merita new beginning

Miten selvitä paremmin tilanteista, jotka aiheuttavat jännitystä, epävarmuutta ja hermostuneisuutta?

Tuntuuko esiintyessä, uusia ihmisiä kohdatessa tai vaikka kuvauksen kohteena ollessa, että kädet alkavat hiota ja täristä, etkä tiedä miten päin olisit? Puhe alkaa puuroutua tai saatat selittää taukoamatta mitä sylki suuhun tuo?

Minua jännitti aina ennen valtavasti uusissa tilanteissa oleminen ja toki vielä ajoittain nykyäänkin. Jännitys ja epävarmuus ottivat todella koville ja välillä ne ottivatkin täysin vallan, jonka vuoksi jätin osallistumatta tiettyihin tilanteisiin, koska ajatuskin niistä veti ihan kipsiin. Ja sitten ne tilanteet, joihin osallistuin, tuntuivat suuremmaksi osin epämukavilta, kädet alkoivat hakea paikkaansa, sain hermostuksissani naurukohtauksia ja tuijottelin maahan, koska oli todella vaikea ottaa katsekontaktia. Näistä tilanteista oli vaikea nauttia. Enemmän halusin niiden olevan nopeasti ohi.

Huomasin, että oma mukavuusaluekuplani alkoi pienentyä ja pienentyä sen mukaan, kun aloin vältellä epämukavia tilanteita. Oikeasti halusin osallistua erilaisiin tapahtumiin ja tavata uusia ihmisiä, mutta kun se tuntui niin hitsin kamalalta. Halusin päästä eroon jännityksestä ja ujoudesta ja päätinkin selvittää, miten voisin edes vähän rentoutua. Lueskelin kirjoja ja katselin netistä videoita, joissa käsiteltiin aihetta. Kerran törmäsin muutaman minuutin videoon, josta sain lopulta todella paljon apua!

 

No mikäs se keino oli?

Oppimani keino oli simppeli ja kaiken lisäksi toimiva, ainakin itselleni. Kyseessä oli mieliharjoitus, jossa aiemmin jännitystä, epävarmuutta ja hermostuneisuutta aiheuttavat tilanteet käydään mielessä läpi ennen niiden toteutumista. Sen sijaan, että keskitytään siihen, mitkä kaikki asiat voivat mennä tilanteessa pieleen, keskitytään miettimään, miten tilanteen halutaan oikeasti sujuvan? Ei keskitytä mokaamiseen, vaan miten voidaan korjata mahdolliset mokat? Miten hoitaa tilanne onnistuneesti kotiin? Miten voisi jopa nauttia tilanteesta ja saada siitä positiivisen kokemuksen?

En koskaan aiemmin pitänyt valokuvattavana olemisesta, koska kameran edessä oleminen tuntui todella epämukavalta. En tiennyt minne laitan kädet, miten saan rentoutettua posket ja leuan ja miten välttää hermostumisesta johtuvaa kikatusta. Halusin olla oikeasti rento ja itsevarma kameran edessä. Halusin hymyillä luontevasti ja tuntea oloni hyväksi. Sovelsinkin oppimaani keinoa ensimmäisenä tähän tilanteeseen.

Ensimmäisellä kerralla tein tämän harjoituksen hieman skeptisesti. Ajattelin, ettei siitä varmaan ole hyötyä, mutta kokeillaan nyt kuitenkin. Kävin koko valokuvaustilanteen mielessäni läpi ja mietin itseni kameran eteen. Yritin ajatella olevani mahdollisimman luonteva, enkä keskittynyt jatkuvasti siihen, kuinka olo tuntuu epämukavalta kameran edessä. Mietin, että pidän otetuista kuvista, enkä katso niitä niin valtavan kriittisesti. Mietin myös, miten korjaan tilanteen, jos alan kikatella ja selitellä omiani.  

Seuraavalla kerralla uskomatonta kyllä tilanne sujui aivan erilaisesti kuin aina ennen. Jouduin muutaman kerran palauttamaan harjoituksen mieleeni, mutta kokonaisuudessaan olin paljon rennompi kuin aiemmin ja pidin monesta otetusta kuvasta. Tilanteessa auttoi todella paljon se, että olin niin sanotusti kokenut saman jo aiemmin (mielessäni) ja tiesin, miten se tulee sujumaan. Mokaamisetkaan eivät hermostuttaneet niin paljon, koska tiesin, miten voisin lähteä niitä korjaamaan.

 

Suosittelenkin tätä mieliharjoitusta suuresti kaikille, jotka haluavat työhaastatteluissa, esiintyessä, valokuvauksen kohteena ollessa tai ihan missä tahansa epämukavalta tuntuvassa tilanteessa tuntea olonsa luontevammaksi ja rennommaksi. Kaikki harjoitukset eivät aina toimi kaikille, mutta kaikkea kannattaa kuitenkin aina kokeilla.

Tässä vielä hieman tarkempia kysymyksiä harjoituksen tekemiseen. Tee harjoitus rauhallisessa paikassa ja ajan kanssa.

  • Tunnista tilanne: Mihin tilanteeseen kaipaat varmuutta? Missä tilanteessa sinua ujostuttaa ja jännittää?
  • Miten käyttäydyt tilanteessa? Miten haluat astua sisään tilanteeseen? Millainen ryhtisi on? Millaisen vaikutelman haluat antaa? Mitkä ovat ensimmäiset sanasi? Millainen ilme sinulla on kasvoillasi? Mitä haluat viestiä olemuksellasi muille ihmisille?
  • Miten korjaat tilanteen, jos se lähtee väärään suuntaan? Miten toimit, jos tiputat paperit lattialle? Mitä jos alat kikattaa? Mitä jos et osaa vastata johonkin kysymykseen?
  • Miten voit valmistautua mahdollisimman hyvin? Mihin kaikkiin asioihin voit perehtyä ennen tilanteen tapahtumista? Mitkä asiat ovat olleet ennen kompastuskivesi? Miten varmistat, etteivät ne ole enää jatkossa?
  • Miten haluat tilanteen sujuvan alusta loppuun? Käy tilanne mielessäsi mahdollisimman tarkasti läpi. Ota huomioon pienetkin asiat. Jos pidät esimerkiksi puheen, toista puhetta kerta toisensa jälkeen ääneen. Tarkkaile itseäsi samalla peilistä ja seuraa eleitäsi.

Seuraavalla kerralla kun kohtaat tällaisen tilanteen, laita silmät hetkeksi kiinni ja palauta mieleen mieliharjoituksesi. Pyri sen jälkeen toimimaan mahdollisen samanlaisesti tilanteessa kuin toimit mieliharjoituksessasikin. Jos kädet lähtevät hermostuneena vaeltamaan tai jos puheesi kiihtyy nopeaksi, hengähdä hetki, laita päälle sama moodi kuin sinulla harjoituksessa oli ja lähde korjaamaan tilanne oikeaan suuntaan. Tee korjauksia niin monta kertaa kuin sinun tarvitsee tehdä.  

 

merita new beginning