Hyvät aamurutiinit auttavat tekemään päivästäsi paremman!

Torkutit herätyskelloa taas liian pitkään… Autonavaimet ja puhelin ovat hukassa… Toista kenkää ei löydy… Myöhästyt töistä… Aamupala jäi kiireessä syömättä… Et ole ehtinyt valmistautua henkisesti aamupalaveriin… Stressitasot ovat katossa ennen kuin kello lyö edes aamukahdeksan… Kuulostaako tutulta?

Jos katsoisit nyt kuluneen vuoden kaikkia aamujasi pikakelauksella läpi, saattaisit huomata, että toistat samoja tapoja aamusta toiseen. Saatat mennä heti heräämisen jälkeen automaattisesti pesulle, sen jälkeen kahvinkeittimen ääreen ja tästä vaatekaapille jonka jälkeen suuntaat ovesta ulos kohti uutta päivää… Jos esimerkiksi pohdit usein miksi myöhästyt töistä tai koulusta kerta toisensa jälkeen, löydät lähes 100% varmuudella vastauksen aamurutiineistasi.

Jos mietit nyt hetken esimerkiksi tämän päivän aamuasi, miten päiväsi lähti käyntiin, jäikö siitä hyvä fiilis? Valmistauduitko henkisesti alkavaan päivään ja listasit kalenteriisi kaikki, mitä sinun tulee tehdä päivän aikana vai oliko aamu täynnä kiirettä ja stressiä? Säntäilitkö huoneesta toiseen etsimässä hukassa olevia tavaroita?

Jotta voisit tehdä aamustasi stressittömämmän ja hetken, josta oikeasti nautit, kannattaa sinun panostaa tämän hetkisiin aamurutiineihin ja perehtyä tarkemmin, missä on parannettavaa. Jos olet esimerkiksi tottunut torkuttamaan kelloasi aivan liian pitkään, on tämä ensimmäisen tapa johon kannattaa tarttua ja muuttaa. Omasta mielestäni kello kannattaa laittaa soimaan aina 1-2 tuntia ennen kotoa lähtöä, jotta voit rauhassa valmistautua alkavaan päivään ilman stressiä ja kiireen tuntua.

 

Hyvät aamurutiinit – nämä toimivat itselläni! 

1. Aloita valmistelu jo edellisenä iltana.

Voit tehdä edellisenä iltana monia asioita helpottaaksesi seuraavan aamun kulkua. Esimerkiksi kaikki vaatteet voi laittaa valmiiksi henkariin odottamaan, kahvipannun voi ladata valmiiksi ja eväät voi valmistaa jääkaappiin, josta voit vain napata ne aamulla nopsasti mukaan. Näiden pienien tekojen avulla sinulle jää aamulla enemmän aikaa syödä aamupalasi rauhassa ja voit vaikka juoda kiireettömän aamukahvikupposen samalla kun luet muutaman sivua hyvää kirjaa.

 

2. Aseta kello soimaan aikaisemmin.

Mikään ei ole niin stressaavaa kuin nousta ylös ja tietää, että aikaa on vähän ja pitäisi tehdä monia asioita ennen töihin lähtöä. Kiire heti aamusta nostaa stressitasot korkealle, jonka ansiosta voit tuntea olosi stressaantuneeksi koko päivän ajan. Kun tästä eteenpäin asetat herätyskellon soimaan hyvissä ajoin, ehdit tehdä kaikki aamutoimet rauhassa. Voit hiljalleen totutella menemään illalla aikaisemmin nukkumaan, jolloin aikaisemmin herääminen ei syö palaa yöunistasi.

 

3. Syö terveellinen aamupala.

Terveellinen aamupala auttaa potkaisemaan päivän hyvin käyntiin ja saat siitä riittävästi energiaa koko aamupäivälle. Jos olet tähän asti jättänyt aamupalan syömättä tai olet napannut nopeasti kulhollisen muroja, koita jatkossa panostaa aamupalaasi, koska huomaat hyödyt jo heti ensimmäisenä aamuna. Siinä missä sokeriset murot ja nopeita hiilihydraatteja sisältävät vaaleat leivät nostavat verensokerisi korkealle ja saavat olosi tuntumaan jo noin tunnin kuluttua aamupalasta väsyneeksi, terveellinen aamupala, joka sisältää hitaasti imeytyviä hiilihydraatteja, proteiinia ja rasvaa tasaa verensokeriasi ja tunnet olosi energiseksi koko aamupäivän ajan.

Täältä löydät kolmen aamupalasmoothien reseptit

 

4. Lue hetki kirjaa!

Sen sijaan, että tarkistaisit heti heräämisen jälkeen sähköpostin, luet uutiset kännykästäsi tai katsot, mitä kaverisi ovat päivittäneet sivuillensa, lue sen sijaan muutama sivu hyvää kirjaa. Sähköpostia ei kannata lukea ennen kuin olet valmis vastaamaan viesteihin saman tien, koska muuten viestit aiheuttavat sinulle stressiä siihen saakka, kunnes olet hoitanut ne pois alta. Uutiset taas ovat 95% negatiivisia, joten ei kannata heti heräämisen jälkeen imeä itseensä tietoa maailmalla tapahtuvista kauheuksista, koska et pysty niihin vaikuttamaan, ne vain tuottavat sinulle pahaa oloa.

 

5. Tee lista päivän tehtävistä!

Monesti käytämme paljon aikaa miettien, mitä kaikkea meidän tulee tehdä ja missä kaikissa paikoissa meidän päivän aikana pitäisi olla. Kun listaat kaikki päivän tehtävät ja menot kalenteriisi ylös, sinun ei tarvitse käyttää jatkuvasti aikaa niiden muistamiseen, vaan voit tarkistaa tilanteen helposti kalenteristasi ja yliviivata päivän myötä tehdyt asiat. Itselläni on myös käytössä ilmainen Wunderlist-sovellus johon kirjaan kaikki tehtävät ja listat voi myös helposti jakaa työkavereiden tai puolison kanssa. 

 

6. Ajattele, että tästä tulee hyvä päivä!

Jo pelkästään ajattelemalla ja toteamalla, että tulevasta päivästä tulee hyvä tai paremminkin loistava, saat itsesi paremmalle tuulelle ja myönteisemmäksi. Näin kannattaa tehdä myös päivän aikana muidenkin asioiden suhteen. Voit ajatella, että aamupäivän asiakastapaamisesta tulee huikea tai että treenisi tulee olemaan todella hyvä. Se, miten suhtaudut asioihin, vaikuttaa suuresti tekemisiisi.

Huomenna aamulla kun heräät, ajattele heti ensimmäisenä, että tästä päivästä tulee loistava! 😉