Aitoa ravintoa

Ihminen tarvitsee happea, vettä ja ravintoa elääkseen. Tämä on faktaa. Elämme nykyään sellaisessa yltäkylläisyydessä, että ei ihme kun moni menee sekaisin siitä mitä syödä, milloin ja miksi ja lisää kysymyksiä. Oma arviointikyky voi sumentua ja lopulta päädytään malttamattomana kiireessä siihen helpoimpaan vaihtoehtoon. Kunhan ravinto on helppoa ja ei sisällä kaloreita, se riittää monelle. Niin, ja rasvakin voi olla monelle pelottava asia, sehän lihotti, eikö niin? Ei jakseta laittaa ruokaa eikä jakseta syynätä joka purkinkylkeä. Koska jos sitä aletaan tekemään, voisi säikähtää sitä mitä oikeasti suustaan alas laittaa. 

Tähän me on tultu, se on nykyaikaa! Kaupan tarjonnasta iso osa on tätä niinsanottua helppoa ruokaa, koska suuri osa ihmisistä haluaa helppo ruokaa. Ostoskärryt sisältää tätä helppoa ruokaa, koska monella ei ole käyttää aikaa kotiruoan valmistamiseen. Einesruoka on niin helppo heittää mikroon ja syödä. Kevyt kolat on hyvä herkkujen korvike, kun eihän se sisällä edes kaloreita jotka lihottaa. Välipalaksi sokeroitua jogurttia ja paahtoleipää. Ei välttämättä mietitä asiaa vaan pidemmän päälle. Miten kaikki tämä vaikuttaa kehossa pidemmällä aikavälillä. Jos jopa lapsuudesta saakka ravitaan kasvavaa kehoa pääosin einesruoalla, jää monet tärkeät ravintoaineet ravinnosta saamatta ja samalla tehdään hallaa keholle erilaisten einesruoan sisältämien lisäaineiden kautta. Lisäksi jos lapsen totuttaa ainoastaan keinotekoisesti tai hyvin vahvasti sokerilla makeutettuihin ruokiin, tämän makunystyrät tottuu pelkästään siihen keinotekoisen makeaan makuun. Tuolloin normaali kotiruoka ei välttämättä niin helposti enää kelpaakkaan.

Nyt voitaisiin kerrata, mitä on aito ravinto. Ihan vaan kerrata, koska helposti sekin voi hämärtyä, koska niin monia ruokia mainostetaan sanalla Fitness tai muuten vaan tuote on brändätty näyttämään terveystuotteelta, mitä se ei välttämättä ole. Aito ravinto on alkuperäisessä tai lähes alkuperäisessä muodossa olevaa ravintoa joka on jollain tapaa kasvatettu.  Elävää, niin kuin eläin tai vaikka eläimen muna tai kasvikset, jotka kasvavat hakien valosta energiaa. Kun katsot ravinnon tuoteselostetta, ei siellä ole kuin yksi ainesosa, tai hieman enemmän. Kuitenkin vaikka ainesosia olisi enemmänkin, kaikki on luonnollisia, jotka tiedät. Tähän hyvänä vertailuna paistiliha ja leikkele. Paistiliha on itse lihaa, kun taas leikkeleessä on hyvin usein kaikenmoista ylimääräistä mukana. Eli tuolloin paistiliha on se parempi vaihtoehto. Hyvin usein sellaisella maalaisjärjellä mennään jo pitkälle.

 

aitoa ravintoa

 

Proteiinipatukat ovat olleet yksi hitti jo jonkin aikaa. Söin niitä itsekin silloin tällöin aikoinani, valitsin mahdollisimman vähäsokerisen, enkä katsonut muuta sisältöä kriittisellä silmällä. Kuitenkin joka kerta syötyäni sellaisen patukan, meni vatsani sekaisin ja olo oli kaikkea muuta kuin hyvä. Eikä mikään ihme, kun näin jälkeenpäin katselee joskus huvikseen kaupassa proteiinipatukoiden tuoteselostetta, joka sisältää jos jonkinmoista lisäainetta ja jota ei todellakaan voi sanoa terveydelle suotuisaksi. Tämä lisätty proteiini ei kompensoi suklaapatukasta terveellistä yhtäkkiä, ja voisi siis sanoa että hyvin monet proteiinipatukat sopii herkuiksi ja silloin tällöin syötäväksi. Ei kuitenkaan ihan päivittäiseksi tavaksi mielellään. Onneksi markkinoille on tullut myös luonnollisempia välipalapatukoita, peukut niille!  Vielä parempi olisi että teet patukat itse, jolloin tiedät mitä ne sisältävät. Täällä resepti terveellisiin välipalapatukoihin.

Puhtaasta ja aidosta ravinnosta saat energiaa ja olo tuntuu kevyemmältä. Keho toimii paremmin saadessaan oikeanlaista polttoainetta. Eihän bensa-autokaan kulje dieselillä, joten sama pätee ihmiskehoon joka tarvitsee aitoa ravintoa voidakseen hyvin. Haastamme sinut kokeilemaan viikon ajan, mitä hyvinvoinnillesi tapahtuu jos pyrkisit syömään pääosin puhdasta, aitoa ravintoa. Kiinnitä huomiota näihin asioihin:

  • Valitse mahdollisimman laajasti ja paljon ruokaa tuoretiskiltä. Mitä vähemmän ainesosia, sitä aidommasta ravinnosta usein on kyse.
  • Valitse lihoista marinoimaton vaihtoehto. Jos haluat marinoidun, marinoi itse.
  • Jos siedät maitotuotteita, valitse mielellään hapanmaitotuotteita kuten maustamatonta luonnonjogurttia tai vaikka piimää. Näissä tuotteissa valitse se luonnollisin vaihtoehto, eli välttele kevyttuotteita. Myös laadukas heraproteiini sopii esimerkiksi smoothieisiin. Makeuta maustamaton jogurtti vaikka hedelmillä tai marjoilla. Voit käyttää makeutukseen myös esimerkiksi hunajaa tai laadukasta steviaa.
  • Muista myös laadukkat kasvikunnan proteiininlähteet kuten pavut, linssit ja kikherneet
  • Valitse viljatuotteista vähiten prosessidut vaihtoehdot. Jos haluat syödä leipää, pyri valitsemaan vaihtoehto jossa on käytetty mahdollisimman paljon laadukasta viljaa, kuten täyskauraleipä. Tai leivo leipäsi itse.
  • Valitse rasvanlähteeksi kylmäpuristettuja, laadukkaita öljyjä. Siemenet ja pähkinät ovat mahtava rasvanlähde. Voin käyttäminen paistamisessa on aivan ok.

Kun perustat ovat kunnossa, voi silloin tällöin syödä karkkia tai nautiskella vaikka pitsaa. Toki usein sellaisen jälkeen tulee fiilis, että ai kun terveellisesti syöminen tekee vaan keholle hyvää. 🙂 Myös erilaiset terveelliset herkut ovat loistava vaihtoehto jos haluat nautiskella laadukkaasti. Netti on pullollaan raakaherkkureseptejä ja niitä myös me tulemme jakamaan teille jatkossa.

Toivomme, että teksti sai sinut ajattelemaan omia ruokatottumuksiasi ja mahdollisesti kokeilemaan sitä millaisen fiiliksen aito ravinto voi keholle ja mielelle antaa. Mahtavaa, jos jo syöt hyvin ja laadukkaasti, jatka samaan malliin!

Energistä alkanutta viikkoa!

Ps. Oletko käynyt jo osallistumassa ilmaiseen, Elämäsi kesä -haasteeseemme? Jos et, löydät lisätietoa täältä!

Elina New Beginning uusi alku