Eikö liikunnan harrastaminen nappaa? Lue 13 faktaa, miksi kannattaa lähteä liikkeelle jo heti tänään!

Liikunta voi tuntua monesta pakkopullalta. Tämä voi johtua usein siitä, että liikuntaa on tullut harrastettua kuluneiden vuosien (tai koko elämän) aikana vähäisesti ja epäsäännöllisesti, jolloin siihen ei ole muodostettu ns. hyvää ja oikeanlaista suhdetta. Moni lähteekin esimerkiksi painonpudotustavoitteen innoittamana liikkeelle hirveällä vauhdilla, jolloin jo parin ensimmäisen treenin aikana treenataan verenmaku suussa ja hiki metrien päähän lentäen. Näin ainakin itse tein silloin vuosia sitten. Ensin innostuin, treenasin hulluna muutamaan otteeseen ja sen jälkeen luovutin, koska hullun lailla treenaaminen imi heti alkuun kaikki voimat ja motivaation. Tällaista samaa tahtia ei monikaan jaksa noudattaa kuin muutaman treenikerran, jonka jälkeen liikunnan harrastaminen lopetetaan ja siitä muodostetaan käsitys, että liikunnan harrastaminen on epämukavaa ja tuskallista. 

Onneksi useiden epäonnistumisten jälkeen onnistuin kuitenkin jotenkin lopulta ymmärtämään, että liikunnan harrastamisen ei tarvitse olla yhtä tuskaa, vaan se voi olla mukavaa ja siitä voi ja kuuluukin nauttia. Näinpä suosittelenkin, että liikkeelle kannattaa lähteä hiljalleen, oma kuntotaso huomioiden. Jos edellisestä treenistä on useita kuukausia tai vuosia, voi olla parasta, että teet ensimmäisen viikon aikana pelkästään 2-3 reipasta kävely- tai pyöräilylenkkiä. Saattaa kuulostaa vähältä, mutta tämä on sellainen määrä, jonka todennäköisesti pystyt suorittamaan ilman sen suurempia ongelmia ja jonka ennen kaikkea jaksat tehdä. Loppuviikosta tunnetkin olosi onnistuneeksi ja suuntaat motivoituneena kohti seuraavaa viikkoa. 

 

Kannattaa muistaa, ettei hyvä kunto ole varastoituvaa. Hyvää kuntoa ylläpidetään treenaamalla säännöllisesti vuodesta toiseen, muuten se rapistuu pois!

 

Tänään ajattelinkin motivoida sinua liikkumaan kertomalla liikunnan useita eri hyötyjä terveydelle. 

Itsetunto kasvaa. Säännöllinen liikunnan harrastaminen auttaa kohentamaan mieltä ja parantaa itsetuntoa. Kun kehität omaa kuntoasi ja treenaat viikosta ja kuukaudesta toiseen, koet onnistumisen tunnetta, joka auttaa parantamaan itsetuntoa. Samalla myös treenaaminen auttaa kohentamaan fyysistä kuntoa ja olemusta, jonka ansiosta peilikuva alkaa miellyttää omaa silmää aiempaa enemmän. 

 

Kunto kasvaa. Tämä on kaikille varmasti itsestäänselvyys, mutta kirjoitan siitä muutaman lauseen silti. Monipuolinen liikkuminen auttaa kehittämään peruskuntoasi, jonka avulla jaksat niin arjessa, kuin myös tulevissa liikuntasuorituksissa paremmin. Kannattaakin muistaa liikkumaan lähtiessä, ettei heti tee valtavan raskaita liikuntasuorituksia sykkeet pilvissä, vaan lähtee maltillisesti liikkeelle sellaisilla harjoituksilla, joilla saadaan luotua peruskunnolle hyvä pohja. Tässä kohtaa kannattaa miettiä vertauskuvana talon rakentamista. Mitä talolle käy, jos sen perustukset ovat tehty miten sattuu? 

 

Kohennat terveyttäsi. Liikunnan avulla pystyt parantamaan omaa terveyttäsi ja toimintakykyäsi suuresti ja pystyt muun muassa ehkäisemään useita eri sairauksia; kuten kakkostyypin diabetesta -> liikunta parantaa mm. hidastuneen sokeriaineenvaihdunnan toimintaa, sydän- ja verisuonisairauksia -> alentaa verenpainetta ja huonoa kolesterolia jne.  

 

Luut vahvistuvat. lapsena ja nuorena harrastettu säännöllinen liikunta auttaa lisäämään ja vahvistamaan luumassaa huomattavasti. Aikuisiälläkin harrastettu säännöllinen liikunta auttaa ylläpitämään luumassaa ja saattaa lisätä sitä jopa 1-3 prosentilla. Vahva ja hyvä luumassa ehkäisee vanhuusiässä kaatumisia ja luunmurtumia. 

 

miksi liikunnan harrastaminen kannattaa?

 

Lihakset vahvistuvat. Vahvat lihakset tukevat niveliä ja auttavat ehkäisemään loukkaantumisia ja nopeuttaa palautumista. Tarvitsemme lihaksia kaikkeen mitä teemme (mm. syöminen, portaiden nousu, puhuminen, kävely..) ja tämän vuoksi on todella tärkeää pitää huolta omasta lihasmassasta ja lisätä sitä säännöllisen lihaskuntoharjoittelun avulla varsinkin iän kertyessä; mitä enemmän ikää on, sitä enemmän lihaskuntoharjoittelua kuuluisi kuulua viikoittaiseen treenikalenteriin. 

 

Sydän ja keuhkot vahvistuvat. Liikunta auttaa vahvistamaan sydäntä ja keuhkoja ja parantaa niiden toimintaa. Varsinkin säännöllinen kestävyysliikunta (kävely, juoksu, pyöräily) auttaa vahvistamaan sydäntä ja ehkäisevät näin sydänsairauksia. Kestävyysliikunta auttaakin parantamaan suorituskykyä ja laskee sykettä ja verenpainetta, jonka avulla voidaan laskea sydämeen kohdistuvaa työkuormaa. Kestävyysharjoittelu auttaa parantamaan hapenottokykyä, kuten myös raskaammat liikuntamuodot, kuten intervalliharjoittelu. 

 

Vastustuskyky paranee. Liikunta auttaa parantamaan vastustuskykyä, jolloin pöpöt ja taudit eivät pääse iskemään niin pahasti ja podettujen tautien kestoa voidentään lyhentää. 

 

Auttaa ehkäisemään tuki- ja liikuntaelinten vaivoja. Selkä- ja niska-hartiaongelmat ovat todella yleisiä ja iskiessään ne haittaavat pahasti arkista elämää. Tämän vuoksi onkin tärkeää harrastaa säännöllistä liikuntaa ja keskittyä viikon aikana treenaamaan varsinkin selkärankaa tukevia keskivartalon syviä lihaksia. Niska- ja hartiavaivojen kanssa kannattaa myös keskittyä esimerkiksi panostamaan viikon aikana muutamaan otteeseen keppijumppaan, jolla saadaan avattua ja venytettyä ylävartalon lihaksia, jonka ansiosta voidaan vähentää ongelmia ja kipuja. Lyhyen keppijumpan voi ottaa myös rutiiniksi esimerkiksi joka aamuun, jolloin teet 5 minuuttia erilaisia liikkeitä ennen aamupalaa. 

 

Jaksat paljon paremmin. Liikunta antaa kunnon energiabuustin, jonka avulla jaksaa paremmin aamusta iltaan. Tämä kannattaa muistaa varsinkin silloin, kun makaat sohvalla ja mietit, ettet jaksaisi tehdä mitään. Sohvalle makaamaan jääminen saa olosi tuntumaan entistä väsyneemmäksi ja energiattomaksi, treenaamaan lähteminen antaa sen sijaa virtaa ja treenin jälkeen voit tuntea, kuinka jaksat tehdä taas vaikka mitä. 

 

miksi liikunnan harrastaminen kannattaa?

 

Voit henkisesti paremmin. Liikunta auttaa muodostamaan hyvän olon hormoneja, joiden avulla mielialasi kohenee. Liikunta onkin paras lääke niihin tilanteisiin, kun tunnet mielesi olevan maassa ja kaikki tympii. 

 

Vähennät stressiä. Arki saattaa olla usein todella stressaavaa kaikkine kiireinensä. Tämän vuoksi onkin tärkeää varata omasta kalenterista edes pieni siivu liikunnalle 3-6 kertaa viikossa, jolloin voit purkaa stressiäsi liikunnan parissa ja näin jaksat paremmin kohdata taas arkiset paineet. 

 

Liikunta parantaa unen laatua. Säännöllisen liikunnan harrastamisen avulla pystytään nostamaan omaa vireystasoa päiväsaikaan ja samalla myös parantamaan yöllä unen laatua ja varsinkin syvän unen määrää. Usein liikkumattomuus yhdistetäänkin unihäiriöihin ja uniongelmiin. Kannattaa kuitenkin muistaa, että varsinkin raskasta liikuntaa ei kannata harrastaa juuri ennen nukkumaan menoa, koska silloin se saattaa virkistää ja vaikeuttaa nukahtamista. 

 

Keskittymiskyky paranee. Säännöllinen liikunnan harrastaminen auttaa parantamaan aivojen toimintaa lisäämällä aivojen verenkiertoa ja hapensaantia ja auttaa näin keskittymistä, jonka avulla pystyt parantamaan tuottavuuttasi esimeriksi töissä tai opiskellessa. 

 

miksi liikunnan harrastaminen kannattaa?

Jos haluat ryhtyä nyt saman tien treenaamaan, tässä meidän laatimia nopeita treenejä, joiden avulla saat hien virtaamaan! 

EMOM-treeni

Nopea kotitreeni 

Yksinkertainen ja tehokas treeni

Nopea HIIT

Tässä oli jo niin monta hyvää syytä, miksi säännöllinen liikunnan harrastaminen kannattaa ja tämän vuoksi potkaisen omat lenkkitossut jalkaan ja lähden lenkille.

Liikunnallista viikonloppua! <3

merita new beginning