotain laadukasta ja mielellään luonnollista ravintolisää terveellisen ja monipuolisen ruokavalion lisäksi.

Lähteet:

www.terve.fi

www.terveyskirjasto.fi

 

Sinua voisi kiinnostaa myös nämä artikkelit:

Parhaat kasviperäiset proteiininlähteet – katso lista!

Kollageenin mahdolliset hyödyt hyvinvoinnille

Tärkeät kysymykset liittyen ruokavalioosi

Näillä teoilla voit parantaa hyvinvointiasi välittömästi

 

Seuraa Elinaa INSTAGRAMISSA